آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟

عصر کالا: شرکت HTC یکی از خلاقانه‌ترین شرکت‌های سازنده موبایل در دنبال بود.

آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳:۰۰
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟
  • آیا کسب و کار موبایل HTC به پایان خط رسیده؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجی کالا، این شرکت جزو سه شرکتی قرار داشت که توانسته بود گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید راهی بازار کند که سود به همراه داشتند. اتفاقی که در نوع خودش یک دستاورد بسیار بزرگ بود؛ اما دیگر آن زمان زیبای گذشته به پایان رسیده و این شرکت به شدت تلاش می‌کند که خودش را از ورشکستگی نجات دهد و در دنیای پر رقابت و پر تنش تلفن‌های همراه هوشمند باقی بماند و سهم بیشتری کسب کند. در واقع این شرکت چوب اشتباهات خودش در چند سال اخیر را می‌خورد. این شرکت دید قوی نسبت به صنعت موبایل در سال‌های آینده ندارد و نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند. حتی نمی‌تواند افراد خلاق خودش را حفظ کند تا بتوانند محصولات بهتری بسازند.

 

این موضوع برای خیلی‌ها ناراحت کننده خواهد بود چرا که HTC را با محصولات با کیفیتی که می‌ساخت می‌شناختیم. اکنون اچ تی سی دیگر چیزی از گذشته خودش را به همراه ندارد. روند سقوط این شرکت از زمانی شروع شد که «پیتر چو» (Peter Chou) از اچ تی سی جدا شد. چو خودش یکی از بنیانگذاران اچ تی سی بود که در سال 2014 شرکت را ترک کرد تا بلکه افراد جایگزن بتوانند شرایط را بهتر کنند. البته این روند سقوط هیچ وقت بهبود پیدا نکرد و هر سال هم بدتر سال‌های قبل ‌شد. هر محصولی که اچ تی سی در چند سال قبل راهی بازار کرد اصلا قابل رقابت با پرچم‌دارهای دیگر نبودند و همه احساس می‌کردند که این محصولات نیاز به یک ویژگی رقابتی فوق‌العاده دارند.

طراحی فاجعه آمیز

همین چند روز پیش HTC گوشی U 11 را معرفی کرد. جدیدترین پرچم‌دار این شرکت که برای جبران خسارت‌های HTC 10 راهی بازار می‌شود. کاملا مشخص است که افراد زیادی این محصول را خریداری نمی‌کنند. دلیل آن هم می‌تواند معرفی بسیار ضعیف و عدم داشتن ویژگی‌های جذاب دانست. گوشی جدید طراحی جذابی ندارد و در بازاری که محصولات زیباتری می‌توان پیدا کرد، کمتر کسی پیدا می‌شود که به محصولات اچ تی سی علاقه‌ پیدا کند. عدم خلاقیت در طراحی محصولات این شرکت را می‌شود از سال 2014 به بعد دید. تمام محصولات رده بالای این شرکت نتوانستند در بازار خودشان را به خوبی نشان دهند. در سال 2008 این شرکت گوشی‌هایی در اختیار مردم قرار می‌داد که از نظر زیبایی و جذابیت حرف اول را می‌زدند. این موضوع باعث شده بود که اچ تی سی سال‌ّ‌های بسیار درخشانی را سپری کند. در سال 2008 شرکت HTC یک شرکت فعال در حوزه طراحی به اسم One & Co ‌را خریداری کرد.

 

این شرکت کاری که کرد که اچ تی سی یکی از بهترین محصولات بازار تا به امروز را راهی بازار کند. سری گوشی‌های One یکی از بهترین تولیدات اچ تی سی در چند سال اخیر بودند که البته آن‌ها هم پس از چند سال گرفتار طراحی بدون خلاقیت شدند. در آن سال سامسونگ گوشی‌هایی از جنس پلاستیک تولید می‌کرد و این در حالی بود که کیفیت ساخت محصولات HTC به مراتب بیشتر از رقیب کره‌ای بود. این موضوع باعث شد که گوشی‌های One M7 و One M8 ساخته شوند. در آن زمان بازار در حال توسعه بود و شرکت اچ تی سی باید خودش را با تغییر روند بازار هماهنگ می‌کرد؛ اتفاقی که هیچ وقت رخ نداد. در سال 2014 «اسکات کرویل» (Scott Croyle) مدیر بخش طراحی HTC، این شرکت را ترک کرد و بعدا به تیم ساخت گوشی Nextbit Robin  پیوست. کم‌کم اکثر افراد کلیدی شرکت One & Co که وظیفه طراحی گوشی‌های اچ تی سی را به عهده داشتند این شرکت را ترک کردند و این جا بود که این شرکت تایوانی در قسمت طراحی حرفی برای گفتن نداشت.

این اتفاق باعث شد که گوشی‌های اچ تی سی در طول چند سال گذشته کاملا شبیه هم باشند. هنوز هم خیلی‌ها گوشی‌های M7 و M8 را یکی از بهترین طراحی‌های این شرکت می‌دانند. در واقع چیزی مثل داشتن بدنه شیشه‌ای در پشت و جلو و فریم آلومینیومی به عنوان طراحی به حساب نمی‌آیند. حتی گوشی One A9 هم که شباهت زیادی به آیفون داشت نتوانست نظر افراد زیادی را به سمت خودش جب کند.

 

محصولی که می‌توان آن را فشار داد!

رقابت در دنیای امروز حرف اول را می‌زند. اگر نتوانید محصولی خلاقانه راهی بازار کنید، قطعا شرکت‌های دیگر چنین کاری را انجام می‌دهند. برخی از شرکت‌های سازنده گوشی سعی می‌کنند تغییرات بنیادینی را در گوشی‌های خودشان به وجود بیاورند. تغییراتی که چیزی بیشتر از استفاده از سخت افزار قدرتمند است. البته در شرایط کنونی ساخت محصولی که به تواند اینقدر جذاب باشد، کار دشواری است. تغییرات باید به شکلی باشند که مخاطب به خرید محصول تشویق شود. ارتقای قدرت سخت افزاری را می‌توانید در محصولات دیگر بازار هم ببینید. برخی شرکت‌ها محصولی راهی بازار می‌کنند که برای اجرای مضامین واقعیت مجازی مناسب‌ هستند و یکسری شرکت‌ها هم گوشی‌هایی راهی بازار می‌کنند که صفحه نمایش خمیده دارند.

HTC به یکی از شرکت‌هایی تبدیل شده که از کمبود ایده بهره می‌برد. حتی ساخت گوشی HTC U 11 با لبه‌های حساس به فشار هم آنچنان که باید کسی را تحت تاثیر قرار نداد. این احتمال وجود دارد که تیم طراحی اچ تی سی از افراد جوان و کم تجربه‌ای تشکیل شده باشند که فکر می‌کنند که چنین آیده‌هایی می‌توانند یک برگ برنده باشند. در حقیقت چنین ایده‌ای نمی‌تواند به یک ویژگی مهم و تاثیرگذار در حوزه موبایل تبدیل شود. ایده لبه‌های حساس به فشار نه طبیعی به نظر می‌رسد و نه خیلی حس جالبی به کاربر منتقل می‌کند. این ایده کاملا پتانسیل اشتباه در تجربه کاربری دارد. لبه‌ها به هر شکی می‌توانند تحت فشار فرار بگیرند که در نتیجه باعث می‌شود که گوشی کارهای مختلفی انجام بدهد.  خیلی تصادفی برنامه‌ها اجرا می‌شوند و خیلی تصادفی احتمال دارد که برخی از برنامه‌ها با فشار به حالت به‌روزرسانی بروند. شاید دوست نداشته باشید که گوشی کاری را انجام دهد اما یک فشار اشتباه می‌تواند تاییدی بر انجام کار باشد. البته که این ویژگی می‌تواند دسترسی به برخی برنامه‌ها را در شرایط خاص راحت‌تر کند.

 

کاملا مشخص است که خود اچ تی سی هم نمی‌داند که این ویژگی را باید به چه صورت به کاربران معرفی کرد و به همین دلیل نتوانست آن را به صورتی نشان دهد که فوق‌العاده به نظر می‌برسد. البته قابلیت شخصی‌سازی به کاربران داده شده تا بتوانند حالت فشار را به برنامه‌ّ‌های دیگر متصل کنند. اینجاست که سوال پیش می‌آید. چرا شرکتی مثل اچ تی سی که 20 سال در حوزه ساخت گوشی و تکنولوژی فعال است نمی‌تواند ایده‌ای نشان دهد که بتواند تجربه کاربری را چند برابر کند.

سخت افزار قوی همه چیز نیست

شرکت اچ تی سی هم سعی کرده مانند اکثر شرکت‌های سازنده موبایل سخت افزار خوبی را روی پرچم‌دار جدید خودش قرار دهد. از سیستم BoomSound جدیدی روی این گوشی استفاده شده که صدای استریو با کیفیتی منتشر می‌کند. حتی هدفون‌های این محصول هم به ویژگی حذف نویز مجهز شده‌اند. این گوشی جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا ندارد و هدفون‌های آن با پورت USB Type-C کار می‌کنند. پرچم‌دار جدید HTC به تراشه اسنپ‌دراگون 835  مجهز شده و دوربین خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده است. پس از نظر سخت افزاری نباید نگران این گوشی باشید؛ اما در سال 2017 سخت افزار به معنای همه چیز نیست.

 

یک گوشی جدید باید تجربه کاربری منحصر به فردی را به کاربران منتقل کند. نیازی نیست که یک گوشی پرچم‌دار برای منتقل کردن تجربه کاربری خوب ساخته شود.  اینجاست که HTC U 11 جایگان مناسبی به دست نمی‌آورد و باعث می‌شود که تلفن همراه هوشمند اچ تی سی یک محصول راضی کننده نباشد. به طور مثال می‌توانید با قیمت ارزان‌تر گوشی Moto G شرکت موتورولا را بخرید و تجربه کاربری بسیار بهتری به‌دست بیاورید. حتی گلکسی اس 8 هم با قیمت گرانی که دارد نمی‌تواند نسبت به پولی که برایش پرداخت می‌کنید، تجربه کاربری بدون مشکلی به کاربران منتقل کند.

شرکت اچ تی سی می‌توانست به جای اینکه یکسری ویژگی‌های عجیب روی گوشی خودش قرار دهد، تجربه کاربری را ارتقا دهد. شاید این شرکت می‌توانست با قوی ظاهر شدن در این قسمت نظر کاربران را به سمت خودش جلب کند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر