ماجرای تحریم دائمی ایرانی‌ها و بلااستفاده شدن آیفون در کشور چیست؟

عصر کالا- ارور ۱۰۰۹! از هفت سال پیش به محض اینکه چنین اروری روی صفحه‌‌ گوشی‌‌های آیفون به نمایش درمی‌آید، حدس و گمان‌‌ها آغاز می‌شوند.

ماجرای تحریم دائمی ایرانی‌ها و بلااستفاده شدن آیفون در کشور چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از هفت صبح ، ارور 1009! از هفت سال پیش به محض اینکه چنین اروری روی صفحه‌‌ گوشی‌‌های آیفون به نمایش درمی‌آید، حدس و گمان‌‌ها آغاز می‌شوند.

    می‌گویند نشانه محدودیت است، یعنی اپل کاربران ایرانی را از دسترسی به فروشگاه نرم افزاری اپل App Store محروم کرده است و دیگر آیفون‌ها بدون استفاده‌اند.

    چنین شایعه‌ای دوباره از هفته پیش سر زبان‌‌ها افتاد،‌ درست از روزی که کاربران آیفون برای به روزرسانی اپلیکیشن‌هایشان مجبور به روشن کردن فیلترشکن شدند. چهارشنبه شب،‌شایعه‌ها به اوج رسید. طوری که پای خبرگزاری‌های رسمی پایشان به ماجرا باز شد: مثلا یکی از آنها نوشت: « اپل بدون توضیح محدودیت گسترده‌ای علیه ایرانی‌ها در اپ استور به اجرا گذاشته است که منابع مستقل غربی معتقدند این تحریم دائمی خواهد بود.«

    این خبرگزاری در ادامه پیاز داغ ماجرا را بیشتر می‌کند:‌ «بدین ترتیب دسترسی برای آپدیت گوشی و یا لاگین به «اپل آی دی» به صورت عادی میسر نخواهد بود و عملا گوشی آیفون در ایران به درد نخور خواهد شد.» تصور کنید تازه صاحب یک آیفون چهار پنج میلیونی شده‌اید و حالا این موبایل «به دردنخور» شده است. بهتان برمی‌خورد دیگر؛ نه؟

    آنها در انتهای خبر راه حل هم ارائه داده است: «اکنون که اپل به طور مستقیم کاربران ایرانی را هدف قرار داده، در صورتی که نه امکان خرید مستقیم از اپل وجود دارد و نه به طور رسمی در ایران پشتیبانی می‌شود؛ بهتر است مدیران ایرانی نیز این دندان لق را برای همیشه کنده و طرح رجیستر کردن آیفون را لغو کنند.»

    فقط خبرآنلاین نیست، سایت‌های تخصصی تکنولوژی هم به فراخور توانمندی‌شان، خبر محدودیت دسترسی کاربران ایرانی آیفون به اپ استور را کار کرده‌اند. یکی از آنها ماجرا را این طوری توصیف کرده است:‌ « با توجه به جلسه دو روز پیش تیم کوک با سیاستمداران آمریکایی در واشنگتن، بعید نیست که اپل مجبور به کنار آمدن با قانون‌گذاران کنگره شده باشد.»

    با توجه به اینکه هر ونه محدودیتی در آیفون کاربران پلتفرم رقیب یعنی اندروید را خوشحال می‌کند،‌ این سایت سعی کرده خوشی آنها را هم ضایل کند: «سوال اینجا است که آیا گوگل هم تحریم‌های گسترده‌تری علیه کاربران ایرانی خود در نظر گرفته یا خیر.»

    کاربران موبایل از شب چهارشنبه شب به شکل مداوم با این خبرها روبرو بود‌ه‌اند و نگرانی پشت نگرانی…

    فکر می‌کنید آخر داستان چی شد؟

    بله! از ساعتی پیش ارور 1009 مثل همیشه، دقیقا همانطور که در تمام سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، دمبش را روی کولش گذاشت و رفت.

    اگر کاربر آیفون باشید، الان می‌توانید بدون مشکل اپلیکیشن‌هایتان را به روزرسانی کنید.

    این وسط فقط سایت‌هایی با تیترهای گل درشت درباره محدودیت آیفون، به دردنخور شدن همیشگی اپل، جلسه محرمانه تیم کوک با سیاستمداران آمریکایی و … کلیک‌های سایت‌شان را بالا برده‌اند. خبرهایی که در این باره نوشته‌اند هم بیشترین بازدید را داشته است. دقیقا همین کلکی که هفت صبح استفاده کرده است. یکی از این سایت‌ها هفت ساعت پس از رفع مشکل همان خبر دایی جان ناپلئونی خودش را این طوری تصحیح کرده:‌ « از ساعتی پیش مشکل برطرف شد و حالا می‌توان بدون مشکل از اپ استور روی همه محصولات دانلود کرد. هنوز هیچ توضیحی درباره محدودیت اعمال شده یک روزه ارائه نشده و مشخص نیست که چرا فقط کاربران ایرانی چنین مشکلی را تجربه کردند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر