۵ دلیل مهم در کاهش سرعت گوشی ها و راه حل‌های پیشنهادی

عصر کالا- اگر شما هم از مشکل کند شدن گوشی هوشمندتان گله مندید، در این مقاله به بررسی ۵ دلیل مهم در کاهش سرعت گوشی ها و راح حل آن‌ها خواهیم پرداخت.

۵ دلیل مهم در کاهش سرعت گوشی ها و راه حل‌های پیشنهادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، به استثنای افرادی که هر شش ماه یک بار گوشی هوشمند خود را تعویض می‌کنند تا به نوعی پیشگام در این صنعت باشند، از دست رفتن عملکرد دستگاه‌ها موضوعی طبیعی است. در این مقاله هدف تنها اندروید یا آیفون نیست، بلکه کاربران هر دو پلتفرم در مورد کاهش سرعت گوشی خود شکایاتی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند بدانند که چرا گوشی آن‌ها همانند روز اولش سریع نیست.
    در کاهش سرعت گوشی ها چندین دلیل بالقوه وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی دلایل این امر و آنچه برای مقابله با آن باید انجام دهید بپردازیم. توجه داشته باشید که تمامی صحبت‌های ما در ارتباط با کاهش عملکرد دستگاه‌هایی است که بیش از یک سال مشغول فعالیت هستند. کاهش سرعت‌های کوتاه مدت نظیر مواردی همچون نشت حافظه اغلب با راه اندازی مجدد قابل حل است.
    1. ارتقاهای سیستم عامل

    زمانی که شما گوشیتان را خریداری می‌کنید، آن حاوی یک نسخه مشخص از سیستم عاملش است. شاید اندروید 4.4 کیت کت باشد و شاید آی او اس 7 باشد که هر در سال 2013 عرضه شده‌اند. زمانی که این دو نسخه نرم افزاری عرضه شده بودند، هدف از توسعه آن‌ها مجموعه واحدی از مشخصات سخت افزاری بوده است. در جهش سریعی به امرو، مشخصات سخت افزاری پیشرفت زیادی را به دست آورده‌اند. قابلیت‌هایی به دو پلتفرم اندروید و آی او اس اضافه شده است و این بهبودها به طبع مشخصات سخت افزاری جدیدتری را نیز می‌طلبد.

    به طور مثال یک نسخه جدید سیستم عامل، قدرت پردازشی بیشتر و منابع بیشتری را برای ارائه یک تجربه کاربری روان و خوب نیاز خواهد داشت. به عبارتی دیگر اگر شما یک گوشی ساخت سال 2013 داشته باشید که به اندروید 4.4 کیت کت مجهز است و سپس آن را به اندروید 7 نوقا آپدیت کنید، شما نمی‌توانید از تمامی مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. بنابراین دیوایس شما با کاهش سرعت همراه خواهد شد.
    ← در این مورد چه کاری باید کرد؟

    در این مورد کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید. آزادانه آپدیت‌های کوچک (به طور مثال آپدیت از اندروید 7.0 به اندروید 7.1) را انجام دهید، اما از آپدیت‌های بزرگ (به طور مثال آپدیت از اندروید 7.1 به اندروید 8) بپرهیزید. گوشیتان را در دوران خودش حفظ کنید و اگر می‌خواهید از مزیت‌های سیستم عامل‌های جدیدتر بهره‌مند شوید، دستگاه خود را ارتقا بخشیده و آن را با یک گوشی جدیدتر تعویض کنید.
    ____________________
    2. آپدیت اپلیکیشن‌ها

    در حالی که تمامی نرم افزارها همچنان به افزودن قابلیت‌های جدید غیر ضروری محکوم هستند، اپلیکیشن‌های موبایل یکی از بدترین مجرمان به حساب می‌آیند. حتی اپلیکیشن‌های سبک و کم حجم نیز می‌توانند در طول مدت اثرات خودشان را بگذارند.

    اما یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب توسعه دهندگان هیچ توجهی به آن ندارند، منابعی است که توسط اپلیکیشن‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هر چه که به جلو می‌رویم و دیوایس‌ها به طور کلی با بهبود سخت افزاری همراه می‌شوند، توسعه دهندگان نیز بیشتر از مدیریت تغذیه کردن منابع دور می‌شوند. در طول زمان، اشتیاق اپلیکیشن‌ها به خوردن هرچه بیشتر رم و پردازنده زیادتر شده است، اما سخت افزار گوشی شما همان میزانی که بوده مانده است، بنابراین همین قضیه منجر به کاهش سرعت گوشی شما خواهد شد.
    به طور مثال به اپلیکیشنی نظیر اسپاتیفای و مقایسه چگونگی آن با چیزی که در سال 2014 بود می‌پردازیم. نسخه سال 2014 این اپلیکیشن بر روی گوشی های امروزی بدون هرگونه اشکالی قابل اجرا است، اما نسخه امروزی به طبع برای گوشی های ساخت آن سال مشکل ساز خواهد بود. همین مورد را در تمامی اپلیکیشن‌ها تصور کنید تا مشخص شود چرا آن‌ها می‌توانند به کاهش سرعت گوشی شما بی‌انجامند.
    ← در این مورد چه کاری باید کرد؟

    هر اپلیکیشنی که بیشتر از منابع شما استفاده می‌کند را کنار بگذارید و یک اپلیکیشن سبک را جایگزین آن کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند شامل برنامه‌های یادداشت برداری، مالتی مدیا، شبکه‌های اجتماعی و آفیس شوند. در برخی موارد، نسخه قدیمی‌تر یک اپلیکیشن را نیز می‌توانید در اینترنت بیابید. بنابراین اگر آن فاقد هرگونه مشکل امنیتی باشد، می‌توانید بر روی دیوایس خود نصب کرده و از آپدیت کردن آن بپرهیزید.
    ____________________
    3. اپلیکیشن‌های پس زمینه

    یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند به کاهش سرعت گوشی شما منجر شود، تعداد اپلیکیشن‌های زیادی است که شما بر روی گوشی خود نصب کرده‌اید. اگر حرف من را باور ندارید به بخش تنظیمات گوشی خود بروید و تمامی برنامه‌های دانلود کرده را نگاه کنید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تنها 10 اپلیکیشن یا بیشتر را بر روی گوشی خود نصب شده دارند، اما وقتی می‌بینند که ناخواسته تعداد آن‌ها به 40 یا 50 برنامه رسیده است متعجب می‌شوند.

    این مشکل از آنجایی نشعت می‌گیرد که بسیاری از اپلیکیشن‌ها در پس زمینه گوشی شما بدون آن که استفاده‌ای از آن‌ها داشته باشید، فعال هستند. به طور مثال برنامه‌های مدیریت ایمیل همیشه در حال چک کردن ایمیل‌های ورودی هستند و پیام رسان‌ها نیز همواره در انتظار پیام‌هایی جدید برای شما هستند. حتی والپیپرهای زنده متحرک و ویجت های صفحه اصلی نیز نیازمند منابع بیشتری از سخت افزار گوشی شما هستند.
    هر اپلیکیشن اضافی که در پس زمینه گوشی شما از پردازنده و رم استفاده می‌کند، باعث می‌شود ظرفیت کمتری از آن‌ها در اختیار برنامه‌های مهمی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید قرار گیرد. این می‌تواند تاثیر به سزایی بر روی عملکرد گوشی شما بگذارد و یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا برنامه‌های از بین برنده وظایف (Task Killer) برای گوشی شما بد هستند.
    ← در این مورد چه کاری باید کرد؟

    اپلیکیشن‌هایی که باتری گوشی شما را با حضور بیش از حد در پردازش‌های پس زمینه می‌خورند را پیدا کنید. تصویر والپیپر گوشیتان را یک عکس غیرمتحرک انتخاب کنید و از ویجت‌های اضافی بپرهیزید. اپلیکیشن‌هایی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید و پردازش در پس زمینه را در اپلیکیشن‌های غیرضروری به حالت غیرفعال درآورید.
    ____________________
    4. تضعیف حافظه

    تمامی گوشی های هوشمند و تبلت‌ها بر روی یک فلش مموری اجرا می‌شوند که یک نوع حافظه جامد مدیوم همراه با قطعات بدون حرکت است. اغلب انواع این فلش مموری‌ها را NAND می‌نامند. در حالی که NAND سریع و مقرون به صرفه است، اما چندین مورد است که می‌تواند بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد. در رده نخست حافظه NAND وقتی پر می‌شود، کندتر می‌شود. مکانیسم دقیق پشت این تکنولوژی فراتر از یک پست کوتاه است، اما همینقدر کافیست که بگوییم هرچه تعداد بلوک‌های خالی این حافظه بیشتر باشد، عملکرد کلی مموری نیز بهتر خواهد بود. زمانی که فضای ذخیره سازی پر باشد، از دست دادن سرعت گریبان گیر شما می‌شود.

    در رده دوم، مموری NAND همراه با استفاده تضعیف خواهد شد. در اینجا سه نوع مموری NAND به نام‌های SLC، MLC و TLC داریم، اما همه آن‌ها حاوی چرخه نوشتن مشخصی در هر سلول حافظه خود هستند. زمانی که آن حد به دست آید، سلول‌ها از بین می‌روند و عملکرد دستگاه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از آنجایی که دستگاه شما همیشه در حال نوشتن داده است، پس خرابی و کاهش سرعت آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.
    توجه داشته باشید که نوع TLC فلش مموری NAND در ابتدا توسط سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت. این مموری هزینه کمی برای تولید دارد، اما حداکثر چرخه نوشتن آن در هر سلول 4 هزار بار است که در مقایسه با چرخه 10 هزار بار مدل استاندارد MLC بسیار کم است. این می‌تواند دلیلی بر کاهش سرعت بیشتر در گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با سایر دیواس‌های بازار باشد.
    ← در این مورد چه کاری باید کرد؟

    ما پیشنهاد می‌کنیم همیشه ظرفیت خالی دستگاهتان را زیر 75 درصد نگه دارید. اگر حافظه داخلی گوشی شما 8 گیگابایت است، تلاش کنید فضای خالی آن از 2 گیگابایت کمتر نباشد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از تکنیکی به نام «هموار کردن پوشش» در تضعیف عملکرد دستگاهتان تاخیر ایجاد کنید.
    ____________________
    5. اننظارات بزرگ

    به رغم تمام موارد فوق، دیوایس شما ممکن است کمی کند احساس شود، زیرا شما آن را کند می‌بینید ولی در واقع شاید آن کند نباشد.
    یک پدیده جالبی وجود دارد که بر اساس آن ترافیک جستجوی عبارت «گوشی کند» پس از عرضه به روزرسانی‌های جدید سیستم عامل‌ها افزایش میابد. هیچ کس نمی‌داند این به چه معناست، اما یک تفسیر کلی در مورد آن، در واقع احساسی است که شما می‌کنید و تصور می‌کنید همه چیز بدتر از قبل شده است.

    علاوه بر این، افرادی همواره در اطراف شما وجود دارند که اقدام به خریداری دیوایس‌هایی جدید (نظیر یک لپ تاپ با برند جدید) می‌کنند و وقتی شما محصولتان را با آن مقایسه می‌کنید، احساس ضعف می‌کنید. به طور مثال شاید گوشی گلکسی S3 مینی شما زمانی شگفت انگیز بوده است، اما اکنون انتظارات و استانداردها افزایش پیدا کرده است و اکنون دیگر نباید زیاد بر روی آن حساب باز کنید.
    ← در این مورد چه کاری باید کرد؟

    یا گوشی هوشمندتان را تعویض کنید و محصول مدرنتری خریداری کنید، یا گوشی خود را فلش کنید و یک رام سفارشی سبک‌تر را بر روی آن نصب کنید.
    چگونه از کاهش سرعت گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

    اگر دیوایس شما کندتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و مطمئنید که مشکل آن ذاتی نیست، می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.
    • برای کاربران اندرویدی: ما نمی‌توانیم تضمین دهیم که این راه حل‌ها جواب می‌دهد. اما هر چه که هست، تاکتیک‌های تاثیرگذاری نظیر پاکسازی صفحه هوم گوشی و ریستارت کردن دستگاه یکی از پیش پا افتاده‌ترین‌ها هستند. آزاد سازی فضای ذخیره سازی گوشیتان را فراموش نکنید. در انتها می‌توانید از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید.
    • برای کاربران آیفون: گزینه‌های متعددی نظیر اندروید برای شما نیست، اما می‌توانید پاکسازی دستی رم، جلوگیری از نصب اپلیکیشن‌های باتری خور و آزادسازی فضای ذخیره سازی را امتحان کنید. در انتها می‌توانید از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر