اپل مغلوب غول‌های چینی می‌شود؟

عصر کالا- چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان قطعا می‌تواند بازار خوبی برای محصولات مختلف به خصوص گجت‌ها و ابزارهای دیجیتال هوشمند باشد. در حقیقت علاقه و تمایل مردم این کشور به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، چین را به بازاری خوب برای فعالیت شرکت‌های مختلف تولیدکننده محصولات دیجیتال تبدیل کرده است.

اپل مغلوب غول‌های چینی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از اقتصادآنلاین ؛ با این اوصاف است که بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان مانند اپل تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار چین را در اختیار بگیرند.  با این همه اما شرکت‌های تولیدکننده داخلی در چین هم فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و با تولید و عرضه محصولاتی با کیفیت اما ارزان قیمت توانسته‌اند رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته باشند. روند رشد این شرکت‌های چینی آنقدر سریع بوده که توانسته‌اند به راحتی مهم‌ترین شرکت‌های جهان را پشت سر بگذارند. حالا گویا محبوب‌ترین و ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان یعنی اپل هم در گرداب شرکت‌های چینی گرفتار شده است. حالا دیگر موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت چینی تنها چیزی نیستند که باعث کاهش فروش آی‌فون‌های اپل در چین شده‌اند، چون تولیدکنندگان موفق چینی حالا در حال رشد و توسعه فعالیت هایشان به بازارهای بزرگ جهان هم هستند.

    در محاصره اژدها
    اپل که مدت‌ها در فهرست 10 شرکت پرفروش بازار موبایل‌های هوشمند رده بالای چین قرار داشت، حالا شاهد ورود بسیاری از شرکت‌های چینی رقیب به این دسته محصولی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی Counterpoint Technology Market Research، حالا بسیاری از شرکت‌های چینی رقیب اپل وارد بازار موبایل‌های هوشمند رده بالا با قیمت بیش از 4 هزار یوآن (برابر 580 دلار) شده‌اند.  به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه، اما اپل هنوز هم در میان پنج تولیدکننده برتر بازار موبایل هوشمند چین قرار دارد و آی‌فون 7 پلاس آن با ظرفیت 128 گیگابایتی در حال حاضر پرفروش‌ترین موبایل هوشمند رده بالای بازار چین به حساب می‌آید. این در حالی است که چهار مدل دیگر از شرکت‌های چینی هستند که سه تا به Huawei و یکی به Vivo تعلق دارند.
    «جیمز یان» یکی از تحلیلگران موسسه Counterpoint Technology Market Research در این مورد می‌گوید: «فهرست 10 موبایل هوشمند رده بالا عملا در انحصار دو شرکت اپل و سامسونگ بود تا زمانی که حدود یک سال پیش Huawei به‌عنوان اولین شرکت چینی وارد این فهرست شد. شرکت Vivo هم در فصل اول سال جاری میلادی برای اولین بار وارد این فهرست شده است.» برندهای چینی تولیدکننده موبایل‌های هوشمند به تدریج با تولید موبایل‌های ارزان‌تر با امکانات و قابلیت‌های بهتر، در حال تنگ‌تر کردن فضا و گرفتن سهم بازار اپل و سامسونگ هستند. این در حالی است که افزایش تعداد تولیدکنندگان موبایل‌های رده بالا با قیمت‌های ارزان‌تر مانند Huawei، Oppo و Vivo، مرز رقابتی میان این موبایل‌ها با موبایل‌های ارزان قیمت را کمرنگ‌تر می‌کند تا به این ترتیب علاقه‌مندان و خریداران با طیف وسیع و متنوعی از مدل‌ها برای انتخاب مواجه باشند.

    مدل‌های جدید اما ارزان‌تر
    بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد در فصل اول سال 2017 همچنان متوسط قیمت فروش موبایل‌های اندرویدی در چین رو به افزایش است که این اتفاق به دنبال افزایش تمایل کاربران به مدل‌های پرچمدار تولید شده از سوی سه تولیدکننده برتر چینی یعنی Huawei، Oppo و Vivo رخ داده است. به این ترتیب است که این سه شرکت شاهد افزایش چشمگیر حجم صادرات خود در فصل اول سال جاری میلادی بوده‌اند.  در واقع کاربران و خریداران برای به روز کردن موبایل‌های هوشمند خود به دنبال تجربه کاربری بهتر هستند و این شرکت‌های چینی مدل‌هایی را عرضه می‌کنند که می‌توانند با تقاضای این کاربران هماهنگ باشند. کارشناسان همچنین معتقدند که مدل‌های پرچمدار عرضه شده از سوی شرکت‌های چینی مشخصات و امکانات به روزشده‌ای مانند دو دوربین یا صفحه نمایش OLED دارند که می‌توانند متوسط قیمت فروش را تا حد زیادی بالا ببرند.
    اپل هفته گذشته اعلام کرد که فصل اول سال 2017 پنجمین فصل متوالی کاهش درآمدش در بازار بزرگ چین بوده است. به این ترتیب، اپل در فصل اول امسال شاهد کاهش دو رقمی درآمد حاصل از فروش آی‌فون در بازار چین بوده؛ بازاری که تا سال گذشته مهم‌ترین منبع رشد درآمد این شرکت بوده است. به این ترتیب درآمد حاصل از فروش آی‌فون در چین برای اپل با کاهش سالانه 14 درصدی به 7/ 10 میلیارد دلار در فصل اول سال 2017 رسیده است. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی موسسه IDC، حالا اپل چهارمین شرکت پرفروش در بازار موبایل‌های هوشمند چین در فصل اول سال جاری میلادی بوده است. به این ترتیب سهم اپل از بازار موبایل هوشمند چین در فصل اول امسال 2/ 9 درصد بوده، در حالی که این رقم در فصل قبل یعنی فصل چهارم سال 2016 برابر 11درصد بوده است.
    «تای ژیائوهان» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد گفت: «با این حال اما ما معتقدیم که کاربران و خریداران چینی کاملا منتظر معرفی و ورود مدل جدید آی‌فون در دهمین سالگرد عرضه این گوشی تا پایان سال جاری میلادی هستند. بنابراین این اتفاق می‌تواند به اپل کمک کند تا دوباره به روند رشد خود در بازار موبایل هوشمند چین بازگردد.» شاید به همین دلیل هم هست که تیم کوک مدیر عامل اپل همچنان مشتاق حضور در بازار بزرگ چین و تجربه فرصت‌های جدید در آن است. او به تازگی در این مورد گفته است: «کاهش 14درصدی درآمد ما از فروش آی‌فون در چین در اولین فصل سال جاری میلادی در واقع بیشتر به خاطر نوسانات نرخ ارز بوده است. نتایج مالی به‌دست آمده در سه ماه منتهی به ماه مارس کاملا مطابق با انتظارات و پیش‌بینی‌های ماست. با این حال ما انتظار داریم شرایط با معرفی و عرضه آی‌فون جدید تغییر چشمگیری کرده و سهم ما از بازار موبایل چین افزایش پیدا کند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر