آیفون X قانونی عرضه شد

فروش با قیمت غیرواقعی علیرغم کاهش شدید قیمت

عصر کالا- علیرغم کاهش قیمت چند میلیونی آیفون X در نخستین محموله قانونی نسبت به قیمت‌های اولیه چند ده میلیونی این محصول، خریداران زیاد عجله نکنند زیرا قیمت فروش فعلی ۱.۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت تمام شده است و جای کاهش قیمت وجود دارد.

آیفون X قانونی عرضه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، واردات قانونی جدیدترین گوشی اپل با نام آیفون 10 یا آیفون X طی دو روز گذشته وارد بازار شده است. این نخستین محموله واردات قانونی از این محصول است.

    اگرچه بیش از 20 شرکت مجوز رسمی واردات گوشی اپل را دارند اما تنها چند شرکت به طور جدی در واردات این محصول فعال هستند. بنابراین علیرغم تعدد مجوزهای قانونی، در عمل واردکنندگان این محصول محدوداند.

    همچنان که طبق آمار گمرک در یک سال اخیر بیشترین واردات گوشی‌های آیفون تنها توسط 5 شرکت انجام شده که اکنون نیز آیفون X توسط شرکتی که بیشترین حجم واردات این محصول را دارد به صورت قانونی وارد کشور شده است.

    البته آیفون X تنها چند روز پس از پیش‌ فروش در دنیا به بازار ایران نیز راه پیدا کرد. اما از تجربه‌های قبل که انتظار می‌رفت اولین نمونه‌های رسیده به بازار با قیمت شرکت اپل برای عرضه در بازارهای جهانی متفاوت باشند پا را بسیار فراتر گذاشت و تا 24 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری شد.

    اما عرضه آیفون X با اجرای رجیستری در ایران همزمان شد و حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی طرح رجیستری گوشی موبایل با اعلام اینکه هیچ ثبت سفارشی برای واردات قانونی آیفون X در گمرک انجام نشده، گفت: از این رو تمامی گوشی‌های آیفون  X در بازار قاچاق هستند و پس از اعمال سیاست‌ها در طرح رجیستری در شبکه اپراتوری ایران سرویس نمی‌گیرند.

    به این ترتیب اعمال محدودیت در طرح رجیستری از گوشی آیفون X آغاز شد.

    پس از رسیدن به ایران، فروش محموله قانونی این محصولات از فروشگاه‌های اینترتی آغاز شد و در فروشگاه‌های فیزیکی نیز عرضه می شوند. در حال حاضر قیمت این محصول در نسخه‌ 64 گیگابایتی حدود 6.5 میلیون تومان و نسخه 256 گیگابایتی حدود 7.5 میلیون تومان است.

    بررسی قیمت این محصولات نشان می دهد اگرچه قیمت های فعلی نسبت به قیمت‌های اولین نمونه های غیرقانونی بسیار کمتر هستند اما برای این محصول گران محسوب می‌شوند؛ زیرا آیفون X نسخه‌ 64 گیگابایتی توسط اپل حدود هزار دلار قیمت گذاری شده که با توجه به حذف ارز مبادله‌ای و تبدیل به نرخ آزاد دلار، اصل قیمت گوشی 4 میلیون تومان است که در بدترین حالت که 20 درصد هزینه های گمرکی، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه خواهد شد قیمت در حدود 4 میلیون و 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان تمام می شود. در حالیکه که اکنون قیمت این محصول در عرضه از نخستین محموله قانونی 6.5 میلیون تومان است که 1.5 میلیون تومان از قیمت تمام شده بیشتر است.

    بنابراین علیرغم کاهش قیمت چند میلیونی و مشهود در اولین نمونه‌های قانونی نسبت به نمونه های غیرقانونی که نخستین بار در بازار موجود شدند، علاقمندان به خرید این گوشی نیاز نیست زیاد عجله کنند زیرا با توجه به گپ قیمتی نمونه های فعلی و قیمت تمام شده این گوشی جای کاهش قیمت بسیاری دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر