مقایسه کامل گلکسی S۸ و S۸ پلاس با Moto Z موتورولا

عصر کالا- در این مطلب به مقایسه گوشی های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس با Moro Z موتورولا از ابعاد مختلف می پردازیم تا ببینیم معایب و مزایای جدیدترین پرچمداران سامسونگ نسبت به Moto Z چیست. در ادامه با ما همراه باشی

مقایسه کامل گلکسی S۸ و S۸ پلاس با Moto Z موتورولا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از کلیک – هم گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس و هم گوشی های سری Moto Z موتورولا گوشی های خوبی محسوب می شوند. دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، پرچمداران پر زرق و برق سامسونگ هستند و گوشی های سری Moto Z موتورولا هم دارای طراحی مدولار هستند که این امکان را به کاربران می دهد تا با افزودن ماژول های مختلف به این گوشی ها، قابلیت های جدیدی به آن ها اضافه کنند و یا ظاهر آن ها را تغییر دهد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی های Moto Z موتورولا و گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از ابعاد مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

    ابعاد

    هر دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس نسبت به سایر گوشی ها درازتر و باریک تر هستند. ارتفاع گلکسی اس 8 پلاس از گلکسی اس 8، 7 درصد و از گوشی Moto Z، چهار درصد بیشتر است. گوشی Moto Z با ضخامت 5٫2 میلی متری خود به میزان قابل توجهی از جدیدترین پرچم داران سامسونگ نازک تر است. البته این ضخامت مربوط به زمانی است که هیچ ماژولی به آن متصل نباشد.

    وزن

     

    وزن Moto Z زمانی که هیچ یک از ماژول های Moto Mod به آن متصل نباشد، به میزان قابل توجهی از پرچمداران سامسونگ کمتر است .

    جنس بدنه

    جنس بدنه پرچمداران سامسونگ کاملا شیشه ای است و فقط یک قاب آلومینیومی آن را دربرگرفته است؛ اما جنس بدنه Moto Z از آلومینیوم و استیل است.

    رنگ

     

    در مراسم رونمایی از گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، هر دو گوشی در 5 رنگ نقره ای، طلایی، آبی، خاکستری و سیاه نمایش داده شدند؛ اما این گوشی ها در آمریکا تنها در سه رنگ خاکستری، نقره ای و مشکی عرضه خواهند شد و Moto Z هم در سه رنگ طلایی، مشکی و صورتی عرضه شده است.

    طراحی مدولار

    متأسفانه هر دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس فاقد طراحی مدولار هستند؛ اما گوشی Moto Z دارای این ویژگی منحصر به فرد است و افراد می توانند با متصل کردن ماژول های Moto Mod به گوشی (که توسط یک قطعه آهنربایی به گوشی متصل می شوند)، قابلیت های جدیدی به گوشی اضافه کنند یا ظاهر آن را تغییر دهند؛ به عنوان مثال کاربران می توانند با افزودن ماژول Hasselblad True Zoom با قیمت 300 دلار به گوشی، قابلیت زوم اپتیکال 10 X را به دوربین گوشی اضافه کنند. ماژول دیگری تحت عنوان Power Pack Incipio با قیمت 60 دلار برای این گوشی عرضه شده است که می تواند عمر باتری آن را تا 22 ساعت افزایش دهد و امکان استفاده گوشی از فناوری شارژ بی سیم را نیز فراهم می کند. ماژول های دیگری تحت عنوان Style Shell برای این گوشی عرضه شده اند که قیمت آن ها از 20 دلار شروع می شود و تنها ظاهر گوشی را تغییر می دهند و هیچ قابلیت جدیدی به آن اضافه نمی کنند.

    البته تمام این ماژول ها به صورت جداگانه برای این دو گوشی عرضه می شوند و کاربر ملزم به خرید آن ها نیست؛ اما می توان گفت گوشی Moto Z بدون ماژول های خود نمی تواند انتظارات کاربران را برآورده کند.

    مقاومت در برابر آب

    هر دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، از فناوری IP 68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برخوردار هستند؛ اما متاسفانه Moto Z دارای این استاندارد نیست.

    اندازه صفحه نمایش

     

    در هر گوشی گلکسی اس 8 و اس پلاس، صفحه نمایش تقریبا کل فضای جلوی صفحه نمایش گوشی را پوشانده است؛ حتی در  گلکسی اس 8 هم صفحه نمایش فضای بیشتری از قسمت جلوی گوشی را نسبت به Moto Z پوشانده است.

    وضوح صفحه نمایش

    صفحه نمایش هر سه گوشی دارای وضوح خوبی هستند. صفحه نمایش Moto Z دارای وضوح QHD است و صفحه نمایش گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از وضوح QHD Plus برخوردار است. تراکم پیکسل صفحه نمایش گلکسی اس 8، به میزان قابل توجهی از دو گوشی دیگر بالاتر است.

    نوع صفحه نمایش

     

    هم جدیدترین پرچمداران سامسونگ و هم گوشی Moto Z دارای صفحه نمایش AMOLED هستند

    فناوری HDR

    جدیدترین پرچمداران سامسونگ نخستین گوشی هایی هستند که دارای صفحه نمایش مجهز به فناوری Mobile HDR Premium هستند و این موضوع به معنای این است که این گوشی ها می توانند ویدیوهای HDR را به راحتی نمایش دهند.

    صفحه نمایش خمیده

     

    جدیدترین پرچمداران سامسونگ مجهز به صفحه نمایش خمیده هستند که تا لبه های گرد گوشی کشیده شده است؛ اما در مورد صفحه نمایش Moto Z این چنین نیست.

    دکمه هوم

    دکمه هوم فیزیکی در جدیدترین پرچمداران سامسونگ حذف شده است و همانند گوشی Moto Z به صورت مجازی در صفحه نمایش آن ها تعبیه شده است. طبق گفته سامسونگ، دکمه هوم هر دو گوشی نسبت به میزان فشار لمس کاربر حساس است. البته چگونگی حساس بودن آن ها به میزان فشار لمس کاربر، هنوز مشخص نیست.

    فناوری تشخیص چهره

     

    هر سه گوشی مجهز به این فناوری هستند و کاربران گوشی های گلکسی اس 8 و اس پلاس می توانند با استفاده از این فناوری، قفل گوشی خود را سریعا باز کنند. البته امنیت این ویژگی به میزان بسیار بالایی نیست. اندروید 7 نوقا هم دارای ویژگی مشابهی تحت عنوان Trusted Face است.

    حسگر اسکن کننده عنبیه چشم

    این حسگر برای اولین بار در گوشی شکست خورده گلکسی نوت 7 به کار گرفته شد و به نظر می رسد که عملکرد این حسگر در جدیدترین پرچمداران سامسونگ، سریع از قبل باشد.

    حسگر اثر انگشت

     

    حسگر اثر انگشت گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس در پشت آن ها و درست در کنار لنز دوربین قرار دارد که مکان نامناسبی است؛ زیرا ممکن است کاربران هنگام استفاده از آن، انگشت خود را به طور ناخواسته بر روی لنز دوربین بکشند و لنز کثیف شود. حسگر اثر انگشت گوشی Moto Z نیز در قسمت جلوی آن و در زیر نمایشگر آن تعبیه شده است.

    پردازنده

    گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس که در آمریکا عرضه می شوند، دارای پردازنده اسنپدراگون 835 هستند و گوشی هایی که در سایر نقاط جهان عرضه می شوند، مجهز به پردازنده اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس با مشخصات مشابه اسنپدراگون 835 هستند. گوشی Moto Z دارای پردازنده اسنپدراگون 820 است. اگر چه این پردازنده نسبت به اسنپدراگون 835 قدیمی تر است؛ اما از عملکرد و سرعت خوبی برخوردار است.

    رم

     

    هر سه گوشی با رم 4 گیگابایتی عرضه می شوند.

    حافظه داخلی

    گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تنها با حافظه داخلی 64 گیگابایتی عرضه خواهند شد؛ اما گوشی Moto Z با دو حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده است.

    پشتیبانی از کارت حافظه

    هر سه گوشی از کارت حافظه پشتیبانی می کنند.

    جک هدفون

    جک هدفون در دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس دیده می شود؛ اما موتورولا قبل از حذف جک هدفون در گوشی های آیفون 7 و 7 پلاس، آن را در گوشی های سری Moto Z خود حذف کرده است؛ البته در جعبه گوشی Moto Z مبدلی وجود دارد که امکان استفاده از هدفون های قدیمی را فراهم می کند.

    هدفون

     

    جدیدترین پرچمداران سامسونگ همراه با هدفون های سیمی AKG عرضه می شوند. این هدفون ها به صورت جداگانه با قیمت 99 دلار نیز عرضه می شوند.

    باطری

    به نظر می رسد که یک باتری 2600 میلی آمپری برای Moto Z که صفحه نمایش آن 5٫5 اینچ است، مناسب نباشد؛ اما می توان با استفاده از ماژول Power Pack incipio، عمر باتری آن را افزایش داد.

    فناوری شارژ سریع

    هر دو گوشی مجهز به این فناوری هستند.

    فناوری شارژ بی سیم

    گوشی Moto Z مجهز به این فناوری نیست، اما می توانید با افزودن ماژول Power Pack incipio، این گوشی را به این فناوری کاربردی مجهز کنید. هر دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از فناوری شارژ بی سیم (و حتی شارژ بی سیم سریع) پشتیبانی می کنند؛ اما کاربران این گوشی ها برای استفاده از این فناوری باید پد شارژ بی سیم را که به صورت جداگانه فروخته می شود، تهیه کنند.

    رزولوشن (مگاپیکسل)

    رزولوشن دوربین اصلی Moto Z بیشتر از دوربین پرچمداران سامسونگ است؛ اما در مورد دوربین سلفی برتری با گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس است.

    دریچه دیافراگم (دوربین اصلی)

    دریچه دیافراگم عریض تر باعث می شود که کاربران در هنگام عکاسی در نور کم، نتیجه بهتری دریافت می کنند. پرچمداران سامسونگ در این زمینه برتری کمی نسبت به گوشی Moto Z دارند.

    تثبیت تصویر اپتیکال (OIS)

    دوربین اصلی هر سه گوشی دارای این فناوری هستند که باعث کاهش تاری تصاویر در هنگام لرزش دست ها می شود.

    پرداخت موبایلی

    به نظر می رسد که استفاده از روش پرداخت موبایلی Samsung Pay که امکان استفاده از آن توسط گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس هم وجود دارد، راحت تر از روش پرداختی Moto Z یعنی Android Pay است. روش پرداختی Samsung Pay با برچسب NFC قابل استفاده است و می توان از طریق پایانه های مغناطیسی نیز از آن استفاده کرد؛ بنابراین در مکان های بیشتری می توان از آن استفاده کرد.

    دستیار صوتی

     

    هر سه گوشی دارای دستیار مجازی Google Assistant هستند. البته گوشی Moto Z در هنگام عرضه، دارای این دستیار مجازی نبود؛ اما مدتی بعد گوگل این دستیار مجازی را برای این گوشی عرضه کرد. جدیدترین پرچمداران سامسونگ علاوه بر Google Assistant از دستیار مجازی سامسونگ یعنی Bixby نیز بهره می برند و یک دکمه سخت افزاری برای استفاده از آن نیز بر روی این گوشی ها تعبیه شده است. طبق گفته سامسونگ، فعلا امکان استفاده از ویژگی های فرمان صوتی این دستیار مجازی وجود ندارد.

    هدست واقعیت مجازی

    هر سه گوشی علاوه بر پشتیبانی از هدست ابتدایی Google Cardboard از هدست واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می کنند. گوشی Moto Z از هدست Google Daydream و گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از هدست Gear VR پشتیبانی می کنند. به نظر می رسد تنوع محتوای Gear VR بیشتر است.

    پایه Dex

     

    پایه Dex یکی از لوازم جانبی دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس است که به صورت جداگانه عرضه می شود. کاربران با استفاده از این پایه می توانند این گوشی ها را به یک نمایشگر خارجی، صفحه کلید و موس متصل کنند و از قابلیت های دسکتاپی آن ها بهره مند شوند. البته موتورولا نیز یک گجت مشابه برای گوشی Moto Z معرفی کرده است؛ اما هنوز آن را به صورت رسمی عرضه نکرده است.

    تاریخ عرضه

    عرضه گوشی های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از تاریخ 31 فروردین آغاز می شود و عرضه گوشی Moto Z هم از ماه جولای سال گذشته آغاز شده است و احتمالا مدل جدیدی از این گوشی (شاید Moto Z 2) در چند ماه آینده معرفی و رونمایی شود.

    نرم افزار

    گوشی Moto Z با اندروید 6 مارشمالو عرضه شده است؛ اما نسخه اندروید 7 نوقا نیز برای آن منتشر شده است؛ ویژگی های اندروید نصب شده بر روی این گوشی تقریبا شبیه به نسخه پایه اندروید است. پرچمداران سامسونگ نیز با اندروید 7 و با پوسته رابط کاربری TouchWiz عرضه خواهند شد.

    قیمت

    قیمت گوشی گلکسی اس 8 تقریبا 720 دلار و قیمت گوشی گلکسی اس 8 پلاس تقریبا 840 دلار است. قیمت گوشی موتورولا نیز 624 دلار است که قیمت چندان ارزانی نیست.

    البته به یاد داشته باشید که ماژول های Moto Mod به صورت جداگانه عرضه می شوند و ممکن است خرید ماژول های متنوع باعث شود که قیمت گوشی Moto Z حتی از جدیدترین پرچمداران سامسونگ هم بیشتر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر