HTC U Play؛ برادر کوچکتر U Ultra با عملکردی خوب

عصر کالا- در این مطلب به بررسی گوشی U Play اچ تی سی می پردازیم که دارای عملکرد خوبی است و از تمام ویژگی های خوب گوشی U Ultra برخوردار است. توانایی های این گوشی بیشتر از یک گوشی میان رده است.

HTC U Play؛ برادر کوچکتر U Ultra با عملکردی خوب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کلیک –، شرکت اچ تی سی مدتی پیش گوشی پرچمدار خود یعنی U Ultra را معرفی کرد. این گوشی اندازه بزرگی دارد و از فضای گوشی به نحو بهینه ای استفاده نشده بود. این شرکت مدتی پیش گوشی U Play را نیز معرفی کرد که ابعاد آن کوچکتر از گوشی U Ultra است و ظاهر آن هم شباهت زیادی به این گوشی دارد. اگر چه مشخصات این گوشی نسبت به گوشی U Ultra در سطح پایین تری قرار دارد؛ اما در عوض قیمت آن هم به میزان قابل توجهی از گوشی پرچمدار اچ تی سی کمتر است. در ادامه با بررسی کامل این گوشی از ابعاد مختلف با ما همراه باشید.

    مشخصات اصلی

    این گوشی دارای صفحه نمایش 5٫2 اینچی Full HD است و مجهز به پردازنده 8 هسته ای Mediatek P10 با سرعت 2 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی T860MP2، رم 3 گیگابایتی، حافظه داخلی 32 گیگابایتی، دوربین اصلی و سلفی 16 مگاپیکسلی، باتری 2500 میلی آمپری و پورت USB-C است؛ اما متاسفانه فاقد جک هدفون است. همچنین این گوشی از کارت حافظه نیز پشتیبانی می کند. برخی از مدل های این گوشی دو سیم کارته است. ابعاد این گوشی هم 146 در 73 در 8 میلی متر است و وزن آن 145 گرم است.

    طراحی و سخت افزار

    این گوشی در مقایسه با گوشی U Ultra با صفحه نمایش اصلی 5٫7 اینچی به میزان قابل توجهی کوچکتر است. گوشی U Ultra به راحتی در یک دست جای نمی گیرد و بر خلاف گوشی های جی 6 و گلکسی اس 8 که دارای صفحه نمایشی دراز و باریک با نسبت تصویر 18:9 هستند، به راحتی نمی توان با یک دست از آن استفاده کرد؛ اما در مورد گوشی U Play این چنین نیست و به راحتی می توان با یک دست از این گوشی استفاده کرد. عرض این گوشی نسبت به گوشی گلکسی اس 8 که تقریبا هیچ قابی در اطراف صفحه نمایش آن قرار دارد، تنها 5 میلی متر بیشتر است. این در حالی است که U Ultra نسبت به پرچمدار جدید سامسونگ، 12 میلی متر عریض تر است.

    در مورد صفحه نمایش Full HD این گوشی با نسبت تصویر 16:9 باید گفت که از روشنایی و وضوح بسیار خوبی برخوردار است و رنگ ها با کیفیت خوبی در آن نمایش داده می شوند. اگر چه صفحه نمایش این گوشی دارای وضوح UHD نیست؛ اما کاربران معمولی با این موضوع مشکلی نخواهند داشت و وضوح کمتر صفحه نمایش باعث افزایش عمر باتری نیز می شود. در ضمن در این گوشی به جای صفحه نمایش AMOLED از صفحه نمایش LCD استفاده شده است.

    در مورد پردازنده Mediatek P10 این گوشی هم باید گفت که عملکرد این گوشی نسبت به پردازنده اسنپدراگون 835 به کار رفته در گوشی U Ultra در سطح پایین تری قرار دارد؛ اما در عمل به سختی متوجه تفاوت خاصی بین این دو پردازنده می شوید. می توان گفت سرعت این گوشی از گوشی های کاملا جدید مانند جی 6 و گلکسی اس 8 کمتر نیست و بازی های مختلف را به صورت کاملا روان اجرا می کند.

    دکمه های تنظیم صدا و دکمه دندانه دار پاور گوشی که در قسمت بالای سمت راست گوشی وجود دارد؛ تنها دکمه های این گوشی هستند و هیچ دکمه دیگری بر روی گوشی U Play دیده نمی شود. شاید در نگاه اول این نوع طراحی کمی احمقانه به نظر می رسد؛ اما طراحی بیشتر گوشی هایی که اخیرا عرضه شده اند، به همین صورت است. مشکلی که در رابطه با گوشی U Ultra وجود دارد این است که کاربران با دکمه های مجازی زیر صفحه نمایش مشکل دارند و کاربران باید برای اینکه دکمه ها عمل کنند، چندین مرتبه آن ها را لمس کنند؛ اما در مورد گوشی U Play این مشکل دیگر وجود ندارد.

    حسگر اثر انگشت گوشی U Play که در زیر نمایشگر گوشی تعبیه شده است، از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و بدون توجه به زاویه انگشت شما، سریعا عمل می کند.

    U Play در حال حاضر مجهز به اندروید 6٫0 است؛ اما احتمالا در آینده ارتقا پیدا می کند. امیدواریم دستیار مجازی Google Assistant همانند دستیار رابط کاربری Sense (این دستیار با ارائه پیشنهادات نامرتبط بیشتر از اینکه مفید باشد، آزار دهنده است) هر چه زودتر برای این گوشی عرضه شود.

    دستیار مجازی رابط کاربری Sense خبرهای سرگرمی و یک سری پیشنهادات مرتبط با غذا را که اصلا مفید نیستند، به صورت تصادفی ارائه می دهد

    با تمام این تفاسیر باید گفت گه گوشی U Play دارای ظاهر واقعا زیبایی است، استفاده از آن راحت است و کاربران به راحتی می توانند آن را با یک دست بگیرند و از عملکرد واقعا سریعی نیز برخوردار است. البته این نتیجه گیری ما تا به این جای کار است.

    فناوری های صوتی

    در گوشی U Play بر خلاف گوشی U Ultra از فناوری صوتی BoomSound استفاده نشده است. این فناوری موجب ایجاد صدای 24 بیت می شود. ممکن است فقدان این فناوری در U Play برای کاربران معمولی مشکلی ایجاد نکند؛ اما دوستداران واقعی موسیقی کمی از این موضوع ناراحت خواهند شد. البته اچ تی سی سیستمی را که اندازه هدفون ها را طبق اندازه کانال گوش کاربر تنظیم می کند؛ در این گوشی حذف نکرده است. البته در مورد کاربردی بودن یا نبودن این سیستم هنوز مطمئن نیستیم.

    همانطور که قبلا گفتیم جک هدفون در این گوشی حذف شده است و ممکن است برخی از کاربران از این موضوع ناراحت شوند. البته هدفون عرضه شده همراه این گوشی، دارای پورت USB است و کاربران می توانند آن را به پورت USB-C متصل کنند.

    کیفیت بلندگوی این گوشی در سطح متوسطی قرار دارد؛ اما با این حال قادر است حجم بالایی از صدا را تولید کند. هنگام پخش موسیقی صدای باس بسیار کمی شنیده می شود و صدای تریبل هم به وضوح شنیده نمی شود. در کل می توان گفت که کیفیت صدا برای تماس های کنفرانسی (گفتگو با چند نفر به طور همزمان) و انجام کارهای متداول صوتی مطلوب است.

    دوربین اصلی

    دوربین اصلی گوشی از چندین نظر در سطح خوبی قرار دارد وهم دوربین سلفی و اصلی آن هر دو 16 مگاپیکسل هستند. زمانی که نور محیط کافی باشد، عملکرد دوربین اصلی در سطح خوبی قرار دارد و سریع و با دقت عمل می کند. گاهی اوقات کاربران در هنگام فوکوس کردن به مشکل بر می خورند (معمولا زمانی که دوربین در حال حرکت باشد)؛ اما با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش می توانید فوکوس خود را ثابت کنید.

    زمانی که نور محیط خوب باشد، فوکوس معمولا سریع و درست انجام می گیرد و تأخیر شاتر هم به حداقل می رسد. همچنین دقت رنگ ها نیز بالا است و رنگ ها خنثی هستند.

    دوربین این گوشی در محیط هایی با تابش نور بسیار شدید (تابش شدید نور آفتاب) به لطف عملکرد بسیار خوب حالت HDR، تصاویر با کیفیتی ثبت می کند؛ اما عملکرد آن در نور کم به پای گوشی های گلکسی اس 8 و پیکسل ایکس ال گوگل نمی رسد. تا زمانی که سوژه حرکت زیادی نداشته نباشد، جزییات در سطح بالایی ثبت خواهند شد.

    زمانی که محیط از نور مناسبی برخوردار است، دوربین در نوردهی عکس عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و به لطف بهره گیری از فناوری HDR جزییات در نقاط تاریک و روشن عکس به خوبی ثبت می شوند.

    دوربین سلفی این گوشی نیز 16 مگاپیکسل است؛ اما در صورت نیاز می توان تنظیمات دوربین را به حالتی تغییر داد که رزولوشن دوربین کاهش پیدا کند و نور کمتری به لنز برسد (این حالت Ultra pixel نام دارد). همچنین دوربین سلفی این گوشی دارای حالتی به نام “Male-up” است که دارای فیلترهایی برای زیباتر کردن چهره است.

    ممکن است منظره ها به صورت طبیعی کمی تاریک باشند، اما شما می توانید با کمی افزایش میزان نوردهی این مشکل را حل کنید.

    تاثیر فناوری تثبیت تصویر اپتیکال در حالت فیلم برداری کاملا محسوس است و هنگام راه رفتن افراد به خوبی متوجه عملکرد خوب این فناوری می شوید و فیلم ها هم به صورت کاملا روان ضبط می شوند. البته تاثیر این فناوری به اندازه فناوری اختصاصی لرزش گیر پنج محوره سونی نیست؛ اما تاثیر آن را اصلا نمی توان نادیده گرفت.

    دوربین سلفی: عکس سمت چب با رزولوشن 16 مگاپیکسل گرفته شده است؛ عکس میانی با فیلتر Make up و عکس سمت راست با استفاده از حالت Ultrapixel با نور کم گرفته شده است.

    حداکثر وضوح فیلم برداری این گوشی Full HD با تعداد 30 فریم در ثانیه است. در کل می توان گفت که دوربین U Play به صورت روان فیلم برداری می کند؛ اما جزییات به خوبی در فیلم های این گوشی ثبت نمی شوند و عملکرد این گوشی در این زمینه نسبت به سایر پرچمداران کمی ضعیف تر است.

    فوکوس دوربین هم در بیشتر مواقع سریع و دقیق انجام می شود؛ البته کاربران در فوکوس های طولانی و تغییر فوکوس باید انگشت خود را روی صفحه نمایش گوشی نگه دارند تا فوکوس به درستی انجام شود. عملکرد دوربین در ثبت جزییات در محیط های کم نور قابل قبول است و دانه دانه شدن تصاویر در چنین شرایطی در حداقل میزان ممکن است. تردیدی نیست که این گوشی با بیش از 30 فریم در ثانیه هم می تواند فیلم برداری کند.

    عمر باتری

    امروزه ظرفیت باتری اکثر گوشی ها بیش از 2500 میلی آمپر است؛ البته باید بگوییم که U Play از عمر باتری واقعا خوبی برخوردار است و کاربران می توانند با یک بار شارژ گوشی، یک روز کامل و یا حتی بیشتر از آن استفاده کنید که بیشتر از عمر باتری متوسط گوشی گلکسی اس 8 است. شاید دلیل این موضوع صفحه نمایش 5٫2 اینچی Full HD گوشی است که هم اندازه آن و هم وضوح آن از صفحه نمایش گلکسی اس 8 کمتر است. در ضمن پردازنده این گوشی مصرف کمتری نسبت به پردازنده گلکسی اس 8 دارد. U Play از فناوری شارژ سریع نیز برخوردار است.

    سخن آخر

    در پایان باید گفت که قیمت این گوشی 799 دلار است که دو سوم قیمت U Ultra است. البته بیشتر ویژگی های خوب U Ultra در این گوشی هم دیده می شود. بین این گوشی و U Ultra تفاوت های عمده ای وجود ندارد و از میان آن ها می توان به عدم برخورداری U Play از ویژگی های پیشرفته صوتی، عدم برخورداری آن از صفحه نمایش دوم، QHD نبودن صفحه نمایش آن و صفحه نمایش کوچکتر نسبت به صفحه نمایش 5٫7 اینچی U Ultra اشاره کرد

    در کل می توان گفت که این گوشی ارزش خرید بالایی دارد و قابلیت ها و توانایی های آن بیش از یک گوشی میان رده است. اگر چه صفحه نمایش این گوشی نسبت به U Ultra کوچک تر است؛ اما استفاده از آن راحت تر است و از عملکرد خوبی نیز برخوردار است. به جرات می توان گفت که این گوشی یکی از زیباترین گوشی هایی است که تاکنون ساخته شده است.

    مزایا

    طراحی زیبا
    صفحه نمایش با کیفیت
    عمر باتری بالا
    ارزش خرید بالا
    معایب

    عدم برخورداری از جک هدفون

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر