معرفی بهترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶

عصر کالا- سال ۲۰۱۶ در زمینه گوشی‌های هوشمند سال مهمی بود و شاهد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه بودیم. در این مطلب قصد داریم بهترین گوشی‌های هوشمند سال را در زمینه‌های مختلفی مثل طراحی، صفحه‌نمایش، دوربین و … معرفی کنیم.

معرفی بهترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایران‌جیب  ، انتخاب بهترین گوشی هوشمند برای یک سال کار بسیار دشواری است. هرساله تولیدکنندگان مختلف چینی، کره‌ای، ژاپنی، آمریکایی و … گوشی‌های پرچم‌دار خود را با نهایت توانشان وارد بازار می‌کنند و بااین‌وجود هیچ گوشی هوشمندی را نمی‌توان در همه زمینه‌ها بهترین دانست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در هر زمینه جداگانه یک گوشی هوشمند را به‌عنوان بهترین و یک یا چند گوشی را به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی کنیم؛ در پایان این شمایید که تصمیم می‌گیرید با توجه به ملاک‌هایتان کدام گوشی هوشمند برای شما بهترین است.

بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر طراحی

برنده: شیائومی می میکس | Xiaomi Mi MIX

Xiaomi Mi MIX

درحالی‌که به پایان سال نزدیک می‌شدیم و هیچ گوشی هوشمندی با طراحی جذاب و نوآورانه به چشم نمی‌خورد شیائومی به یک‌باره با معرفی Mi MIX تعجب همگان را برانگیخت؛ یک گوشی هوشمند تقریباً بدون حاشیه صفحه‌نمایش با طراحی جذاب و بدنه سرامیکی. درست است که پیش از این شارپ یک گوشی مشابه آن را تولید کرده بود اما عرضه گوشی شارپ محدود بود و می‌توان گفت طراحی آن نیز به‌خوبی گوشی مفهومی شیائومی نبود. حذف حاشیه‌های صفحه‌نمایش نه‌تنها به زیبایی دستگاه کمک فراوانی می‌کند بلکه شیائومی را قادر ساخته تا صفحه‌نمایشی تقریباً یک اینچ بزرگ‌تر را در بدنه‌ای به بزرگی آیفون 7 پلاس قرار دهد!

بدنه سرامیکی Mi MIX نیز در برابر خط و خش از شیشه گوریلا گلس یا آلومینیوم مقاوم‌تر بوده و با وجود این‌که مستعد جذب اثر انگشت است اما زیبایی فوق‌العاده‌ای را به گوشی بخشیده است.


شایسته تقدیر: گلکسی نوت 7

گلکسی نوت 7

شاید در نگاه اول طراحی گلکسی نوت 7، پرچم‌دار بخت‌برگشته سامسونگ چندان انقلابی و متفاوت به نظر نرسد اما می‌توان گفت این گوشی بلوغ طراحی سامسونگ پس از گلکسی اس 6 اج و گلکسی اس 7 اج محسوب می‌شود. لبه‌های خمیده این گوشی آن‌قدر عریض نیست که در استفاده مشکلی را ایجاد کند و در عین حال به کاهش عرض دستگاه و زیبایی آن نیز کمک کرده است. خمیدگی متقارن در پشت بدنه و حتی حاشیه‌های نسبتاً باریک در بالا و پایین گلکسی نوت 7 را به یکی از خوش‌دست‌ترین فبلت‌های بازار تبدیل کرده بود. حیف شد که سامسونگ حتی پس از فراخوان اولیه نتوانست مشکل آتش گرفتن باتری این گوشی را حل کند و مجبور به توقف تولید آن شد.
 

بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر صفحه‌نمایش

برنده: گلکسی نوت 7 | Galaxy Note 7

Galaxy Note 7

صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند امروزی به حدی پیشرفت کرده‌اند که هر پرچم‌داری را خریداری کنید قطعاً شما را راضی خواهد کرد؛ اما صفحات Super AMOLED سامسونگ در چند سال اخیر به درجه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که همواره توسط وب‌سایت‌های معتبر مثل DisplayMate به‌عنوان بهترین معرفی می‌شوند. قابلیت خاموش کردن پیکسل‌ها به دلیل ساختار AMOLED یک برتری مهم نسبت به بهترین LCDها محسوب می‌شود و باعث ایجاد کنتراست بالاتر خواهد شد. همچنین Super AMOLED سامسونگ را می‌توانید برای رنگ‌هایی دقیق و یا اشباع شده به دلخواه خود تنظیم کنید.

شاید بپرسید چرا گلکسی نوت 7 و نه سایر پرچم‌دارانی مثل گلکسی اس 7؟ پاسخ اینجاست که سامسونگ به لطف فناوری Y-Octa در این گوشی صفحه‌نمایش آن را همچنین به استاندارد HDR10 برای پوشش گستره رنگی بیشتر مجهز کرده است که قرار است از این به بعد در فیلم‌ها، بازی‌ها و محتوای بیشتری به کار گرفته شود. با وجود این‌که دیگر امکان خرید گلکسی نوت 7 وجود ندارد اما می‌توان اطمینان داشت گلکسی اس 8 پرچم‌دار آینده سامسونگ به این فناوری مجهز باشد.

بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر کیفیت دوربین

برنده: گوگل پیکسل

گوگل پیکسل

اعتراف می‌کنیم انتخاب بهترین گوشی برای عکاسی کار بسیار دشواری است. با وجود این‌که DxOMark پیکسل را به‌عنوان بهترین گوشی برای عکاسی انتخاب کرده است اما راستش را بخواهید انتخاب بهترین دوربین سلیقه‌ای خواهد بود. دلیل انتخاب پیکسل در این بخش به حالت فوق‌العاده عکاسی +HDR گوگل باز‌می‌گردد. تصاویر ثبت شده توسط پیکسل از نظر محدوده دینامیکی یک سروگردن از رقبا بالاتر بوده و به‌این‌ترتیب جزئیات بیشتری را هم در نقاط تاریک و هم روشن تصویر خواهید یافت. پیکسل همچنین با وجود عدم تجهیز به لرزش‌گیر اپتیکال در ویدئوها از لرزش‌گیر دیجیتال فوق‌العاده‌ای استفاده می‌کند که شاید روان‌ترین ویدئوها را برایتان به همراه داشته باشد.


شایسته تقدیر:
 

گلکسی اس 7

گلکسی اس 7، اس 7 اج و گلکسی نوت 7 همگی از دوربین مشابهی برخوردارند که عالی عمل می‌کند. شاید نقطه قوت اصلی تصاویر این گوشی‌ها جزئیات عالی در همه شرایط نوری و همچنین سریع‌ترین فوکوس خودکار میان تمامی گوشی‌های هوشمند باشد. گلکسی اس 7 به لطف لرزش‌گیر اپتیکال و گشادگی بالاتر دریچه دیافراگم در نور کم از پیکسل گوگل هم بهتر عمل می‌کند و اگر بیشتر تصاویرتان را در نور کم ثبت می‌کنید شاید پرچم‌دار سامسونگ برایتان برنده باشد. 

گفتنی است تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های آیفون 7، ال‌جی وی 20 و هواوی پی 9 نیز به اعتقاد ما با اختلاف کمی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد.


بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر فیلم‌برداری

برنده: ال‌جی وی 20

 ال‌جی وی 20

در فیلم‌برداری چیزی فراتر از کیفیت و وضوح تصویر لازم است تا بتوانید لقب بهترین گوشی برای فیلم‌برداری را به یک پرچم‌دار اعطا کنید. LG V20 شاید از نظر لرزش‌گیری و جزئیات بهترین انتخاب نباشد اما امکانات بسیاری دارد که آن را به گزینه اول برای فیلم‌برداری حرفه‌ای تبدیل می‌کند. مهم‌ترین نکته در دوربین V20 قابلیت تنظیمات دستی در حین فیلم‌برداری است. در V20 می‌توانید پس از شروع فیلم‌برداری فوکوس دستی، ISO، سرعت شاتر، وایت‌بالانس و … را به دلخواه خود تغییر داده تا ویدئویی حرفه‌ای را پدید بیاورید. علاوه بر این اگر صدای ضبط شده برایتان مهم است در V20 می‌توانید جهت صدا را تنظیم کرده و با اعمال تغییراتی در Low Cut Filter و Gain از پدیده sound clipping هنگام ضبط صداهای بلند (مثلاً در کنسرت‌ها) جلوگیری کنید.

شایسته تقدیر: آیفون 7 پلاس، اکسپریا ایکس‌زد و گوگل پیکسل

موبایل سونی

دلیل ذکر آیفون 7 پلاس، اکسپریا ایکس‌زد و پیکسل گوگل لرزش‌گیری عالی آن‌هاست به‌طوری که روان‌ترین ویدئوها را می‌توانید با این سه گوشی ضبط کنید. در آیفون 7 پلاس همچنین امکان زوم اپتیکال تا دو برابر بدون افت کیفیت نیز وجود دارد و بهترین ویدئوهای صحنه آهسته را نیز کماکان آیفون ثبت می‌کند.


بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر سرعت و کارایی

برنده: آیفون 7

با وجود این‌که تمامی پرچم‌داران کنونی به‌اندازه کافی سریع هستند اما اگر سریع‌ترین سرعت در اجرای اپلیکیشن‌ها و سوییچ بین آن‌ها مد نظر شماست آیفون 7 اپل کماکان بهترین است. آیفون‌های جدید اپل نه‌تنها به سریع‌ترین چیپست موبایلی دنیا یعنی Apple A10 مجهز شده‌اند بلکه هماهنگی عالی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار آن‌ها وجود دارد و هیچ گوشی اندرویدی نمی‌تواند از نظر سرعت خالص با این دو گوشی رقابت کند.

شایسته تقدیر: پیکسل گوگل و وان‌پلاس 3T

شاید گلکسی اس 7 یا ال‌جی جی 5 به نظر شما بسیار سریع و بی‌وقفه به نظر برسند اما اگر چند دقیقه با پیکسل گوگل کار کنید قطعاً متوجه خواهید شد روان‌ترین تجربه اندرویدی را می‌توانید با گوشی‌های جدید گوگل تجربه کنید. گوشی 470 دلاری وان‌پلاس 3T نیز در کمال تعجب از سریع‌ترین‌هاست. این گوشی به لطف 6 گیگابایت حافظه رم و رابط کاربری سبک خود حتی در مالتی‌تسکینگ از پیکسل‌ها نیز بهتر عمل می‌کند.
 

بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر نوآوری

برنده: ال‌جی جی 5 و موتورولا موتو زد

ال‌جی جی 5

ال‌جی برای اولین بار با معرفی طراحی ماژولار در پرچم‌دار 2016 خود خیلی‌ها را به جی 5 امیدوار کرد. با وجود این‌که ماژول‌های جی 5 چندان کاربردی نبودند و تنها دو ماژول عرضه شد که یکی از آن‌ها به‌صورت محدود عرضه شد اما باز هم ایده عرضه ماژولار گوشی با قابلیت تعویض آسان باتری ما را به آینده امیدوار می‌کند. استفاده و تعویض ماژول‌ها در Moto Z موتورولا اما ساده‌تر بود هرچند که در عوض به ضخامت گوشی اضافه می‌شد و ماژول‌های جذاب‌تری مثل ماژول دوربین یا پروژکتور قیمت بسیار بالایی داشتند. به نظر می‌رسد هنوز تا گوشی‌هایی کاملاً ماژولار با قابلیت ارتقای آسان دوربین، پردازنده یا صفحه‌نمایش زمان زیادی باقی مانده است.

شایسته تقدیر: شیائومی می میکس

همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم می میکس شیائومی نوآوری‌های زیادی به همراه دارد. این گوشی به جای بلندگوی مکالمات از لرزش‌های خفیفی برای انتقال صدا به گوش کاربر استفاده خواهد کرد و استفاده از سرامیک به‌طور کامل در بدنه هم یک نوآوری نسبت به فلز یا شیشه معمول محسوب می‌شود.


بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر ارزش خرید

برنده: وان‌پلاس 3

وان‌پلاس 3

سال 2016 میزبان چندین گوشی هوشمند 400 دلاری با لقب پرچم‌دارکش بود که ادعا می‌کردند با قیمتی بسیار پایین‌تر از پرچم‌داران توانسته‌اند امکانات مشابهی را عرضه کنند. آنر 8 هواوی، Axon 7 از ZTE و OneTouch Idol 3 از آلکاتل از جمله این گوشی‌ها بودند؛ اما شعار پرچم‌دارکش را دو سال پیش وان‌پلاس شروع کرده بود و گوشی وان‌پلاس 3 این شرکت کماکان بهترین ارزش خرید را دارد. کیفیت ساخت بالا، تراشه قدرتمند اسنپ‌دراگون 820، رم بالا و نرم‌افزار روان از جمله ویژگی‌های چشمگیر این گوشی 400 دلاری است. حال اگر بتوانید 40 تا 70 دلار بیشتر هزینه کنید OnePlus 3T را با اسنپ‌دراگون 821، دوربین سلفی بهتر و 6 گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت.

شایسته تقدیر: هواوی نوا پلاس

b2nqizf7eab9696k20mx.jpg

از آن‌جا که وان‌پلاس گوشی‌هایش را رسماً در ایران عرضه نمی‌کند و گوشی آنر 8 هواوی هم قیمتی بالاتر از انتظار دارد در میان گزینه‌های ارزان‌تر یک گوشی ارزشمند به چشم می‌خورد. نوا پلاس هواوی کیفیت ساخت بالایی دارد و وقتی صفحه‌نمایش باکیفیت، دوربین عالی با فیلم‌برداری 4K و دوام شارژ بسیار خوب آن را در کنار قیمت یک میلیون و 200 هزارتومانی آن بگذارید متوجه می‌شوید این گوشی چرا در لیست ما قرار گرفته است. 


بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

برنده: ال‌جی وی 20

شاید برخی قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند از جمله عکاسی، فیلم‌برداری، اجرای اپلیکیشن‌ها و … را تمامی گوشی‌ها با کیفیت متفاوت انجام دهند اما برخی گوشی‌ها مثل V20 به امکانات منحصربه‌فردی مجهز شده‌اند که نمی‌توانید با سایر گوشی‌ها انجام دهید. V20 می‌تواند هدفون‌های حرفه‌ای با امپدانس بالا را بدون مشکل درایو کند، صداهای بلند و باکیفیت را بدون مشکل ضبط کند، در هنگام فیلم‌برداری تنظیمات حرفه‌ای ارائه دهد و با دوربین واید خود تصاویر متفاوتی بگیرد. همچنین نباید از صفحه‌نمایش دوم آن نیز بگذریم که امکانات مفیدی را برای کاربرا فراهم خواهد کرد.

شایسته تقدیر: هواوی میت 9

رابط کاربری EMUI هواوی همیشه از بیشترین امکانات و قابلیت‌ها در میان رابط‌های کاربری گوشی‌های اندرویدی برخوردار است. در میت 9 می‌توانید تقریباً همه چیز را شخصی‌سازی کنید: از نوار مرور و دکمه‌های مجازی تا تم گوشی و نحوه ذخیره انرژی. همچنین به ادعای هواوی این گوشی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند حتی ماه‌ها پس از استفاده همان‌قدر سریع و روان بماند. البته این ادعا را تا گذشت چند ماه از استفاده نمی‌توان تأیید و یا رد کرد.

بهترین گوشی جمع‌وجور سال 2016

برنده: آیفون SE

آیفون SE

شکی نیست که iPhone SE اپل بهترین گوشی جمع‌وجوری است که می‌توانید خریداری کنید. اگر به امکانات پرچم‌داران نیاز دارید اما علاقه‌ای به استفاده از گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ ندارید این گوشی بهترین انتخاب است. اپل تقریباً تمامی امکانات پرچم‌دار گذشته خود آیفون 6اس مثل پردازنده و دوربین را درون بدنه‌ای کوچک‌تر جای داده تا آیفون SE را به یکی از سریع‌ترین‌ها تبدیل کند.


شایسته تقدیر: اکسپریا ایکس کامپکت
 

در دنیای اندروید نمی‌توانید گوشی‌های جمع‌وجور و قوی چندانی پیدا کنید. شاید Xperia X Compact که مدل جمع‌وجور Xperia X محسوب می‌شود. این گوشی با وجود این‌که یک پرچم‌دار محسوب نمی‌شود و از چیپست اسنپ‌دراگون 650 استفاده می‌کند به لطف رابط کاربری روان سونی، آپدیت اندروید 7 و دوربین 23 مگاپیکسلی یکی از بهترین گزینه‌ها در دنیای اندروید برای علاقمندان به گوشی‌های جمع‌وجور محسوب می‌شود.
 



بهترین گوشی هوشمند سال 2016 از نظر دوام شارژ باتری

برنده: هواوی میت 9

هواوی میت 9

سری میت هواوی یک‌بار دیگر از نظر دوام شارژ باتری رکوردشکنی کرده و میت 9 به گفته بسیاری کارشناسان می‌تواند حتی تا دو روز هم شما را همراهی کند. البته گفتنی است الگوی استفاده هر کاربر با دیگری متفاوت بوده و به همین دلیل ممکن است گوشی‌های مختلف برای افراد متفاوتی دوام بهتر یا بدتری داشته باشند؛ اما میت 9 هواوی به لطف باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی و البته صفحه‌نمایش با وضوح 1080p به جای 1440p مرسوم در پرچم‌داران دوام شارژ بالاتری تقریباً در تمام زمینه‌ها دارد.

انتخاب گوشی‌های در رده دوم دوام شارژ کار بسیار دشواری است اما پیکسل ایکس‌ال گوگل و آیفون 7 پلاس اپل از بهترین‌ها هستند.

 

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر