آیا دوربین‌های چندگانه عکاسی با موبایل را متحول می‌کنند؟

عصر کالا- تصویر مربوط به گوشی نوکیا ۹ که بهره‌گیری این گجت از ۵ دوربین اصلی را نشان می‌دهد، به نظر شما جذاب است یا اینکه عجیب‌وغریب محسوب می‌شود؟ هرچند چنین رویکردی تا حد زیادی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، اما نوکیا اولین شرکتی نیست که تعداد زیادی لنز را در یک بدنه تعبیه کرده است.

آیا دوربین‌های چندگانه عکاسی با موبایل را متحول می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایران جیب، در سال 2015 دوربین Light L16 با تعبیه‌ی 16 لنز در یک دوربین کامپکت توجهات زیادی را جلب کرد و به نظر می‌رسد قصد دارد یک گوشی هوشمند مجهز به دوربین نه‌گانه را هم روانه بازار کند. با توجه به ویژگی‌های گوشی‌های امروزی، بهره‌گیری از دوربین‌های چندگانه دیگر مانند گذشته پدیده‌ی چندان عجیبی به حساب نمی­آید. زیرا همین حالا هم هواوی P20 پرو از سه دوربین بهره می‌برد. اما در نهایت سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا دوربین‌های چندگانه می‌توانند عکاسی با موبایل را متحول کنند یا اینکه این مشخصه فقط یک پدیده پر زرق‌وبرق برای جلب توجه کاربران است؟


    لنزهای بیشتر چه فوایدی دارند؟

    اولین فایده‌ای که در این زمینه به ذهن می‌رسد، افزایش تعداد سنسورها و لنزهای مختلف است. وقتی که با بهره‌گیری از دوربین‌های چندگانه می‌توان از چندین لنز تله فوتو، واید، سنجش عمق یا سیاه‌وسفید استفاده کرد، چرا باید فقط به بهره‌گیری از برخی از آن‌ها قناعت کرد؟

    هرچند چنین سناریویی از لحاظ تئوری امکان‌پذیر است، اما با توجه به اینکه نرم‌افزار دوربین باید بتواند به‌صورت خودکار بین حالت‌های مختلف سوییچ کند یا قابلیت‌های مختلف و پیچیده‌ای را برای کاربر ارائه دهد، عملی کردن چنین رویکردی چندان هم ساده نیست. علاوه بر این، ساخت و تعبیه‌ی دوربین‌های چندگانه هزینه‌ی زیادی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند و این در حالی است که هنوز نمی‌توان در مورد مزایای آن با قاطعیت نظر داد. هرکدام از این دوربین‌ها عمدتا به‌صورت مستقل عمل خواهند کرد و اکثر کاربران احتمالاً از بسیاری از این حالت‌ها استفاده نخواهند کرد. همچنین در زمینه‌ی تمایل پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید چنین گوشی‌هایی هنوز شک و تردیدهای زیادی وجود دارد و به همین خاطر دوربین‌های چندگانه باید قابلیت‌های جذابیت‌تری را به ارمغان بیاورند.


    دوربین‌های چندگانه

    هواوی P20 پرو از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد و به همین خاطر می‌توانیم تا حدی نحوه‌ی عملکرد دوربین‌های چندگانه را در دنیای واقعی مشاهده کنیم. هواوی برای دوربین این گوشی از سنسور سیاه‌وسفید و تکنولوژی زوم هیبریدی استفاده کرده است. این دوربین با ترکیب اطلاعات دریافتی از سنسور RGB و بهره‌گیری از سنسور سیاه‌وسفید که حساسیت زیادی به نور دارد، می‌تواند محدوده‌ی دینامیکی تصاویر را بهبود ببخشد. نرم‌افزار زوم هیبریدی هم با ترکیب اطلاعات دریافتی از جانب لنزهای مختلف، قادر به ثبت عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر است و می‌تواند زوم بیشتر را امکان‌پذیر کند. به‌عنوان مثال، سنسور 8 مگاپیکسلی که مجهز به لنز تله‌فوتو است، می‌تواند با زوم 3 و 5 برابری عکس‌های 10 مگاپیکسلی را ثبت کند.

    رزولوشن بالا، عکاسی انعطاف‌پذیر

    دوربین Light L16 هم مکانیزم مشابهی دارد ولی برای بهره‌گیری از چندین لنز در یک فضای محدود، از چندین آینه‌ی پریسکوپی استفاده کرده است. این دوربین با توجه به میزان زوم، دیتاهای مختلفی را از جانب ماژول‌های 28 میلی‌متری، 70 میلی‌متری و 150 میلی‌متری دریافت می‌کند. نتیجه‌ی نهایی، یک تصویر بزرگ 52 مگاپیکسلی متشکل از 10 پرسپکتیو نسبتا متفاوت است. مدل جدید که برای تعبیه در گوشی‌های هوشمند طراحی‌شده، از 5 تا 9 لنز بهره می‌برد و می‌تواند عکس‌های 64 مگاپیکسلی را ثبت کند.

    دوربین‌های چندگانه به لطف بهره‌گیری از لنزهای مجهز به دیافراگم‌های مختلف، می‌توانند در محیط‌های کم‌نور عکس‌های بهتری ثبت کنند و عکس‌های HDR باکیفیت­‌تری را به ارمغان بیاورند. همچنین با توجه به اینکه این لنزها از فاصله‌های کانونی مختلفی بهره می‌برند و با بهره‌گیری از قابلیت‌های نرم‌افزاری، بهتر می‌توان عکس‌های باکیفیت همراه با عمق میدان کم را ثبت کرد.

    با نگاه به سوابق شرکت نوکیا، می‌توانیم ببینیم که این شرکت از سال‌ها پیش به‌دنبال توسعه دوربین‌های چندگانه بوده است و در این زمینه می‌توانیم به سرمایه‌گذاری در شرکت Pelican Imaging در سال 2013 و پژوهش‌های صورت گرفته از طرف آن‌ها اشاره کنیم. در این مورد، بر خلاف شرکت Light، سنسورهای تصویر تا حد زیادی کوچک‌تر هستند. ولی در عین حال، مزایای مشابهی مانند فوکوس مجدد نرم‌افزاری، نقشه‌برداری عمقی و افزایش رزولوشن را ارائه می‌کرد. در سال 2016، شرکت Tessera کمپانی Pelican Imaging را خرید و به همین خاطر همکاری بین این شرکت و نوکیا متوقف شد. اما به نظر می‌رسد نوکیا چنین ایده‌هایی را فراموش نکرده و می‌خواهد آن‌ها را عملی کند.

    زایس حالا شریک تجاری نوکیا در زمینه‌ی دوربین گوشی‌های این شرکت محسوب می‌شود و صاحب یک پتنت مهم در زمینه‌ی دوربین‌های چندگانه است. علاوه بر این، باید به یکی دیگر از شرکای تجاری نوکیا یعنی FIH Mobile هم اشاره کنیم که از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی فاکس‌کان محسوب می‌شود. فاکس‌کان در سال 2015 در شرکت Light سرمایه‌گذاری کرد و به همین خاطر می‌تواند از تکنولوژی این شرکت استفاده کند.

    اگر فکر می‌کنید که دوربین چندگانه نوکیا مشابه دوربین‌های شرکت Light است، احتمالا این موضوع تصادفی نیست. این دو شرکت از طریق فاکس‌کان به نحوی با یکدیگر ارتباط دارند. آیا گوشی نوکیا اولین گوشی مجهز به فناوری شرکت Light خواهد بود؟


    آیا آینده عکاسی با موبایل از آن دوربین‌های چندگانه است؟

    تکنولوژی سوپر رزولوشن مفهوم جدیدی نیست و به‌عنوان مثال گوشی اوپو Find 7 در سال 2014 از ایده‌ی مشابهی استفاده کرد و زوم هیبریدی هواوی هم این تکنولوژی را با دوربین‌های چندگانه سازگار کرد. روی هم رفته، اصلی‌ترین چالش‌های این تکنولوژی مربوط به نیازهای پردازشی سنگین، کیفیت الگوریتم‌ها و مصرف انرژی بوده است. اما با توجه به اینکه تراشه‌های درون گوشی‌های جدید از پردازنده‌های سیگنال دیجیتال قدرتمند و با مصرف بهینه بهره می‌برند و علاوه بر این به دلیل حضور سخت‌افزارهای مربوط به شبکه‌های عصبی، این موضوع دیگر مانند گذشته یک چالش بسیار مهم محسوب نمی‌شود.

    جزییات بالای تصاویر، امکان زوم اپتیکال و افکت بوکه قابل تنظیم، از جمله مهم‌ترین الزامات دوربین گوشی‌های هوشمند امروزی به‌حساب می‌آیند و دوربین‌های چندگانه می‌توانند چنین مواردی را محقق کنند. شرکت‌ها به جای تعبیه چندین دوربین اختصاصی برای کاربردهای مختلف، با ترکیب چندین دوربین می‌توانند قابلیت‌های پیشرفته‌تر و انعطاف‌پذیری را ارائه دهند.

    البته هنوز در مورد دوربین‌های چندگانه سوالات زیادی وجود دارد، به‌خصوص در مورد اینکه چگونه لنزهای مجهز به فاصله کانونی‌های مختلف می‌توانند عکس واحدی را ایجاد کنند. با این حال باید خاطرنشان کنیم که این فناوری واقعا پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌تواند عکاسی با موبایل را تا حد زیادی متحول کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر