آیا سرانجام حسگر اثرانگشت با نمایشگر آیفون ۸ ادغام می‌شود؟

عصر کالا- گمانه‌زنی‌های متفاوتی پیرامون پرچم‌دار جدید اپل یعنی آیفون ۸ وجود دارد و برخی مدعی هستند که این گوشی با یک سنسور اثرانگشت ادغام‌شده با نمایشگر روانه بازار می‌شود.

آیا سرانجام حسگر اثرانگشت با نمایشگر آیفون ۸ ادغام می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از جی اس ام، صحت این ادعا را تایید نموده و کاربران را به عرضه آیفون 8 با چنین حسگری امیدوار می‌کند.

    گزارش جدید منتشر شده در روز جمعه، نشان می‌دهد که شرکت اپل در نهایت موفق شده است تا روشی را برای جای‌گیری سنسور اثرانگشت در زیر صفحه‎نمایش و ادغام آن با پنل نمایشگر بیابد. این روش که برای آیفون پرچم‌دار 2017 اپل در نظر گرفته شده است، احتمالاً در آیفون 8 که تا چند ماه آینده عرضه می‌شود؛ استفاده خواهد شد.

    پایگاه خبری Economic Daily News (به اختصار EDN) در یک خبر جدید، ادعا می‌کند که با منابع معتبری از صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) به عنوان یکی از تامین‌کنندگان قطعات سخت‎افزاری برای محصولات اپل در ارتباط بوده است و براساس اطلاعات ارائه شده، این منبع، ادغام سنسور اثرانگشت را با نمایشگر در آیفون‌های شرکت اپل در یک کنوانسیون فناوری در تایپه در روز پنج‌شنبه تایید کرده است.

    آن‌طور که ادعا می‌شود، شرکت اپل به علت "حذف دکمه فیزیکی Home"، ناچار شده است از یک سنسور اثرانگشت اپتیکال استفاده نماید که می‌تواند هویت کاربران را به صورت مستقیم با لمس نمایشگر تایید نمایید. علاوه‌بر ادغام سنسور اثرانگشت با نمایشگر که در روز پنج‌شنبه به آن پرداخته شده است، منبع مطلع ادعا می‌کند که شرکت اپل از سنسورهای تصویر نامرئی مادون قرمز به منظور افزایش قابلیت‌های دوربین استفاده کرده است و این موضوع باعث می‌شود تا واقعیت افزوده در آیفون‌ پرچم‌دار بعدی اپل امکان‎پذیر شود.

    اگر اطلاعات منتشر شده از سوی Economic Daily News صحت داشته باشد، دیگر نیازی به نگرانی برای حذف سنسور اثرانگشت از آیفون 8 یا انتقال آن به بدنه پشتی دستگاه وجود ندارد. گزارش‌ شده بود که شرکت اپل از ژوئن سال 2015 به دنبال روشی برای ادغام سنسور اثرانگشت با صفحه‌نمایش بوده است اما آخرین شایعات و گمانه‌زنی‌ها، از عدم دستیابی شرکت اپل به یک راه‌حل دائمی و غلبه بر چالش‌های پیش‌رو برای تولید انبوه این فناوری حکایت دارد.

    گفته شده بود که تولید فناوری مدنظر کوپرتینویی‌ها برای ادغام سنسور اثرانگشت با نمایشگر، بازده چندان بالایی ندارد و همین موضوع باعث شده تا تحلیل‎گران، سه نظریه احتمالی را برای آیفون 8 در نظر بگیرند؛ برخی مدعی هستند که با وجود سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی، دیگر نیازی به استفاده از حسگر تشخیص اثرانگشت نیست و همین موضوع، بهانه شرکت اپل برای حذف سنسور اثرانگشت از آیفون پرچم‎دار 2017 خود خواهد بود.

    عده‌ای دیگر نیز، به گمانه‌زنی‌ها و طرح‌های احتمالی برای انتقال سنسور اثرانگشت به بدنه پشتی دستگاه اشاره دارند؛ گفته می‌شود به منظور حذف حاشیه‌های اضافی، شرکت اپل از جای‌گیری Touch ID در حاشیه پایین صفحه‎نمایش صرف‎نظر خواهد کرد و مانند گلکسی اس 8، این حسگر به بدنه پشتی دستگاه انتقال می‌یابد.

    البته در طرح‌های اخیر، به این موضوع به طور جدی اشاره شده بود. در نهایت، برخی نیز مدعی هستند که به جای حذف حسگر اثرانگشت یا انتقال آن به بدنه پشتی و به دلیل تمایل شرکت اپل به یک‌دست بودن بدنه آیفون 8، این گوشی پرچم‌دار با تأخیر به بازار عرضه خواهد شد اما سنسور اثرانگشت با نمایشگر ادغام می‌شود. هرچند، ممکن است شرکت اپل آیفون پرچم‌دار خود را به همراه آیفون 7s و آیفون 7s Plus در اواخر تابستان معرفی نماید.

    ایده سنسور تشخیص عنبیه چشم یا سیستم تشخیص چهره، لزوماً بد نیست و بسیاری به آن به عنوان یک راه‌حل دائمی برای حفظ امنیت گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کنند. البته برخی نیز در رابطه با ایمن‌بودن و ضریب نفوذ به این سیستم، مردد هستند؛ حتماً دور زدن سیستم تشخیص چهره گلکسی S8 سامسونگ را با نمایش یک تصویر از چهره صاحب دستگاه، به خاطر دارید.

    جای‌گیری سنسور اثرانگشت در بدنه پشتی نیز فرصت جدیدی برای آیفون‌های جدید شرکت اپل به‌وجود می‌آورد اما از رندرها مشخص است که طراحی آیفون 8 را به یک فاجعه مبدل خواهد نمود و همین موضوع باعث می‌شود تا پیشاپیش، پاسخ کاربران نسبت به جای‌گیری جدید حسگر اثرانگشت منفی باشد! تأخیر در عرضه آیفون 8 نیز این فرصت را از شرکت اپل برای فروش قابل‌توجه پرچم‌دار جدید خود خواهد گرفت.

    از جمله تغییرات دیگری که توسط Economic Daily News به آن پرداخته شده است، می‌توان به استفاده از یک روش احراز هویت بیومتریک دیگر نظیر سنسور تشخیص عنبیه چشم یا سیستم تشخیص چهره اشاره کرد. گفته می‌شود که شرکت اپل به منظور افزایش ایمنی کاربران، تنها به یک روش اکتفا نخواهد کرد و با بهره‌گیری از ماژولی متشکل از چندین سنسور، سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی را برای آیفون‌ پرچم‎دار جدید خود به ارمغان خواهد آورد.

    لازم به‌ذکر است که این سیستم توسط PrimeSense آماده می‌شود و شرکت ال‌جی اینوتک نیز به احتمال زیاد با کوپرتینویی‌ها برای تامین سنسورهای دوربین همکاری خواهد داشت. هم‌چنین، اعلام شده است که شرکت اپل از یک نمایشگر OLED با نسبت تصویر 2 به 1 استفاده می‌کند؛ البته به‌طور دقیق‌تر، نسبت تصویر صفحه‌نمایش 18.9 به 9 است. مشابه آن‌را در گلکسی S8 سامسونگ با نمایشگر بسیار کشیده آن دیده‌ایم (برای آشنایی بیشتر، نقد و بررسی تخصصی پرچم‎دار 2017 سامسونگ را در جی‌اس‌ام از این لینک بخوانید). در آیفون‌های قبلی و هم‌چنین آیفون 7s و آیفون 7s Plus از یک صفحه‌نمایش با نسبت تصویر 16 به 9 استفاده شده است؛ همین موضوع باعث شده تا نمایشگر چندان کشیده نباشد.

    براساس گمانه‌زنی‌های گذشته پیرامون آیفون پرچم‎دار جدید شرکت اپل، آیفون 8 یا آیفون ادیشن به بدنه‌ای از جنس شیشه با فریم فلزی مجهز شده است و یک نمایشگر بدون حاشیه OLED، این مدل را از آیفون‌های پیشین شرکت اپل متمایز می‌کند. البته صفحه‌نمایش، دارای لبه‌های منحنی نیست و نباید انتظار خاصی داشته باشید. آیفون 8 به دلیل تغییراتی که برای آن در نظر گرفته شده است، احتمالاً با قیمتی بیشتر از 1000 دلار به بازار عرضه می‌شود تا گران‌قیمت‌ترین گوشی آیفون شرکت اپل لقب بگیرد. در حال‌حاضر، نسخه 256 گیگابایتی آیفون 7 پلاس قیمتی نزدیک به 970 دلار دارد و این لقب را به خود اختصاص داده است.

    همان‌طور که گفته شد، پیش‌بینی می‌شود که شرکت اپل در پاییز از آیفون پرچم‎دار جدید خود به همراه مدل جدید آیفون 4.7 اینچی و آیفون 5.5 اینچی رونمایی کند. این دو مدل یعنی آیفون 7s و آیفون 7s Plus در صورت معرفی به همراه آیفون 8 بدون تاخیر به بازار عرضه خواهد شد و البته قیمت آن‌ها، به نسل قبل یعنی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نزدیک خواهد بود. هرچند، از نظر مشخصات سخت‌افزاری با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه شده‌اند و به احتمال زیاد، از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر