جریمه نقدی اپل به دلیل تضعیف عمدی عمر محصولات خود

عصر کالا- یک شرکت وابسته به وزارت اقتصاد فرانسه با پیگیری مجدد متوجه شد که شرکت اپل از روی عمد عمر محصولات خود را تضعیف می‌کرد تا بتواند گوشی‌های جدیدتر خود را به فروش برساند.

جریمه نقدی اپل به دلیل تضعیف عمدی عمر محصولات خود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در اواخر سال 2017 شرکت اپل با یک رسوایی بزرگ مواجه شده بود. داستان از آن قرار بود که گوشی‌های آیفون 6 و آیفون 6s از باتری‌های کم کیفیتی برخوردار بودند و تلفن‌های همراه این شرکت رفته رفته با مشکل در پردازش مواجه می‌شدند. این دستگاه‌ها به جایی می‌رسیدند که دیگر توانایی پردازش عملیات سنگین را نداشتند و گوشی آیفون ناخودآگاه خاموش می‌شد. پس از مدتی شرکت اپل بروزرسانی برای iOS منتشر کرد که نسخه 10.2.1 از این سیستم عامل بود و توانست مشکل را حل کند.

    با این حال مسئولان این شرکت توضیح دقیقی درباره ماهیت این بروزرسانی منتشر نکرد. پس از مدتی تحلیلگران متوجه شدند که بروزرسانی صورت گرفته میزان سلامت باتری آیفون را چک می‌کند و برطبق قدرت پردازش آن سرعت برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر باعث کندی سرعت دستگاه‌های آیفون شد و تعجب کاربران را برانگیخت.

    در آن زمان گوشی‌های آیفون تنها به یک جایگزینی باتری نیاز داشتند. پس از آن که این اطلاعات توسط برخی از تحلیلگران کشف شد، شرکت اپل با عذرخواهی از کاربران قول داد تا در آینده از شفافیت بیشتری در کار خود استفاده کند. به همین دلیل بود که شرکت اپل قابلیت نظارت بر سلامت باتری را در قسمت تنظیمات گوشی خود اضافه کرد.

    قسمتی از این عذرخواهی با اختصاص دادن تخفیفی بر روی جایگزینی باتری‌ها صورت گرفت. در این جریان تمامی گوشی‌های هوشمند که تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته بودند را تنها با قیمت 30 دلار تعمیر کردند. با این حال به نظر می‌آید شرکت اپل نتوانسته رضایت تمامی کاربران خود را جلب کند.

    جریمه نقدی اپل به دلیل تضعیف عمدی عمر محصولات خود
    تحقیقات مجدد

    در اوایل ژانویه سال 2018 یک شرکت فرانسوی تحقیقات جدیدی را بر روی این مسئله آغاز کرد. در آن زمان شرکت اپل صادقانه اعلام کرده بود که برای حفظ کیفیت پردازش میزان استفاده باتری را کنترل می‌کند و این عملا گاهی باعث کندی پردازش می‌شود. بر طبق قوانین فرانسه، کارخانه‌هایی که عمر محصولات خود را کاهش می‌دهند موظفند تا 5% از فروش آن محصولات را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

    این آزانس تحقیقاتی معتقد بود شرکت اپل با این عمل تلاش داشته تا موج جدیدی را به خرید محصولات جدیدتر خود روانه کند. این آژانس که جزوی از وزارت اقتصاد فرانسه است شرکت اپل را به مبلغ 25 میلیون یورو جریمه کرد و شرکت اپل توافق کرده تا این مبلغ را بپردازد. گفتنی است کشور‌های دیگر مانند ایتالیا و کره جنوبی نیز در این عمل شرکت کرده‌اند و اپل را جریمه کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر