معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد:

عرضه نخستین سیمکارت اپراتور مجازی موبایل تا دو ماه دیگر

عصر کالا- معاون رگولاتوری با بیان اینکه از بین ۵۱ متقاضی فعالیت در اپراتور مجازی ۲۴ شرکت موفق به دریافت موافقت‌نامه شده اند، گفت: در دو ماه آینده اولین سیم‌کارت اپراتور مجازی روانه بازار می شود.

عرضه نخستین سیمکارت اپراتور مجازی موبایل تا دو ماه دیگر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از فارس، صادق عباسی شاهکوه در دومین کنفرانس اپراتورهای مجازی تلفن همراه در سالن همایش های صدا و سیما از عرضه اولین سیمکارت اپراتور مجازی تا دو ماه دیگر خبر داد.

    معاون بررسی‌های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل با اشاره به درآمد 20 هزار میلیارد تومانی اپراتورها، سهم موبایل و پیامک را از این بازار 74 درصد عنوان کرد.

    به گفته وی: عمده درآمد اپراتورها، حاصل از مکالمه موبایل و پیامک است. این درحالی است که تا انتهای سال 1394 سهم دیتای تلفن همراه تنها 5درصد بوده است یعنی در بخش دیتا فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم، داریم.

    عباسی تصریح کرد: پیش بینی شده است که در سال 1399 از 20 هزار میلیارد تومان درآمد فعلی به 70هزار میلیارد تومان برسیم.

    به تاکید وی: اپراتورهای مجازی یا MVNOها ظرفیت زیادی دارند، ما باید سهم اپراتورهای مجازی از فضای اپراتورهای کشور را به 27 درصد افزایش دهیم و پیش‌بینی می‌شود که در نتیجه این اقدامات سهم مکالمه موبایل و پیامک به 35درصد کاهش یابد. این ارقام درحالی است که در اتحادیه اروپا میان افزایش سهم اپراتورهای مجازی از یک سو و سهم صوت و پیامک، رشد متناسبی وجود دارد.

    معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد: در بخش مکالمه و صوت، ما از 14هزار میلیارد تومان درآمد به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است،اما در بخش دیتا باید از هزار میلیارد به 18هزار میلیارد در سال 1399 دست پیدا کنیم یعنی رقمی معادل 18برابر.

    وی با تاکید بر اینکه در اپراتورهای مجازی نباید روی مکالمه و صوت زیاد حساب کرد تعداد مشترکان تلفن همراه را 76میلیون نفر عنوان کرد و افزود: از این میزان تنها 19میلیون مشترک سرویس های 3Gو 4G هستند. این ارقام نشان می دهد که در حوزه دیتا، فضای زیادی وجود دارد. از نظر تلفن همراه نیز 95 تا 96درصد پوشش جمعیتی داریم. در 3سال اخیر و از بدو ورود نسل3، 15هزار سایت نسل 3 در کشور نصب شده است. این رقم بسیار بزرگی است. تعداد مشترکان درطی این سال‌ها درحالی افزایش داشته است که حجم بازار در ایران پایین است. جمعیت مشتاق در ایران بسیار زیاد است. به طور مثال، فضای ویدیویی اپراتورهای ما صفر است و این درحالی است که این رقم در سایر نقاط دنیا رقمی برابر با 80 درصد است.

    به گفته عباسی شاهکوه از ابتدای سال جاری تاکنون 51 متقاضی فعالیت در اپراتور مجازی درخواست خود را ارائه کرده اند که در فرآیند طی شده، 24 موافقت‌نامه صادر شد. پیش بینی شده است تا طی دو ماه آینده اولین سیم‌کارت روانه بازار شود.

    معاون بررسی‌های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل تمرکز اپراتورهای غیرمجازی را بر پاسخ‌گویی به نیازهایی عنوان کرد که MNOها قادر به پوشش‌دهی آن نبوده اند".

    او در بخشی از سخنان خود به قیمت خدمات تلفن همراه در ایران اشاره کرد و گفت: در بخش خدمات تلفن همراه ما از ارزان قیمت‌ترین‌ها هستیم و از این کاهش قیمت‌ها در اپراتورها خوشحال نیستیم.

    عباسی همچنین با تاکید بر اینکه قرار نیست MVNOها با MNOها سرشاخ یا وارد دعوا شوند تعداد مخاطبان این سیم‌کارت‌ها را 3.5میلیون نفر برآورد و سهم ظرفیت بازار ایران از اپراتورهای مجازی را 15درصد عنوان کرد.

    در بخش دیگری از همایش، امین کلاه‌دوزان یک دارنده پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه با اشاره به اینکه 54درصد مخاطبان بازار تلفن همراه را افراد زیر 30سال تشکیل می‌دهند، نرخ نفوذ سیم‌کارت در ایران را در حدود 147درصد عنوان کرد.

    به گفته کلاه‌دوزان طبق آخرین آمار، 40میلیون گوشی تلفن هوشمند در ایران وجود دارد که دسترسی کودکان به این وسیله، بیش از 55درصد است. این رقم در دنیا برای گوشی‌های هوشمند، 49درصد و برای تبلت، 30درصد است. این رقم برای ایران درحالی 56درصد برآورد شده است که سیم‌کارت در مالکیت کودک یا نوجوان نیست و در حقیقت هیچ‌گونه کنترلی بر استفاده این قشر از دستگاه های تلفن همراه هوشمند وجود ندارد.

    به عقیده وی در بین افراد گروه سنی 14 تا 25 سال، مکالمه در اولویت اول قرار ندارد بلکه سرویس ها و خدماتی نظیر بازی و سرگرمی در اولویت است. این درحالیست که اصلی‌ترین کاربرد تلفن همراه یعنی مکالمه در اولویت ششم این گروه سنی قرار دارد.

    کلاه‌دوزان در تصریح لزوم حضور اپراتورهای مجازی در ایران به آمارهای بخش بازی و سرگرمی نیز اشاره کرد و افزود: در آخرین برآوردها، حدود 23میلیون گیمر در ایران وجود دارند. 75درصد از این میزان در اختیار گروه کودک، نوجوان و جوانان است. همچنین 65 درصد از هزینه این بازی ها از طریق موبایل پرداخت می‌شود. این درحالی است که این رقم در دنیا در حدود 32 درصد است. به طور مثال ایرانی‌ها حدود 132 میلیارد تومان برای بازی کلش آف کلنز هزینه کرده اند. در واقع هر نفر گیمر در ایران در حدود 22هزار تومان برای این بازی هزینه کرده است.

    وی نسل دهه 80 و 90 را نسلی عنوان کرد که با اینترنت بزرگ شده‌اند و رفتارهای بسیار نامتعارفی دارند. کلاه‌دوزان با اشاره به همین موضوع، هدف بازار اپراتور مجازی را افراد فاقد سیم‌کارت عنوان کرد.او البته تاکید کرد: سرویس‌های این شرکت، بار ارزشی دارند و در زمینه‌های سلامت روان، آموزش و سرگرمی سیم‌کارت ‌های خود را فعال کرده ایم. ما همچنین تصمیم نداریم با MNOها وارد رقابت شویم. می‌خواهیم مکمل خدمات آنها باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر