پنج ویژگی یک گوشی میان رده‌ی عالی

عصر کالا- چند سال پیش با توجه به محدودیت مدل ها و قابلیت ها کافی بود چند عدد بلد باشید و آن را در موبایلی با ظاهری مناسب پیدا کنید اما اکنون قابلیت ها، برندها و قیمت ها آنقدر متفاوت شده اند که شاید یک هفته در اینترنت و بازار جستجو کنید و باز هم به نتیجه نرسید.

پنج ویژگی یک گوشی میان رده‌ی عالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از هفت صبح، چند سال پیش با توجه به محدودیت مدل ها و قابلیت ها کافی بود چند عدد بلد باشید و آن را در موبایلی با ظاهری مناسب پیدا کنید اما اکنون قابلیت ها، برندها و قیمت ها آنقدر متفاوت شده اند که شاید یک هفته در اینترنت و بازار جستجو کنید و باز هم به نتیجه نرسید. تازه بعد از آن ممکن است بعد از چند ماه به خاطر ضعف عملکردی و ضعیف بودن گوشی از آن دلزده شده و دوباره مجبور به خرید شوید.

    به خاطر همین ما کار شما را راحت تر کرده و امکانات و سخت افزار حداقلی گوشی را که یک موبایل امروز به آنها نیاز دارد، معرفی کرده ایم؛ امکاناتی که به قول معروف محض خوشگلی نیستند و واقعا به کار شما می آیند، به علاوه هزینه زیادی نیز به شما تحمیل نمی کنند؛ به گونه ای که می توانید با حدود یک میلیون تومان به بازار رفته و موبایلی با مناسب ترین امکانات روز در کنار سخت افزاری در خور توجه خریداری کرده و تا چند سال دیگر نگران ضعیف شدن آن نباشید.

    1. حداقل ویژگی های چیپست و پردازنده گوشی

    پردازنده گوشی همراه شما تقریبا مسئول همه کارهای آن است و در اصل باید بگوییم اگر می خواهید در چرخه معیوب مشکلات مداوم گوشی و روش های رفع آنها گیر نکنید، بهتر است به این قسمت توجه زیادی نشان دهید وگرنه گوشی با هر فرمان شما چند سانت علف زیر پای تان سبز خواهد کرد.

    خیلی وارد بحث فنی نمی شویم ولی مدل هایی هستند که به سرعت محبوب شده و شاید بتوان آنها را به عنوان پایه در نظر گرفت. پردازنده های Cortex-A53 که روی چیپست شرکت های مختلف مثل اسنپدراگون و مدیاتک نیز مشاهده می شوند به خاطر مصرف کم انرژی می توانند گزینه حداقلی شما باشند. البته مدل چهار هسته ای آن را اصلا پیشنهاد نمی کنیم زیرا با توجه به تجربیات روی گوشی Moto E (2nd gen) برای انجام همزمان چند کار، کُند عمل می کنند و مثلا برای جابجایی بین چند برنامه باید یکی دو ثانیه صبر کنید ولی مدل هشت هسته ای آن به خوبی از عهده این کار بر می آید.

    به علاوه مدل های A57، A72 و A73 و پردازنده Qualcomm Kryo بدون هیچ نگرانی، کارهای شما را روان تر از آنچه تصور می کنید انجام می دهند. به خصوص اگر به دنبال بازی کردن و انجام همزمان چند کار باشید. به علاوه کسانی که به بازی کردن علاقه زیادی دارند، حتما به پردازنده گرافیکی نیز توجه کنند. حتما از گوشی های میان رده دو سال پیش دوری کنید و به دنبال مدل به روزتری باشید. برای چیپست به سراغ سری 600 یا بالاتر اسنپدراگون بروید تا از تجربه کاربری راحت و روانی در کنار تجربه بازی های HD لذت ببرید.

    در سری مدیاتک مدل P20 و X20، در پردازنده های سامسونگ سری هشت هسته ای Exynos 7 و در پردازنده هوآوی HiSilicon Kirin 935 یا بالاتر برای استفاده روزمره و بدون مشکل گزینه خوبی محسوب می شوند.

    2. کمترین توقع از بخش حافظه

    در کنار پردازنده، RAM گوشی نیز نقش مهمی بر عهده دارد. خوشبختانه این حافظه ها قیمت پایینی دارند و می توانید بدون ولخرجی یک گوشی با حافظه دو، سه یا حتی چهار گیگابایت بخرید. حداقل چیزی که دنبالش می گردید، باید دو گیگابایت باشد ولی ما برای اجرا شدن هر چه بهتر برنامه ها سه گیگابایت را پیشنهاد می کنیم. برای ذخیره نرم افزارها، عکس ها، آهنگ ها و ویدئوها به یک حافظه مناسب احتیاج داریم. با توجه به فرمت های جدید مثل 4K و عکس های با کیفیت و وضوح تصویر بالا، این حافظه زود پر می شود.

    با در نظر گرفتن داشتن حافظه خارجی که از ملزومات گوشی محسوب می شود، حجم های مختلف حافظه داخلی را بررسی کرده ایم. حداقل گزینه پیش روی شما 16 گیگابایت است. می توانید روی آن تعداد کافی نرم افزار نصب کرده و آلبوم موسیقی و عکس هم در کنارش داشته باشید. در مدل 32 گیگابایتی جایی برای ذخیره ویدئو و حتی فیلم سینمایی هم باز می شود که می توانید داخل گوشی ببینید.

    مدل های 64 گیگابایت و 128 گیگابایت معمولا مخصوص پرچمداران است که فرمت های سنگین و با کیفیتی داشته و نیاز به فضای بیشتری دارند. البته احتمالا کار شما با 32 گیگابایت حل شده و نیاز به خرج کردن پول بیشتر برای این حافظه ها ندارید.

    در مورد حافظه جانبی هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا تقریبا همه گوشی ها از حداقل 64 گیگابایت حافظه تا دو ترابایت پشتیبانی می کنند و البته شما نیز به بیشتر از اینها نیاز نخواهید داشت.

    3. کف انتظارات از دوربین فیلمبرداری

    هر چقدر مقایسه عددی و کیفیتی پردازنده و حافظه های روی گوشی راحت است، مقایسه عددی دوربین و قابلیت های تصویربرداری سخت و تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. مثلا میزان وضوح تصویر به شما می گوید اندازه تصویر چقدر است ولی کیفیت تصویر را مشخص نمی کند یا اندازه دریچه لنز در مورد میزان نور به شما اطلاعاتی می دهد ولی نمی گوید که پردازنده گوشی چگونه رنگ و وضوح تصویر را پردازش می کند و در اختیار شما می گذارد.

    اگر به دنبال نصیحت های کلی هستید، لنز 12 مگاپیکسل به بالا در پشت گوشی از حداقل هاست. البته مسلما قیمت گوشی کمی بالاتر می رود ولی احتمالا از کیفیت تصویر ناامید نمی شوید. اگر امکانات عددی دوربین گوشی خوب است حواس تان را به قابلیت های آن جمع کنید. مثلا فوکوس با قابلیت تشخیص سوژه و سنسور جلوگیری از لرزش تصویر که نشان دهنده توجه شرکت سازنده به دوربین است.

    به علاوه دوربین های دارای دو لنز هشت مگاپیکسلی هم می توانند به خوبی تصویربرداری کرده و امکانات جالبی در اختیارتان بگذارند. حواس تان باشد دوربین فیلمبرداری حتما قابلیت ضبط تصاویر 4K را داشته باشد. به علاوه سیستم فیلمبرداری به لرزشگیر دستی و دیجیتالی هم مجهز بوده تا خروجی با کیفیت و روانی به شما بدهد.

    سعی کنید دوربین جلو حداقل پنج مگاپیکسل باشد تا با تصویر تار و بی کیفیت روبرو نشوید. به علاوه قابلیت فیلمبرداری برای لنز جلو و امکاناتی مثل عکس گرفتن با اشاره دست و غیره هم خیلی مفید و کاربردی هستند. مدل های جدید امسال امکان عکسبرداری عریض نیز به لنز جلو اضافه کرده اند و می توانید آن را در نظر بگیرید.

    4. امکانات جانبی که بهتر است لحاظ کنید

    بسیاری از امکانات که قبلا فقط در پرچمداران پیدا می شد، حالا در بین میان رده ها نیز دیده می شود. با این که پارسال با حدود قیمت یک و نیم میلیون تومان می توانستید یک گوشی با حسگر اثر انگشت داشته باشید ولی حالا مدل های جدید گوشی به بازار آمده اند که با قیمت حدود 700 هزار تومان این قابلیت را در اختیارتان خواهند گذاشت. پس اولین قابلیتی که باید گوشی شما در سال جدید از آن بهره مند باشد حسگر اثر انگشت است؛ حسگری که نه تنها امنیت و سرعت کار با گوشی را بیشتر می کند بلکه پشتیبانی مناسب برای فناوری NFC و سیستم پرداخت الکترونیک است، سیستمی که در ایران هم زمزمه های اجرایی شدن آن شنیده می شود.

    قابلیت دیگر شارژ سریع است که دیگر تبدیل به امکانی عمومی شده و مختص پرچمدارها نیست. با توجه به افزایش ظرفیت باتری گوشی ها حتی در سطح میان رده بدون این امکان واقعا زندگی سخت است. گوشی های زیادی در میان رده از جدیدترین نوع این فناوری پشتیبانی می کنند و با قیمت زیر یک میلیون تومان گوشی شما را در کمترین زمان ممکن شارژ می کنند؛ مثل مدل ال جی XPOWER یا گوشی های سامسونگ و هوآوی با حدود یک میلیون تومان قیمت.

    قابلیت های دیگر مثل درگاه USB Type-C، رادیو FM، تشخیص چهره، صدای HI FI و غیره هم گزینه های خوبی هستند ولی با توجه به افزایش قیمت گوشی خیلی منطقی به نظر نمین رسند. به علاوه امکانات دیگری با قابلیت های مشابه همین موارد وجود دارند که ارزش شان را کمتر می کنند. مثلا اثر انگشت به جای قابلیت تشخیص چهره یا رادیوی اینترنتی.

    5. چیزهایی که حتی فکرش را نمی کنید

    ما در مورد نرم افزار در این مطلب حرفی نزدیم، آن هم به خاطر این که مدل ها و رابط کاربری های متفاوتی وجود دارد که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند اما سعی کنید در بدترین حالت ممکن اندروید 6 را روی گوشی خود داشته باشد. بهتر است گوشی تان به اندروید نوقا یا همان اندروید 7 مجهز باشد یا در آینده حتما برای آن عرضه شود.

    ممکن است فکر کنید با در نظر گرفتن همه این موارد نمی توان یک گوشی مناسب با امکانات ذکر شده و قیمت قابل قبول پیدا کرد ولی حال و روز بازار نشان می دهد تولید کننده ها، با تغییر سیاست های تجاری خود قصد دارند امسال چند گوشی میان رده با قابلیت های فراوان روانه بازار کنند تا دست تمام مردم برای انتخبا گوشی باز باشد.

    پیش از این شاهد معرفی و عرضه محصولاتی میان رده با امکانات زیاد بوده ایم؛ چیزهایی مثل Honor GX، سری A سال 2017 از خانواده Galaxy و حتی گوشی های میان رده تازه وارد مثل شیائومی و وان پلاس که عددهای جالبی روبروی شما قرار می دهند. جدیدترین نمونه از این گوشی ها نیز X VENTURE از LG است که علاوه بر دارا بودن استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار، همچنین 14 تست مقاومت MIL-STD را که توسط ارتش آمریکا طراحی شده اند گذرانده است.

    گوشی LG X venture از قابلیت های محبوبی که در سری G و V استفاده شده اند نیز بهره می برد؛ قابلیت هایی مثل حسگر اثر انگشت در جلو گوشی و دوربین دوگانه، دوربین پنج مگا پیکسلی با لنز 120 درجه در جلوی گوشی برای عکسبرداری سلفی با جمعیت زیاد مناسب است. باتری با ظرفیت 4100 میلی آمپری برای 24 ساعت کاربری جوابگو بوده و با دارا بودن قابلیت Quick Charge 2.0 می توان آن را در 48 دقیقه تا 50 درصد شارژ کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر