آی‌فون ۸ در برابر گلکسی S۸؛ کدامیک بهتر است؟!

عصر کالا- سال ۲۰۱۷ با وجود مبارزه بین آیفون ۸ در برابر گلکسی اس ۸ باید سال هیجان انگیزی باشد. شرکت سامسونگ، در چند ماه اخیر شرایط نابسامانی را پشت سر گذاشت. از یک سو ماجرای انفجار باتری گلکسی نوت ۷ که سبب شد برند گلکسی نوت در دید خریداران بدنام شود و سامسونگ نتواند به درستی با آیفون ۷ به رقابت بپردازد و از سوی دیگر داستان دستگیری رئیس سامسونگ به خاطر پرداخت رشوه که آن هم ضربه بزرگی بر پیکر این شرکت بزرگ کره‌ای بود.

آی‌فون ۸ در برابر گلکسی S۸؛ کدامیک بهتر است؟!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر کالا» به نقل از آی‌تی رسان، اما با این همه، سامسونگ با گلکسی اس 8 سال 2017 را طوفانی شروع کرد. به بیان دیگر، سامسونگ هر آنچه داشت و نداشت را بر سر گلکسی اس 8 قمار کرد و محصولی را معرفی کرد که فراتر از انتظار بسیاری از کاربران بود. گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، هر دو از هر نظر آن‌قدر زیبا و قدرتمند هستند که از همین حالا به سختی می‌توان رقیبی برای آن‌ها متصور شد.

    حال با وجود آنچه سامسونگ به عنوان سردم‌دار جدید خود معرفی کرده، این سوال پیش می‌آید که اپل به عنوان یکی از رقبای دیرین شرکت سامسونگ، آیا می‌تواند امسال هم رقیب جانانه‌ای برای سامسونگ باقی بماند یا اینکه آوردگاه رقابت را ترک می‌کند و برای سال آینده و آیفون بعدی تلاش خواهد کرد؟ البته هنوز زود است که در مورد آیفونی که امسال توسط اپل معرفی می‌شود بخواهیم قضاوت کنیم چون هنوز حتی شایعات دقیق و درستی در مورد آیفون 8 (یا هر نام دیگری که برایش انتخاب می‌شود) به بیرون درز نکرده است. اما با نگاهی به گذشته و بررسی سابقه و سلیقه شرکت اپل، می‌توان به چندین ویژگی احتمالی دست پیدا کرد. من هم می‌خواهم به کمک همین حدس و گمان‌ها یک نتیجه‌گیری زودهنگام بگیرم تا بدانیم آیفون 8 در برابر گلکسی اس 8 چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

    ظاهری جدید و متفاوت

    شاید با من هم عقیده نباشید اما از دید اکثر کاربران، گلکسی اس 8 دیوایس واقعا زیبایی است. هر کس برای اولین بار با گلکسی اس 8 مواجه شود پیش از هر چیز شیفته ظاهر خوش سیمای آن می‌شود. سامسونگ با حذف دکمه سخت‌افزاری هوم از پایین صفحه نمایش و تبدیل کردن آن به یک دکمه نرم‌افزاری تاچ و استفاده از یک صفحه نمایش منحنی، موفق شده جذبه خاصی به شکل و شمایل گلکسی اس 8 ببخشد. به غیر از این، سطح پشتی تمام شیشه‌ای و منحنی این دیوایس هم که بی‌شباهت به گلکسی نوت 7 نیست، به جذابیت اس 8 افزوده است.

    حال اگر به عملکرد اپل در مورد آیفون نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که آیفون 7 از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آیفون 6 نداشته است. اپل معمولا هر دو سال یک بار نمای ظاهری آیفون را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال آیفون 5 در مقایسه با آیفون 4 ظاهر متفاوتی دارد و می‌توان این دو را به راحتی تشخیص داد. اما اگر آیفون 6 یا 6 اس را کنار آیفون 7 قرار دهید تفاوت ظاهری چندانی مشاهده نخواهید کرد. ولی با توجه به اینکه امسال دهمین سالگرد تولد آیفون است، می‌توان پیش‌بینی کرد که آیفون 8 حداقل به خاطر همین سالگرد تولد هم که شده تغییرات زیادی خواهد داشت و یکی از این تغییرات هم جلوه سخت‌افزاری دیوایس خواهد بود. البته این بستگی به سلیقه جاناتان آیو هم دارد، کسی که مدتی است تغییرات را در جزئیات ایجاد می‌کند. اما امیدوارم امسال جانی آیو به نازک‌تر کردن آیفون بسنده نکند.

    پردازنده ده نانومتری A11

    گلکسی اس 8 از لحاظ پردازنده در دو مدل عرضه می‌شود، یکی مجهز به پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 و دیگری پردازنده اگزینوس 8895. هر دو پردازنده بسیار قدرتمند و هر دو ده نانومتری هستند. در اکثر بنچ‌مارک‌های منتشر شده از اس 8 هم دیدیم که سردم‌دار جدید سامسونگ به راحتی باقی رقبای خود را در سرعت و عملکرد پردازش کنار زده است.

    این در حالی است که اپل تاکنون هیچ آیفونی را با پردازنده ده نانومتری منتشر نکرده است. پردازنده A10 که در آیفون 7 به کار گرفته شد یک پردازنده 16 نانومتری بود. اما تصور می‌شود که آیفون 8 از پردازنده جدید و ده نانومتری A11 نیرو بگیرد. پردازنده‌های ده نانومتری در مقایسه با 16 نانومتری‌ها تعداد ترانزیستورهای بیشتری در خود جای می‌دهند و ترانزیستورهای بیشتر هم مترادف است با سرعت و دقت پردازش بیشتر. این یعنی در آیفون 8 باید منتظر تغییر چشم‌گیری در عملکرد پردازش باشیم.

    دوربین‌هایی بهتر از فوق‌العاده

    سری گلکسی اس سامسونگ از لحاظ دوربین همیشه خوب بوده اما برترین نبوده است. دروبین پشتی گلکسی اس 8 یک دوربین 12 مگاپیکسلی است و دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی. در مجموع می‌توان گفت در مقایسه با گلکسی اس 7، سامسونگ توانسته چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، دوربین اس 8 را به خوبی ارتقا دهد؛ آن‌قدر خوب که کاربران راضی شوند به خاطرش دیوایس خود را از اس 7 به اس 8 ارتقا دهند.

    اما امسال هم مثل پارسال، در دنیای دوربین‌های اسمارت فون‌ها رقبای اصلی گوگل و اپل خواهند بود. چه پیکسل و چه آیفون 7 هر دو مجهز به دوربین‌های فوق‌العاده‌ای هستند و تقریبا در این زمینه هنوز هیچ رقیب جدی و بزرگی ندارند. بنابراین به احتمال زیاد امسال هم این خود اپل و گوگل هستند که می‌توانند رقیب دوربین دیوایس‌های قبلی خودشان باشند.

    فورس تاچ

    دکمه هوم نرم‌افزاری جدید گلکسی اس 8 تا حدودی از فورس تاچ اپل ایده برداری کرده است. این دکمه به میزان فشار حساسیت نشان می‌دهد و عکس‌العمل‌های مختلفی از خودش نشان می‌دهد. اما این قابل مقایسه با میزان کارایی فورس تاچ اپل نیست. شرکت اپل از سال 2014 فناوری فورس تاچ را معرفی کرد و صفحه نمایش لمسی آیفون را به نسل جدیدی ارتقا داد؛ نسلی که هنوز به سختی می‌توان رقیبی برای آن پیدا کرد. بعلاوه، اپل از سال 2014 تا کنون مشغول به روز رسانی و بهبود کارایی فورس تاچ بوده و هر سال میزان هماهنگی این فناوری را با iOS بیشتر و بیشتر کرده به طوری که اکنون تقریبا اکثر اپ‌های متفرقه پلتفرم iOS از فورس تاچ پشتیبانی می‌کنند.

    به احتمال بسیار زیاد، اپل امسال هم فورس تاچ را بهتر و قدرتمندتر از سال گذشته خواهد کرد. بنابراین فورس تاچ هم می‌تواند یکی از دلایل برتری آیفون 8 در مقابل گلکسی اس 8 سامسونگ در نظر گرفته شود.

    تاچ بار

    اپل در نسل جدید مک‌بوک‌های خود از پدیده‌ای به نام تاچ بار رونمایی کرد. تاچ بار در واقع یک نوار باریک لمسی است که در بالای کیبورد مک‌بوک‌های جدید جا خوش کرده است و توانایی‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جدا از اینکه آیا تاچ بار برای مک‌بوک به اندازه کافی کارآمد بوده است یا نه، می‌توان انتظار داشت که اپل از همین فناوری در آیفون 8 هم استفاده کند.

    ممکن است اپل تصمیم بگیرد که به جای دکمه سخت‌افزاری هوم در پایین صفحه نمایش، تاچ بار را در دیسپلی آیفون ادغام کند. این سبب می‌شود که اپل مجبور شود در طراحی لبه پایینی صفحه نمایش آیفون تغییراتی ایجاد کند و همین، احتمال تغییرات سخت‌افزاری در آیفون بعدی را تقویت می‌کند. جدا از این، با توجه به کانسپت‌هایی که از این ایده منتشر شده، به نظر می‌رسد که تاچ بار در آیفون کارایی‌های زیادی می‌تواند داشته باشد.

    iOS 11

    کنترل تمام و کمال شرکت اپل روی پروسه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار به طور همزمان، همیشه یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این شرکت در دنیای اسمارت فون‌ها بوده است. iOS 11 هم از این قانون مستثنی نخواهد بود و اپل احتمالا امسال ویژگی‌های نرم‌افزاری منحصر به فرد جدیدی برای آیفون 8 منتشر خواهد کرد.

    سادگی و روانی این سیستم عامل و نحوه مدیریت فایل سیستم و اطلاعات ذخیره شده و پردازش داده‌ها نیز آیفون را در مقایسه با دیوایس‌های اندرویدی از جمله سامسونگ گلکسی اس 8 در موقعیت بالاتری قرار می‌دهد. بگذریم که اپل مشکلات توزیع ناهماهنگ اندروید را هم ندارد و به راحتی می‌تواند آخرین و جدیدترین نسخه از سیستم عامل موبایل خود را در اختیار کاربران محصولات خود قرار دهد.

    گلکسی اس 8 را دست کم نگیریم

    گرچه با توجه به دهمین سالگرد تولد آیفون، انتظارت ما از این دیوایس بالا رفته است و مشتاقیم تا بدانیم اپل چه چیزی در چنته دارد، اما نباید منکر این حقیقت شد که سامسونگ با گلکسی اس 8 گل کاشت (البته به شرطی که آتش نگیرد). با وجود نقاط قوت اپل که در این مقاله خواندید، گلکسی اس 8 هم امکانات منحصر به فرد خودش را دارد؛ امکاناتی که در نوع خودشان بهترین هستند. صفحه نمایش Infinity، اسکنر عنبیه چشم، تشخیص چهره با سلفی، شارژ پرسرعت بی‌سیم، منشی مجازی جدید بیکسبی و DEX که با آن می‌توانید اسمارت فون خود را با یک داک به کیبورد و ماوس و مانیتور متصل کنید، همگی از ویژگی‌های جذاب گلکسی اس 8 هستند؛ ویژگی‌هایی که به سادگی می‌توانند نام گلکسی اس 8 را بر سر زبان‌ها بیاندازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر