واکنش جهانی نسبت به کندی عمدی آیفون‌های اپل

عصر کالا- شرکت اپل در سرتاسر جهان به‌خاطر کند کردن عمدی آی‌فون‌هایش با شکایت‌های قضایی و اعتراضات شدید مواجه شده‌است.

واکنش جهانی نسبت به کندی عمدی آیفون‌های اپل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین، گروه‌های طرفدار حقوق مصرف‌کننده و مقامات دولتی در سرتاسر جهان شرکت اپل را به باد انتقاد گرفته‌اند،‌برنامه‌های تجسس باز را آغاز کرده و یا از اپل به خاطر کند ساختن عمدی آی‌فون‌هایش شکایت قضایی کرده‌اند.

    اما اپل از سویی دیگر مدعی است نیت خیر داشته و به‌روز‌رسانی اخیر آی‌فون‌ها مانع از خاموشی ناگهانی این محصولات شده‌است. این شرکت اصرار دارد هرگز از عمد کاری انجام نمی‌دهد که عمر محصولاتش را کوتاه کند. این شرکت از زمان انتشار اخبار مبنی کند شدن عمدی محصولات اپل، معذرت‌خواهی کرده و جایگزین‌های ارزان‌تری برای باتری گوشی‌هایش ارائه داده‌ و وعده داده تا با به‌روزرسانی جدید کاربران بتوانند از سلامت باطری گوشی‌های خود اطمینان حاصل کنند.

    اما این تلاش‌ها برای برخی از مشتریان و مقامات دولتی کافی نبوده‌است. در آمریکا بیش از 30 شکایت قضایی علیه اپل در دادگاه‌های مختلف ثبت شده‌اند که بیشتر آنها بر کند  شدن عمدی محصولات بدون اجازه مشتریان متمرکزند. همچنین یکی از سناتورهای آمریکایی نامه‌ای تند و انتقاد‌آمیز را برای اپل ارسال کرده‌است که در آن با لحنی تند اپل را به خاطر نداشتن ارتباطات با مشتریانش به باد انتقاد گرفته‌است.

    در کره‌جنوبی نیز گروه حامی حقوق کاربران با نام "شهروندان متحد برای حق حاکمیت مصرف‌کننده" از اپل شکایت کرده‌است که بیش از 120 نفر به این شکایت قضایی پیوسته‌اند. در این شکایت شاکیان درخواست خسارت نقدی کلانی دارند.

    دفتر دادستان عمومی در فرانسه نیز برنامه تجسسی را برای بررسی روند کند شدن آی‌فون‌های اپل آغاز کرده است،‌البته پس از آنکه گروه دفاع از حقوق مصرف‌کننده در شهر پاریس علیه اپل شکایت قضایی کرد. تحت قوانین فرانسه،‌کند کردن عمدی طول عمر محصولات با هدف مجبور کردن مشتریان برای خرید محصولات جدید جرم محسوب می‌شود و مدیرانی که به این جرم متهم شوند ممکن است با مجازات دو سال زندان مواجه شوند و مجبور به پرداخت پنج درصد از درآمد سالیانه خود به عنوان خسارت شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر