راز ۱۰ ساله اپل برملا شد! کد منبع iOS در دستان هکرها

عصر کالا- اپل برای بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر گوشی‌های آی‌فون در سرتاسر جهان خبر بدی دارد: نسخه‌ای از کدهای سیستم‌عامل iOS که بالاآمدن سیستم آی‌فون‌ها و آی‌پد‌ها کمک می‌کرد در GitHUB منتشر شده‌است.

راز ۱۰ ساله اپل برملا شد! کد منبع iOS در دستان هکرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین،  اپل با ارسال قانون حق مولف هزاره دیجیتال به این سرویس میزبان،‌ انتشار کد را تایید کرد و این سایت مجبور شد تا کد را حذف کند.

    این کد منبع iBoot است،‌ اولین برنامه‌ای که پس از روشن شدن دستگاه‌های اپل فعال می‌شود. منبع این نشت اطلاعاتی نامشخص است اما دسترسی گسترده به آن در GitHub به آن معنی است که هکرها تاکنون به کد دسترسی پیدا کرده‌اند. اپل همواره در تلاش بوده تا کد‌های منبع خود را محرمانه نگه دارد زیرا دسترسی به آنها به معنی دسترسی به نقاط ضعف محصولات این شرکت است.

    نسخه منتشر شده روی GitHub به نسخه نهم iOS تعلق دارد،‌ این به آن معنی است که دستگاه‌های جدید به طور کامل در معرض آسیب و تهدید قرار ندارند اما از آنجایی که برخی از کد‌های نسخه پیشین iOS در نسخه جدید آن مورد استفاده قرار گرفته‌است،‌دسترسی هکرها به کد منتشر شده می‌تواند دردسرهایی را برای اپل به دنبال داشته‌باشد.

    اینکه هکرها با کد منتشر شده به چه کار هکرها خواهد آمد بستگی به نقص‌های ایمنی دارد که در کد منبع بیان شده اند،‌و اینکه آیا این نقص‌ها در نسخه جدید سیستم عامل باقی مانده‌اند و چنین نقص‌هایی قابل دسترس هستند یا نه.

    همچنین احتمال زیادی وجود دارد که هکرها با استفاده از این کد با راحتی بیشتری محدودیت‌هار نرم‌افزاری آی‌فون را از بین ببرند. با این‌همه به‌روز‌رسانی جدید اپل از شدت تهدیدی که کاربرانش در معرض آن قرار دارند، کاسته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر