پنج ویژگی مثبت و منفی آیفون X

عصر کالا- آیفون ۱۰ به مناسبت دهمین سال عرضه آیفون توسط اپل عرضه شد تا از سال آینده تمام گوشی‌های کمپانی این شکلی شوند.

پنج ویژگی مثبت و منفی آیفون X
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، اپل با تولید آیفونی با نمایشگر بدون حاشیه از نوع امولد و افزودن چند قابلیت جدید مدعی است نسل جدید گوشی‌های هوشمند بدین سو می‌روند، غافل از اینکه خود اپل از رقبای چینی-کره‌ای در نوآوری و ابداع عقب افتاده و تقریبا فناوری‌های موجود را با تاخیر روی آیفون ایکس قرار داده است.

    در این مقاله سعی می کنیم 5 ویژگی مثبت و سپس منفی برای آیفون ایکس 999 دلاری (قیمت پایه) که 27 اکتبر ثبت نام برای خرید شروع می شود  و سوم نوامبر و با تاخیر به دست مشتری خواهد رسید؛ مطرح کنیم:

    1- نمایشگر بدون لبه و حاشیه آیفون ایکس بسیار زیبا و ستودنی است. نمایشگر اولد آیفون جدید را ال جی ساخته و در مقایسه با رقبایی مانند شائومی می میکس و اس 8 سامسونگ و وی 30 ال جی باید بیشتر بررسی فنی انجام شود. اپل سوپررتینای خود را با فناوری True Tone ترکیب کرده تا نمایشگری به غایت زیبا و شفاف در آیفون ایکس خلق کند. به همین خاطر کاربر باید دست کم 200 دلار بیشتر در مقایسه با آیفون 8 برای خرید آن بپردازد.

    2- دوربین جلوی قدرتمند با سنسورهای تکامل یافته در آیفون ایکس توانسته قدرت اموجی‌ها و شکلک‌های آنلاین بر ساس تصویر واقعی کاربر را به ارمغان بیاورد. دوربین جلوی 7 مگاپیکسلی مادون قرمز، حسگر مجاورتی، نور پس زمینه، سنسورهای تشخیص چهره و هویت بیومتریک، اسپیکر و میکروفون دارد. اپل با TrueDepth تصویر پرتره بسیار باکیفیتی برای کاربر می‌سازد که دیدنی است. بی‌شک سلفی‌های آیفون ایکس باید محشر باشد.

    3- Annimoji شکلک‌های کارتونی است که از ترکیب چهره کاربر وام گرفته و تصویری متناسب با خنده، اخم و ... کاربر را در آنِ واحد ساخته و منتشر می‌کند. این قابلیت با استفاده از دوربین جلو و فناوری تشخیص چهره کاربر توسعه یافته و یکی از قابلیت‌های مثال زدنی روی آیفون ایکس است. متاسفان انیموجی فعلا محدود به اپلیکیشن خاص اپل است و مدتها طول خواهد کشید تا به صورت پلتفرم توسعه یابد.

    4- نمایشگر 5.8 اینچی بدون حاشیه یعنی داستن یک گوشی بزرگتر در ابعاد جمع و جورتر! داشتن اسکرین بزرگتر در بسته‌بندی کوچکتر هنری است که اپل در آیفون ایکس به خرج داده است و در مقایسه با آیفون 8 پلاس می‌توان عمق تصویر و زیبایی و ابعاد مناسب را به خوبی دریافت. آیفون 7 پلاس و 8 پلاس در مقایسه با ایکس، انگار چیزی زیادی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشید و به همین خاطر دست بزرگ‌هایی که مجبور بوده‌اند تاکنون مدل پلاس یا اس را بخرند، می‌توانند با آیفون ایکس به راحتی کنار بیایند.

    5- فناوری فیس آی دی در آیفون ایکس فناوری آینده است که می‌تواند افق جدیدی را بگشاید. البته هنوز از امنیت آن کاملا مطمئن نیستیم و باید وارد بازار شود تا باگ آن مشخص شود. تکیه کردن پرداخت الکترونیکی بر بستر فیس آی دی نیز چالشی دیگر است که اگر موفق شود، عالی است.

    ویژگی‌های منفی آیفون ایکس

    1- گران بودن آیفون ایکس اولین ویژگی منفی آن است که هرچند تگ 999 دلاری در آمریکا روی آن خورده است اما در روسیه یا ایتالیا برای مدل 256 گیگی باید 1600 دلار هزینه کنید. همچنین شارژر بی سیم را نیز باید جداگانه به قیمت حدود 70 دلار بخرید. اپل به این فکر کرده است که بالاخره مدل ایکس را می‌خرند به هر قیمتی که باشد و از سوی دیگر کسانی که نمی‌خواهند اینقدر هزینه کنند؛ به سوی آیفون 8 و 8 پلاس خواهند رفت!

    2- نداشتن تاچ آی دی یکی از نقاط ضعف آیفون ایکس است که اپل سعی کرده از آن چشم پوشی کند. همگان می‌دانستند که اپل در حال نصب تاچ زیر نمایشگر است اما موفق نشد و حتی حسگر اثر انگشت را از پشت گوشی نیز برداشت(در نمونه اولیه آیفون ایکس) و سرانجام تمام هم و غم خود را روی فیس آی دی گذاشت تا صدای کاربر در نیاید. این در حالی است که رقبای چینی و کره‌ای فناوری‌های مذکور را با هم ترکیب کرده و کاربرپسند شده‌اند. در بسیاری از کشورها پرداخت الکترونیکی از طریق تاچ انجام می‌شود و حالا این موضوع چالش برانگیز در کشورهای مذکور دردسرآفرین می‌شود.

    3- اپل قیمت سرویس تعمیراتی خود موسوم به AppleCare را از 129 دلار به 199 دلار افزایش داده است و کاربر باید همراه با خرید آیفون ایکس مبلغ 200 دلار دیگر نیز به خاطر جایگزینی احتمالی نمایشگر گران، هزینه کند. هرچند این سرویس در برخی کشورها اجباری نیست اما هزینه سربار محسوب شده و قیمت نهایی را بالا می‌برد که باعث می‌شود تا خریدار منصرف شود.

    4-  نصب تراشه A11 و شارژ بی سیم در آیفون 8 نیز می‌تواند نکته منفی تلقی شود. در حالی که پرسرعت‌ترین تراشه و فناوری بی‌سیم روی آیفون 8 با قابلیت تاچ آی دی وجود دارد، دلیلی برای خرید مدل ایکس به جز نمایشگر اولد وجود ندارد و از این بابت دست کم 300 دلار صرفه جویی می‌شود.

    5-  رابط کاربری / UI تعریف شده در آی او اس 11 روی آیفون ایکس باعث می‌شود تا کاربر نتواند به راحتی از طریق یک دست تمام کارها را انجام دهد و مجبور است از دست دیگر خود استفاده کند. سوئیچ کردن اپ‌ها هنگام مولتی تسکینگ کاربر را مجبور به استفاده از هر دو دست می کند. به دلایل مختلف آیفون ایکس «تک دست» نبوده و کاربر باید از هر دو دست خود استفاده کند که می‌تواند نقطه ضعف بزرگی محسوب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر