چرا سیم‌کارت غیرقابل استفاده می‌شود؟

عصر کالا- اشتباه وارد کردن کد PUK و یا تعلل در پرداخت بدهی قبض موبایل، دلایلی هستند که می‌توانند سیم­‌کارت شما را برای مدتی غیرقابل استفاده کنند.

چرا سیم‌کارت غیرقابل استفاده می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، شاید شما به راحتی بتوانید برای ساعاتی تلفن همراه خود را خاموش و یا از دسترس تماس خارج کنید، اما اینکه سیم‌کارت شما لحظه‌ای دچار اختلال شده و امکان برقراری ارتباط نداشته باشید، بسیار سخت است. سیم‌کارت­ها به دلایل مختلف ممکن است دچار اشکال شده و از حالت سرویس‌دهی خارج شوند. این دلایل می‌توانند شامل نپرداخت قبض و یا وارد کردن اشتباه پین­ کد و به دنبال آن puk باشد.

    سیم‌کارت یکی از انواع کارت‌های هوشمند (SMART CARD) است که به عنوان شناسه‌ اصلی مشترک در شبکه‌ GSM به ‌کار می‌رود، به عبارت دیگر پروسه‌ شناسایی هویت و تفکیک بین مشترکین مجاز و غیرمجاز توسط سیم‌کارت امکان‌پذیر است. سیم‌کارت علاوه بر این نقش، حاوی اطلاعات شخصی مشترک مانند پیام‌های کوتاه و دفترچه تلفن و نیز اطلاعات موقعیتی مشترک است که در سرویس‌دهی به مشترک به ویژه در حال حرکت نقش اساسی ایفا می‌کند.

    پس از خاموش شدن گوشی و روشن کردن دوباره، در صورتی که پین‌کد سیم‌کارتتان فعال باشد، از شما می‌خواهد آن را وارد کنید. در صورتی که مشترک بر اثر فراموشی، پین‌کد خود را سه بار اشتباه وارد کند، سیم‌کارت قفل می‌شود. برای فعال‌سازی مجدد نیز به وارد کردن کد هشت رقمی PUK یا(Personal Unblocking Key)  نیاز است که اگر کد PUK  نیز 10 مرتبه اشتباه وارد شود، سیم‌کارت سوخته و غیرقابل‌ استفاده خواهد شد.

    شماره PUK درج‌شده روی بدنه سیم‌کارت، کد محرمانه سیم‌کارت بوده و قابل تغییر نیست و درصورت مفقود شدن تنها به مالک سیم‌کارت قابل ارائه است. بنابراین در صورتی که با وارد کردن PUK اشتباه، سیم‌کارت از دسترس خارج شده و اصطلاحا بسوزد، مشترکین سیم‌کارت می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور مورد نظر خود مراجعه کرده و درصورت عدم منع قانونی، تعویض سیم‌کارت را تقاضا کرده و سیم‌کارت جدید دریافت کنند.

    یکی دیگر از دلایل غیرفعال شدن سیم­‌کارت، قطع از HLR به دلیل نپرداختن قبض مشترک و یا دریافت شکایت است. در این صورت، پیغامی مبنی بر اینکه شماره‌گیری برای شما مقدور نیست پخش می‌شود. هر یک از اپراتورها با توجه به مقررات خود، زمان معینی را برای پرداخت قبض مشترکان در نظر می­­گیرند. در صورتی که کاربر در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت نکند، اپراتور بر اساس مصوبه 207 رگولاتوری مجاز به سلب امتیاز مالکیت از خط شده و سپس وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری می­‌شود.

    البته اگر مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام کند و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر