تلفن همراه اولین طعمه سارقان

راهکارهایی برای ردیابی گوشی های هوشمند

عصر کالا- شاید خیلی از ما تجربه سرقت به هر نحوی را داشته باشیم، از سرقت های خرد گرفته تا به اصطلاح پلیس سرقت های «مهمه» که شامل سرقت از منزل، بانک، اماکن و وسائل نقلیه می شود، اما سرقت های خرد از جمله سرقت هایی است که شاید در طول روز بارها و بارها اتفاق بیفتد آن هم در پس بی دقتی که سارقان نسبت به آن آگاهی دارند.

راهکارهایی برای ردیابی گوشی های هوشمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، پلیس همواره می گوید سه مولفه، سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت بویژه سرقت های خرد مهم است اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت های آنها با موفقیت همراه خواهد بود.
    سارقان عکس العمل بالایی دارند چرا که از فرصت استفاده کرده و وقتی شرایط را برای آنها فراهم کنند، مقوله سهولت به میان می آید و این دو مولفه فرصت و سهولت، سبب عکس العمل سریع آنها و در نتیجه سرعت می شود.
    بر این اساس باید فرصت را از سارقان گرفته و با اقدامات پیشگیرانه راه را برای انجام سرقت فراهم نکنیم.
    یکی از سرقت هایی که به راحتی در کوچه و خیابان ها انجام می شود، کیف قاپی یا سرقت گوشی های همراه است به گونه ای که شاید برای خودمان اتفاق افتاده باشد یا در خیابان شاهد انجام اینگونه سرقت ها بوده ایم.
    از آنجایی که این روزها با توسعه تکنولوژی هر روز یک مدل گوشی پیشرفته و گران وارد بازار می شود، نباید دور از ذهن دانست که سرقت گوشی ها همراه کمتر شود بلکه شاید هر روز شمار این نوع سرقت ها افزایش یابد زیرا یکی از راحت ترین سرقت ها به شمار می رود و به هر میزان پلیس نظارت خود را بیشتر کند، فایده ای نخواهد داشت چرا که هر شهروندی باید پلیس خود باشد و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهد.
    با نگاهی اجمالی به سرقت هایی از جنس خرد، مثل گوشی همراه، پی خواهیم برد که عمدتا سارقان از بی دقتی مالباخته استفاده کرده و برای سرقت اقدام می کنند.
    یکی از سارقانی که دستبند قانون به دستانش بسته شده و پرونده سنگینی در زمینه سرقت گوشی تلفن همراه دارد، به این مساله اشاره کرده و می گوید: همواره در تمام سرقت ها به میزان توجه مالباختان دقت کرده ام، سرقت هایی موفق بوده که مالباخته توجهی به اطراف نداشته و کوچک ترین دقتی در مراقبت از گوشی تلفن همراه خود نیز نداشته و از این فرصت استفاده کرده و در کوچکترین زمان ممکن و بی آنکه مالباخته احساس خطری از محیط اطراف خود کند، اقدام به سرقت می کردم.
    اگر گفت و گویی با مالباختگان نیز داشته باشیم، متوجه خواهیم شد و حتی آنها نیز این مساله را تایید می کنند که متوجه اطرافم نبودم، ذهنم درگیر بود و...
    از آنجایی که مسیر ردیابی گوشی و شناسایی سارقان به گونه ای طولانی و وقت گیر است برخی از مالباختگان از مال خود گذشته و ترجیح می دهند درگیر این مسیرهای طولانی و به گفته خودشان بی نتیجه نشوند به همین دلیل است که سارقان بدون هیچ ترس و واهمه ای هر روز جسورتر شده و دست به این اقدام می زنند.
    گوشی همراه سعید جوان 23 ساله برای بار دوم طعمه سارقان گوشی های همراه شد، می گوید: یک گوشی گران قیمت سال گذشته خریده بودم در تاکسی جا گذاشتم بعد از گذشت یک ماه، فردی به منزل ما زنگ زد و گفت، گوشی شما را از فردی خریده ام و حاضرم این گوشی را با دریافت 450 هزار تومان به شما بفروشیم در حالی که گوشی ام را یک میلیون و 700 هزار تومان خریده بودم.
    وی ادامه می دهد: بعد از این تماس به دادسرا رفته و نامه ای به من دادند تا به اپراتور تلفن همراه داده شود تا گوشی همراه مورد ردیابی قرار گیرد، اما در نهایت گوشی خودم را از سارق خریداری کردم.
    این جوان ادامه می دهد: البته در مدتی که گوشی تلفن همراه ردیابی می شد، گوشی تلفن روشن بوده و در دست خودم بود اما گویا اصلا گوشی ام را ردیابی نکرده اند چون هیچ گونه تماسی از سوی پلیس با من گرفته نشد.
    برای دومین بار گوشی دیگری را که به تازگی خریداری کردم، سارقان در یکی از خیابان های اصلی تهران از من سرقت کردند.
    در حالی که به سمت مخالف یکی از خیابان اصلی و پرتردد تهران در حال حرکت و مکالمه بودم، ناگهان ضربه ای از پشت به سرم وارد و گوشی از دستم ربوده شده و سارقان با موتور متواری شدند.
    بلافاصله با 110 تماس گرفتم، بعد از تماس، موتور سوار پلیسی سریع به محل وقوع سرقت، رسیده و در حالی که در حال تهیه گزارش بود یکی از خودروهای نیروی انتظامی نیز خود را به محل رساند.
    زهره، خانمی حدودا 38 ساله است که گوشی تلفن همراهش را با مبلغ بالایی خریداری کرده بود، در حالی که پشت فرمان خودرو نشسته بود، مورد دستبرد قرار می گیرد.
    بعد از گذشت حدود یک ماه و طی کردن مراحل قانونی از طریق آگاهی و مرکز ردیابی گوشی دادسرا، تلفن همراهم ردیابی شد، سارق در یکی از شهرستان های استان تهران دستگیر شد و پس از تحویل سارق به دادگاه، پس از سه روز بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی دال بر بی گناهی، این فرد آزاد شد.

    **روش های ردیابی گوشی های اندرویدی
    نکته قابل تامل در مورد سرقت گوشی های هوشمند و اندرویدی این است که قابل ردیابی هستند براین اساس لازم است تا مالباختگان حتما موارد سرقت را اطلاع دهند زیرا ضمن ردیابی این گوشی ها، محل های سرقت توسط پلیس شناسایی و این گونه محل ها برای سارقان نا امن می شود.
    پلیس در این زمینه دو راه توصیه می کند:

    **روش اول؛ استفاده از اکانت گوگل
    پیش نیاز این کار متصل کردن گوشی به اکانت «جی میل» است
    برای اینکه بعدا بتوانید از قابلیت 'Android Device Manager' که یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل است استفاده کنید حتما باید یکبار از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی میل خود شوید.
    فرقی نمی‌کند از چه طریقی (جی میل، گوگل پلی، Maps، یوتیوب و ....)وارد اکانت خود شوید، فقط کافی است یکبار از طریق گوشی اندرویدی خود اطلاعات جی میل خود را وارد کرده باشید. در صورتی که گوشی شما گمشده باشد؛ می‌توانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن اطلاعات اکانت خود مکان فعلی گوشی خود را با دقت بسیار خوبی شناسایی کنید.

    سه گزینه برای اقدامات بعدی وجود دارد:
    1-Ring: به مدت 5 دقیقه صدای زنگ گوشی شما پخش خواهد شد. این مورد برای مواردی مناسب است که گوشی شما در نقطه کوری گم شده و پیدا کردنش مشکل است با استفاده از این قابلیت می‌توانید گوشی خود را پیدا کنید.
    2- Lock: با استفاده از این قابلیت می‌توانید در صورت گم شدن گوشی، دستگاه خود را قفل کرده و برای آن رمزعبور بگذارید.
    3- Erase: این گزینه برای مواردی است که گوشی شما گم شده و اطلاعات بسیار حساسی در آن دارید که به شدت شما را نگران کرده است. توصیه می‌شود در چنین مواردی از این قابلیت استفاده کنید تا اطلاعات شما کلا از روی گوشیتان پاک شود.
    گوشی شما در صورتی توسط این قابلیت گوگل ردیابی خواهد شد که به اینترنت متصل شده باشد. در واقع مکان ارائه شده، مکانی است که آخرین بار گوشی شما آنلاین بوده است.
    مسلما بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند بدون اتصال به اینترنت فایده چندانی ندارد پس به احتمال زیاد گوشی شما بعد از سرقت نیز به اینترنت متصل خواهد شد. البته توصیه می‌شود اگر باتری گوشی شما ظرفیت کافی را دارا است همواره دیتای گوشی خود را روشن کنید تا در صورت گم شدن سریع‌تر بتوانید آن‌را ردیابی کنید.

    **روش دوم: استفاده از GPS
    پیش نیاز استفاده از این روش نصب نرم افزار 'GPS SMS Phone Finder' است. این نرم افزار را می‌توانید دانلود کنید. حال بعد از اینکه نرم افزار را بر روی گوشی خود نصب کردید در صورتی که گوشی خود را گم کردید از خط دیگری عبارت 'locateme YOUR_KEY' را به خط خود ارسال کنید. 'YOUR_KEY' در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید مثلا اگر رمز شما Cat92 باشد باید عبارت locateme Cat92 را پیامک کنید. در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با وارد کردن این لینک در مرورگر می توانید مکان گوشی خود را بر روی نقشه مشاهده کنید.
    توجه داشته باشید باید حتما GPS گوشی شما روشن باشد تا بتوانید از این نرم افزار استفاده کنید. به این منظور می‌توانید همواره GPS خود را روشن نگه دارید و برای اینکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود از اپلیکیشن‌های قفل گذاری استفاده کرده و بر روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.
    در صورتی که مطمئن هستید گوشی شما به سرقت رفته و گم نشده است به هیچ‌ وجه شخصا به پیگیری موضوع اقدام نکنید و حتما از طریق مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری شود.

    **مسیر ارتکاب سرقت را پرمخاطره کنید
    سرهنگ رضا معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا به شهروندان توصیه می کند با ایمن سازی محیط، دسترسی سارقان را به اموال دشوار کنند یا با نظارت دقیق بر روش های دسترسی به اموال و کنترل آن، رفع منافذ و نقاط ضعف، مسیر ارتکاب سرقت را پر مخاطره کرده و در نتیجه معادلات سارق را برهم زده و او را از ارتکاب جرم منصرف کنند.
    وی می افزاید: تکنیک دیگر پیشگیری از سرقت، افزایش خطر ارتکاب سرقت با کاهش گمنامی و ناشناختگی افراد در ساختمان یا محل است که از این طریق ورود افراد ناشناس و سارقان احتمالی، بهتر آشکار شود که البته استفاده از نگهبان یا مامور مراقب بویژه در منطقه های محله محور تاثیر بیشتری دارد.
    معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی آخرین تکنیک پیشگیری از سرقت را کاهش منافع ناشی از ارتکاب این جرم دانسته و می گوید: با ردیابی اموال مسروقه به جهت شناسایی سریع صاحبان آن و نیز کنترل خرید و فروش اموال دست دوم، رسیدن به این هدف را ممکن می کند.
    سرهنگ موذن اضافه می کند: اکثر سارقان بالقوه کاملا عقلانی اقدام کرده و برای رسیدن به هدف خود (سرقت) با موازنه سود و زیان، بررسی موقعیت ها و فرصت ها، از روش ها و شیوه های آسان و کم خطر استفاده می کنند.
    وی می افزاید: در این راستا افراد می توانند برای تغییر موقعیت های خاص که ارتکاب جرم در آن زیاد است با دشوار و پرخطر کردن و یا جاذبه زدایی، سارقان بالقوه را از ارتکاب سرقت منصرف کنند و آنان را مجبور به پذیرش این واقعیت کرده که منافع عدم ارتکاب جرم سرقت در وضعیت جدید، از ارتکاب آن بیشتر است.
    معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا به سه عامل ضروری برای ارتکاب سرقت اشاره کرده و می گوید: فرد دارای انگیزه (سارق بالقوه) که زمینه ارتکاب سرقت را داشته باشد و سپس بزه دیده بالقوه با بی مبالاتی، تحریک و در نهایت محیط پیرامونی زمینه و شرایط را برای ارتکاب و یا عدم انجام این جرم را برای مجرم فراهم می کند.
    به گفته سرهنگ موذن، در راستای کاهش اقدام به سرقت و ایجاد فرصت های موجود و نیز نامساعد کردن مقدمات ارتکاب جرم بایستی اقدامات پیشگیرانه حول سه محور مجرم، بزه دیده بالقوه و محیط پیرامونی انجام شود.
    این مقام انتظامی با بیان اینکه برای پیشگیری وضعی از جرم سرقت باید به دنبال کاهش فرصت های جرم بود، می گوید: دشوار کردن زمینه های ارتکاب سرقت، مبارزه قاطعانه با سرقت و افزایش دستگیری مجرمان،کاهش منافع حاصل از جرم و جاذبه زدایی ارتکاب سرقت بوده تا از این طریق در تصمیم گیری سارقان بالقوه سهیم باشیم.

    **سرقت، بحران اصلی کشورها
    ˈسعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان این که سرقت از بحران های اصلی کشورها است، می گوید: در سال 2013 میلادی نیز در کشورهای پیشرفته آلمان، انگلیس و ژاپن آمار سرقت ها پنج برابر شد در حالی که این آمار در ایران کمتر از پنج برابر بوده است.
    منتظرالمهدی، بحران اقتصادی را از مولفه های اصلی افزایش سرقت در کشورها برشمرده و می گوید: در سرقت سهم پلیس، شهرداری، اداره برق، بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سایر دستگاه ها متفاوت است و بر این اساس باید دید پلیس در این زمینه به چه میزان سهم دارد؟ زیرا نباید پلیس را در سرقت ها مقصر دانست بلکه باید به تمام مولفه های تاثیرگذار در وقوع سرقت ها توجه کرد.
    وی، مولفه های سرعت، فرصت و سهولت را در بروز سرقت موثر عنوان کرده و می گوید: تنها مولفه سرعت به دزدان مرتبط است و مولفه های سهولت و فرصت را دیگران برای دزدان فراهم می کنند.
    او اضافه می کند: مردم در کاهش سرقت ها سهم دارند و لذا باید آموزش های لازم را برای کمک به نیروی انتظامی فرا بگیرند.
    منتظرالمهدی می گوید: سرقت پدیده ای اجتماعی است براین اساس باید با آن با برخورد اجتماعی ورود کنیم تا مشکلات در این زمینه حل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر