آیفون‌های آینده پورت شارژ نخواهند داشت

عصر کالا- در قسمت پایین هر آیفون، پورتی برای شارژ وجود دارد. اولین نوع، پورت ۳۰ پین بود که از معرفی آیفون ۲G در سال ۲۰۰۷ آغاز و تا آیفون ۴S در سال ۲۰۱۱ دوام آورد.

آیفون‌های آینده پورت شارژ نخواهند داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجی کالا، سپس نوبت به پورت لایتنینگ رسید که از معرفی آیفون 5 در سال 2012 تا امروز ثابت مانده است. اما انتظار تغییر در این زمینه را برای آینده داشته باشید. سوال این نیست که آیا این پورت حذف می‌شود یا نه؛ سوال اصلی این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. با توجه به شواهدی که می‌بینیم احتمالا در سال 2020 چنین اتفاقی می‌افتد. البته با شهامتی که اپل در حذف جک هدفون از خود نشان داد، احتمال دارد که این شرکت پورت شارژ را زودتر از تاریخ مورد انتظار ما حذف کند (البته به‌احتمال قوی در سال جاری این اتفاق نمی‌افتد).

    مصالحه‌ای ضروری
    اپل همیشه به دردسرهای روزافزون حذف کردن پورت‌های مختلف و جایگزین کردن آن‌ها با پورت‌های جدید به چشم مصالحه‌ای ضروری برای رسیدن به طراحی باریک‌تر و سبک‌تر یا محصولی با تکنولوژی‌های بهتر نگریسته است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، نتیجه‌ی چنین رویکردی همیشه مثبت بوده است. روزی روزگاری طرفداران اپل شاکی شده بودند که چرا در iMac درگاه فلاپی دیسک حذف شده است؛ یا موقعی دیگر همین افراد گفتند که کامپیوترهای اپل با حذف پورت سریال و جایگزینی آن با پورت USB محکوم به شکست هستند؛ یا زمانی با حذف دکمه‌ی Mute در آیپد و جایگزینی آن به‌صورت نرم‌افزاری در بخش کنترل سنتر، صدای این افراد درآمد. حالا این افراد چه می‌گویند؟

    بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی آینده در دست فناوری‌های بی‌سیم است. آیا می‌توانید تصور کنید که به‌جای استفاده از موبایل‌ها ما هنوز تنها از تلفن‌های ثابت استفاده می‌کردیم؟ چنین تصوری در دنیای پیشرفته‌ی امروزه خنده‌دار است. بسیاری از امکانات آیفون در حال حاضر بی‌سیم هستند و بدون شک فناوری شارژ این گوشی هم به‌زودی وارد عرصه‌ی بی‌سیم می‌شود. همین حالا می‌توانید از اسپیکرها و هدفون‌های بی‌سیم (مانند AirPods) استفاده کنید، با استفاده از AirPlay و Apple TV فیلم‌هایتان را به‌طور بی‌سیم از طریق تلویزیون تماشا کنید، تمام اطلاعاتتان را از طریق iCloud در فضای ابری ذخیره کنید و از لوازم جانبی مانند دوربین 360 درجه، صفحه‌های کلید و خیلی موارد دیگر از طریق بی‌سیم بهره ببرید.

    پس آیا مشتریان از شارژ بی‌سیم استقبال نخواهند کرد؟ البته که استقبال می‌کنند، البته اگر آیفون از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند. در همین زمینه شایعات مختلفی وجود دارد مبنی بر این که اپل سرانجام در آیفون 8 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد. البته کاربران گوشی‌های اندرویدی چندان تحت تاثیر معرفی این فناوری از طرف اپل قرار نخواهند گرفت. کمپانی‌هایی مانند سامسونگ برای سال‌ها موبایل‌هایی مجهز به تکنولوژی شارژ بی‌سیم داشته‌اند. بعضی از محصولات جدید مانند گلکسی اس 8 هنوز هم شارژر بی‌سیم دارند.

    چرا هنوز شارژ بی‌سیم همه‌گیر نشده است؟
    خب پس چرا شارژ بی‌سیم همه‌گیر نشده؟ چرا این فناوری که قرار بود در سال 2012 برای همه‌ی موبایل‌ها عرضه شود چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؟ هنوز در شارژ بی‌سیم مشکلاتی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن آهسته بودن سرعت شارژ است. سرعت شارژ بی‌سیم خیلی آهسته‌تر از شارژی است که از طریق سیم وارد گوشی می‌شود. باوجود راحتی این نوع شارژ، به دلیل این مشکلات چندان از این فناوری استقبال نشد. البته اگر باانصاف باشیم باید اذعان کنیم که در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در این فناوری حاصل شده است. فناوری «شارژ بی‌سیم سریع» سامسونگ تقریبا سرعتی به‌اندازه‌ی «شارژ سریع» معمولی آن دارد و ال‌جی سال گذشته فناوری شارژ بی‌سیمی را معرفی کرد که آن هم به‌اندازه‌ی شارژ باسیم سرعت دارد. البته هنوز تکنولوژی ال‌جی را در هیچ محصولی ندیده‌ایم.

    مساله‌ی دیگر سازگاری است. بعضی از موبایل‌ها از استاندارد شارژ Qi پشتیبانی می‌کنند و بعضی موبایل‌ها از Powermat. شاید اگر استاندارد واحدی برای شارژ بی‌سیم تعریف می‌شد، سال‌ها پیش همه‌گیر شدن این فناوری را می‌دیدم. مانع دیگر بحث قیمت است. بسیاری از کمپانی‌ها قرار دادن اجزای مربوط به شارژ بی‌سیم روی محصولاتشان را متوقف کردند، زیرا بازار چندان از این تکنولوژی جدید استقبال نکرد.

    مانع آخر (و شاید مهم‌ترین عامل عدم استقبال از شارژ بی‌سیم در حال حاضر) فناوری جدید «شارژ سریع» شرکت «کوالکام» بود که در پردازنده‌های اسنپ‌دراگون این شرکت به کار فته است. پردازنده‌های اسنپ‌دراگون در اکثر گوشی‌های اندرویدی وجود دارند. با این فناوری شارژ سریع می‌توانید در عرض چند دقیقه، شارژ باتری موبایلتان را تا حد زیادی پر کنید. با چنین فناوری خوبی، به نظر شما کسی هم پیدا می‌شود که از شارژ بی‌سیم که سرعت کم‌تری دارد استفاده کند؟

    کانکتور مغناطیسی شارژر
    ایده‌آل این است که آیفون‌های آینده (و تمام موبایل‌ها و گجت‌ها) از فناوری شارژ بی‌سیم واقعی پشتیبانی کنند؛ یعنی شارژ بی‌سیم با فاصله در فضایی اطراف یک منبع. اما تا آن زمان سال‌های زیادی فاصله داریم. البته محققان شرکت دیزنی چنین فناوری شارژ از راه دوری را نمایش دادند. با این که حاصل کار آن‌ها امیدوار کننده است ولی هنوز به نصب مجموعه‌ای از تجهیزات ویژه در اتاق نیاز دارد. چنین ایده‌ای می‌تواند در خانه‌ی شما عملی شود. اما در مورد محل کار، کافی‌شاپ یا هرجایی که به این تجهیزات دسترسی ندارید، تکلیف چیست؟ چطور می‌خواهید در چنین مکان‌هایی با آیفونی که پورتی برای شارژ ندارد موبایلتان را شارژ کنید؟

    آیفون مجهز به کانکتور مغناطیسی احتمالا ظاهری شبیه به تصویر دوم خواهد داشت.
    جواب این است که اگر روزی پورت لایتنینگ از آیفون حذف بشود، اپل احتمالا یک کانکتور مغناطیسی را برای شارژ کردن جایگزین آن خواهد کرد. چیزی شبیه به Smart Connector در آیپد پرو. بله، کابل همراه با سر مغناطیسی همچنان شارژ باسیم تلقی می‌شود؛ ولی نکته‌ی مهم این است که با حذف پورت شارژر در آیفون، فضایی آزاد در موبایل ایجاد می‌شود. اپل می‌تواند از چنین فضایی برای مثال برای باتری بزرگ‌تر یا اسپیکرهای بهتر استفاده کند.

    اپل در صورت استفاده از چنین فناوری باید به حدی این ارتباط آهن‌ربایی را قوی کند که اگر برای مثال آیفونتان در یک کیف به پاوربانکی متصل باشد، با تحرک شما جدا نشود. البته اپل به‌راحتی می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل ارایه دهد. زیرا این کمپانی تجربه‌ی زیادی درزمینه‌ی کانکتور مغناطیسی MagSafe دارد که در مک‌بوک‌های قدیمی استفاده می‌شد.

    حذف پورت تنها راه به‌سوی آینده
    اگر معرفی محصولات جدید اپل در سال‌های گذشته را دنبال کرده باشید، می‌دانید که همیشه از آن‌ها به دو شکل کاملا متفاوت استقبال می‌شود. تعدادی از مردم رویکرد ساده‌گرایی و بسنده کردن محصولات اپل به ضروری‌ترین موارد را دوست دارند. حتی اگر این موضوع به معنی روبرو شدن با پورت‌های جدید، ناسازگاری با محصولات و لوازم جانبی قدیمی و سر و کله زدن با کلی دانگل و تبدیل باشد. از آن‌طرف، همیشه تعدادی هستند که از هر تغییری که اپل در محصولاتش ایجاد کند ابراز انزجار می‌کنند و آن را «دشمنی با کاربران» می‌نامند. هیچ راهی وجود ندارد که اپل بتواند همه را خوشحال کند. اصلا لازم نیست چنین کاری انجام دهد. این کاملا طبیعی است که شما محصولات اپل را دوست داشته باشید، از آن‌ها متنفر باشید یا اصلا این محصولات برایتان مهم نباشند.

    شاید فکر کنید بعید است اپل به این زودی پورت لایتنینگ را حذف کند. هر چه باشد تنها حدود 4 سال تا سال 2020 باقی مانده. ولی وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اپل پورت 30 پین را فقط برای 9 سال حفظ کرده است. بنابراین با توجه به این که 5 سال از عمر پورت لایتنیگ می‌گذرد، سال 2020 به نظر دقیقا زمانی است که این پورت باید بازنشسته شود. قطعا طبق معمول افرادی در مورد خرید کابل، داک وسایل جانبی جدید شکایت خواهند کرد. اما همان‌طور که همه از تغییر پورت 30 پین به لایتنینگ جان سالم به در بردند، بعد از تغییر بعدی اپل هم می‌توانند زنده بمانند. آینده‌ی بی‌سیم ما، جایی برای پورت‌ها نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر