محصولات اپل؛ دستبندی از جنس طلا

عصر کالا- اپل یکی از کمپانی‌های بسیار سودآور دنیا است؛ اما همین سودآوری به پاشنه‌ی آشیل آن تبدیل شده است.

محصولات اپل؛ دستبندی از جنس طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از زومیت، بسیار عجیب است که اپل به‌عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین سازندگان گجت در دنیا به محصول آمازون که گجت‌های معدودی به بازار عرضه کرده است، پاسخ دهد.

    این وضعیت شاید در سال 2014 که آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا برای اولین بار اسپیکر هوشمند اکو را معرفی کرد، کمی عجیب‌تر به نظر می‌رسید. اما اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از اسپیکر هوشمند هوم‌پاد رونمایی کرد که از دستیار هوشمند سیری بهره می‌برد.

      اپل اسپیکر هوشمند هوم پاد را برای رقابت با گوگل هوم و آمازون اکو معرفی کرد

    تقریبا می‌توان مطمئن بود که هوم‌پاد حداقل برای گوش دادن به موسیقی عالی خواهد بود. به نظر می‌رسد اپل تصمیم داشته است بهترین اسپیکر خانگی را بخصوص برای کسانی که از سرویس موسیقی این شرکت استفاده می‌کنند، تولید کند. اما به طرز محسوسی، مدیران اپل توجه کمی به سازگاری هوم‌پاد و سیری داشته‌اند و بنابراین هوم‌پاد حتی در انجام کارهای اولیه مانند تنظیم یادآورها ضعیف عمل می‌کند. از طرف دیگر، تنها سرویس موسیقی که از طریق هوم‌پاد قابل دسترسی است، سرویس موسیقی اپل است و کاربران نمی‌توانند به سرویس‌های موسیقی دیگر همچون اسپاتیفای و پاندورا دسترسی داشته باشند.

    عجیب‌تر خواهد بود اگر بگوییم استراتژی مالی اپل که بسیار سودده است، در بخش سخت‌افزار باید شبیه آمازون باشد که سودآوری کمی دارد.

    گوگل و آمازون اسپیکرهای هوشمند و دیگر محصولات خود را یا با ضرر یا با سود کم به فروش می‌رسانند. این دو کمپانی قصد ندارند از فروش گوشی هوشمند، تبلت، کتاب‌خوان الکترونیکی، سرویس موسیقی و ... پول به دست بیاورند.

    این محصولات سخت‌افزاری دروازه‌ای به روی تکنولوژی‌ها و فرصت‌های سودآور دیگر هستند. احتمال بیشتری وجود دارد کهخریداران کیندل آمازون یا کروم‌کست گوگل، از تکنولوژی‌های دیگر گوگل و آمازون نیز استفاده کنند. در مورد آمازون، خریداران کیندل، بسیار بیشتر از آمازون خرید می‌کنند.

    اپل محصولات خود را با سود بالا به فروش می‌رساند. این شرکت در سال‌های گذشته حاشیه سود 30 تا 40 درصدی داشته است. در حال حاضر اپل ممکن است به دلیل رقابت شدید، حاشیه سود کمتری از فروش آیفون داشته باشد؛ اما توانسته است کاهش سود آیفون را با فروش محصولات نرم‌افزاری، کمیسیونی که از فروش اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند و سرویس‌هایی همچون موسیقی اپل، جبران کند. سرمایه‌گذاران توجه زیادی به سود دارند و اپل با بهینه کردن تجارت خود سعی در رسیدن به حاشیه سود بالا و کسب رضایت سرمایه‌گذاران دارد.

    هوم پاد
    سرویس و محصولات اپل همانند دستبندی از جنس طلا برای کاربران هستند

    بنا بر گفته‌های اپل، هوم‌پاد برچسب قیمتی 349 دلاری خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که آیا با این قیمت، اپل از فروش هوم‌پاد سود خواهد کرد یا نه. هوم‌پاد از گوگل هوم 129 دلاری و آمازون اکو 180 دلاری بسیار گران‌تر است. قیمت هو‌م‌پاد ممکن است برای کسانی که به خرید محصولات گران‌قیمت همچون محصولات سری مک عادت دارند، چندان زیاد نباشد؛ اما برای خریداران عادی بسیار گزاف است.

    اپل باید برای محصولات جدید خود قیمت کمتری در نظر بگیرد. این را به این دلیل عنوان می‌کنیم که حاشیه سود بالا به «دستبندی طلایی» برای اپل تبدیل شده است.

    گرچه حدود 80 درصد درآمد اپل از فروش محصولات سخت‌افزاری مانند آیفون، آیپد و ... به دست می‌آید؛ اما تبعیت سرسختانه اپل از سودآوری، باعث می‌شود آزمایش‌های اپل محدود شوند و این تبعیت از سودآوری در تضاد با هدف بعدی اپل یعنی تبدیل شدن به شرکتی فراسخت‌افزاری است.

    تصور کنید که اپل به از دست دادن پول در محصولاتی همچون هوم‌پاد، ماشین اپل و عینک واقعیت افزوده اپل اهمیت نمی‌داد. به‌عنوان مثال،‌ اگر اپل بخواهد افراد بیشتری را به سمت سرویس موسیقی خود جلب کند، می‌تواند هوم‌پاد را با قیمت کمتری به بازار عرضه کند. به این ترتیب، افراد بیشتری این اسپیکر هوشمند را خریداری می‌کنند و در نتیجه، تعداد کاربران سرویس موسیقی افزایش می‌یابد.

    اپل

    در حال حاضر شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند سودآوری بالا باعث عقب‌افتادگی اپل شده است. چندی پیش، مارک گورمن، تحلیلگر بلومبرگ، در گزارشی نوشت که اپل از افزودن قابلیت‌هایی که باعث می‌شد اپل ‌تی‌وی کیفیت تصویر بهتری داشته باشد و همچنین کنترلر بازی برای اپل ‌تی‌وی، صرف‌نظر کرده است تا حاشیه سود این محصول کاهش پیدا نکند. تولید محصولات با در نظر گرفتن حفظ سود، از نظر مالی استراتژی معقولانه‌ای است؛ اما در زمانه‌ای که شرکت‌های تکنولوژی برای تسخیر آینده می‌جنگند، چندان مناسب نخواهد بود.

    سود زیاد اپل یکی از بهترین جنبه‌های این شرکت است. اما این سود زیاد، اپل را عقب نگه داشته است. اپل برای اینکه در برابر موج‌های تکنولوژی آینده مصون بماند، باید رویکرد کسب سود به هر قیمت را رها کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر