از همه سیم‌کارت‌هایی که به نام شماست اطلاع دارید؟!

عصر کالا- در صورتی که خطوط سیم‌کارت خود را بدون رعایت مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده‌اید و یا تعدادی سیم‌کارت بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است، برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنید زیرا مسوولیت ناشی از سوءاستفاده از هر خطی که به نام مشترک باشد، با مالک قانونی آن است.

از همه سیم‌کارت‌هایی که به نام شماست اطلاع دارید؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آنهاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.

    مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام‌شده با تعداد مورد انتظار شما ممکن است به دو دلیل باشد؛ در صورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام‌شده کمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که برخی از سیم‌کارت‌های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده است و یا اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیارتان فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده صحیح نیست که در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.

    همچنین در صورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام شده بیشتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که تمام یا برخی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده‌اید و یا تعدادی سیم‌کارت به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.

    از آنجایی که هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذارشده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آنهاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.

    در سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه کلیه مشترکین چهار اپراتور کشوری همراه که حداقل یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی‌شان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین‌کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده است می‌توانند از تعداد خطوطی که به نامشان در هر یک از اپراتورهای مذکور ثبت شده مطلع شوند.

    چگونه از سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی‌مان ثبت شده، مطلع شویم؟

    تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

    همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های 3000150 و 3000504901 از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند. درصورت همخوانی اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، نتایج از طریق پیامک یا آدرس CRA.IR برای کاربر ارسال خواهد شد.

    این خدمات تنها به افراد حقیقی داده می‌شود که حداقل یک سیم‌کارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که در آن تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌شده با کد ملی متقاضی که در شبکه تلفن همراه کل کشور به صورت فعال یا غیرفعال وجود دارد درج شده است.

    هر مشترک در هر دوره 10 روزه تنها یک‌بار می‌تواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از 10 روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید می‌توان موضوع را با مدیریت سامانه در میان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیم‌کارت‌ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.

    مشترکان تلفن همراه در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر