Redmi Note ۴، گوشی بفروش شیائومی

عصر کالا- شیائومی به کمپانی‌ای تبدیل شده که در تولید محصولات متفاوت دستی بر آتش دارد. از ترازوی دیجیتالی گرفته تا باتری قلمی و دستبند هوشمند محصولاتی هستند که شیائومی در تولیدشان حرف‌های زیادی برای گفتن پیدا کرده است؛ اما گوشی هوشمند بخش بسیار مهمی از زمینه فعالیت این کمپانی محسوب و سود زیادی از این بخش نصیبش می‌شود.

Redmi Note ۴، گوشی بفروش شیائومی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل ازاقتصادآنلاین ؛ در این مقاله یکی از محصولات پرفروش این کمپانی یعنی Redmi Note4 را بررسی می‌کنیم.
    طراحی
    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جی اس ام  ، بدنه کاملا از فلز ساخته شده و جنس بسیار خوبی دارد. جنس فلزی بدنه با آنچه در گوشی‌هایی مانند آیفون می‌بینید تفاوت دارد و کمی لیزتر است اما منظورمان از تفاوت این نیست که بی‌کیفیت است. صفحه‌نمایش با شیشه 2.5D پوشانده شده و به همین خاطر در لبه‌هایش کمی حالت خمیدگی دیده می‌شود. بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم و سنسورها قرار دارند در حالی که پایین صفحه‌نمایش سه کلید لمسی خازنی روی بدنه دیده می‌شوند این کلیدها عبارت‌اند از کلید Home، بازگشت به عقب و بازکردن برنامه‌های اخیر. احتمال خط افتادن صفحه‌نمایش زیاد است و همین امر باعث نگرانی می‌شود و قویا توصیه می‌کنیم اگر این گوشی را خریداری کردید از محافظ صفحه‌نمایش استفاده کنید.
    کناره‌های گوشی خبری از فریم نیست و همان قاب پشتی تا لبه‌های قاب جلویی کشیده شده است. در لبه سمت راست کلیدهای پاور و ولوم قرار دارند. کلیدهای ولوم به هم چسبیده‌اند و طراحی‌شان کاملا شبیه به کلید پاور است. در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت قرار دارد. این درگاه از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. در لبه بالایی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار درگاه اینفرارد و میکروفون دوم و در لبه پایینی درگاه ارتباطی از نوت micro USB در کنار اسپیکر و میکروفون اصلی دیده می‌شوند.
    قاب پشتی طراحی گیرایی ندارد اما برای گوشی ارزان قیمت بسیار مناسب است. دوربین همانند سنسور اثرانگشت طراحی دایره‌ای شکل دارد و بین آن‌ها فلاش دوتایی دیده می‌شود. بالا و پایین قاب پشتی دو نوار پلاستیکی قرار گرفته تا به سبب فلزی بودن بدنه خللی در آنتن دهی رخ ندهد.
    درمجموع نوت 4 گوشی خوش‌دستی است و باوجود 5.5 اینچی بودن و حاشیه‌های نه‌چندان کم صفحه‌نمایش، شاسی بدنه خیلی بزرگ نیست. جنس خوبی که در قاب پشتی به کار رفته در کنار طراحی خمیده‌ای که در لبه‌ها دیده می‌شود هم در خوش‌دست بودن بسیار موثر هستند.
    صفحه‌نمایش
    اندازه صفحه 5.5 اینچ است و کیفیت Full HD دارد. با این کیفیت تراکم پیکسلی‌ای برابر 401 پیکسل در اینچ برای آن در نظر گرفته شده است. گوشی قیمت زیادی ندارد بنابراین این تصور پیش می‌آید که نباید انتظار زیادی از صفحه‌نمایش آن داشت اما در عمل به ما ثابت شد که صفحه‌نمایش فراتر از قیمتی است که برای گوشی می‌پردازید. روشنایی صفحه زیاد و برای کار کردن در نور روز و زیر نور خورشید مناسب است. رنگ‌ها خیلی پررنگ نیستند و کمی رنگ‌پریدگی دیده می‌شود اما در عوض به واقعیت نزدیک‌اند. زاویه دید هم به لطف IPS بودنش بسیار خوب است.
    شیائومی برای صفحه‌نمایش این گوشی از ویژگی‌ای به نام Reading Mode بهره گرفته است. با فعال کردن این ویژگی، که در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش قرار دارد، نور آبی فیلتر و نور زرد غالب می‌شود. این ویژگی برای زمانی که در نور کم به‌طور مثال در اتاقی تاریک مشغول تماشای صفحه‌نمایش باشید به کار می‌آید و چشم کمتر آزار می‌بیند.
    سخت‌افزار
    در قاب پشتی گوشی زیر دوربین دایره‌ای دیده می‌شود که سنسور اثرانگشت است. پیدا کردن این سنسور در قاب پشتی به لطف طراحی غیر هم‌سطحش با بدنه کار بسیار راحتی است. دقت و سرعت این سنسور مانند بسیاری از گوشی‌های مجهز به این قابلیت بسیار خوب است. با لمس این سنسور بدون نیاز به فشار کلید اضافه‌ای اثرانگشت شناسایی و قفل صفحه باز می‌شود. اهمیتی ندارد که انگشت خود را در چه جهتی برایش تعریف کرده باشید زیرا بعد از تعریف اثرانگشت بدون هیچ مشکلی در هر جهتی انگشت را روی آن بگذارید حسگر آن را شناسایی می کند و قفل گوشی باز می‌شود. برای تعریف اثرانگشت 12 بار گذاشتن انگشت روی سنسور کافی است.
    اسپیکر پایین گوشی در کنار درگاه ارتباطی قرار گرفته است. برای اینکه ظاهر پایین گوشی شیک به نظر برسد شیائومی پایین گوشی در دو طرف درگاه ارتباطی 5 سوراخ را به‌صورت متقارن طراحی کرده است. در زیر یکی از این 5 سوراخ اسپیکر و در زیر 5 سوراخ دیگر میکروفون اصلی قرار دارد.
    پردازنده دستگاه ساخت کوآلکام است. این پردازنده اسنپدراگون 625 نام دارد. هر 8 هسته این پردازنده فرکانس 2 گیگاهرتزی دارند. کنار این پردازنده حافظه رم 3 گیگابایتی دیده می‌شود. حافظه داخلی هم 32 گیگابایت است که همان ابتدای کار 9 گیگابایتش در اختیار فایل‌های سیستمی است و تنها به 23 گیگابایت آن دسترسی وجود دارد. اگر به فضایی بیشتر از این نیاز داشته باشید می‌توانید با استفاده از کارت حافظه خارجی در درگاه سیم کارت دوم بهره ببرید.
    انتظار زیادی از پردازنده و رم نداریم برخی مواقع پردازنده به‌خوبی کار می‌کند و برخی مواقع از پس برخی کارها به‌سختی برمی‌آید. به‌طور مثال در اجرای بازی آسفالت 8 مشکلی نیست و هنگام بازی کردن درنهایت کیفیت هیچ افت فریم و لگی مشاهده نمی‌شود اما برای شروع و اجرای بازی گوشی با مشکل روبرو است و سرعت باز کردن بازی کم است. در بستن برخی برنامه‌ها هم تاخیری چند ثانیه‌ای را دیدیم.
    سیستم‌عامل و نرم‌افزار
    رابط کاربری نسخه 8.2.2 مخصوص شیائومی به نام MIUI روی اندروید نسخه 6.0.1 این گوشی نصب است. شیائومی مشغول تست رابط کاربری MIUI روی اندروید نوقاست و به‌احتمال‌قوی تا چند ماه آینده شاهد عرضه آن هستیم.
    به‌هرحال در این نسخه از سیستم‌عامل همه چیز شسته و رفته به نظر می‌رسد و به لطف آیکون‌های رنگی جذابیت زیادی دارد. حرکت بین منوها روان است و کندی‌ای دیده نمی‌شود. با کشیدن انگشت روی صفحه اصلی به سمت پایین نوتیفیکیشن بار پایین می‌آید. اگر نوتیفیکیشنی برای گوشی آمده باشد در همین بخش نمایش داده می‌شود. نوع نمایش نوتیفیکیشن ها کارتی است اما اشکال اینجاست که تمام نوتیفیکیشن با پایین کشیدن کارت نمایش داده نمی‌شود و باید حتما برنامه را برای مشاهده کامل نوتیفیکیشن باز کنید.
    بخش تنظیمات گوشی موارد متفاوتی را در خود جای داده است. یکی از جالب‌ترین بخش‌ها Dual App است. با فعال کردن این ویژگی امکان استفاده همزمان از دو برنامه در گوشی به کاربر داده می‌شود. به‌طور مثال می‌توان از دو تلگرام در کنار هم با دو شماره متفاوت استفاده کرد.
    Lite Mode تنظیم کاربردی دیگری است که در منوی تنظیمات به آن دسترسی پیدا می‌کنید. با فعال کردن این ویژگی ظاهر منوی گوشی ساده و آیکون‌ها کاملا بزرگ می‌شوند. تنها 3 صفحه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که در اصل بخش‌هایی هستند، که به تصور شیائومی، کاربر بیشترین استفاده را از آن‌ها می‌کند. مخاطبان در این حالت برای خودشان صفحه‌ای جدا پیدا می‌کنند و می‌توان مخاطبی که تماس بیشتری با آن گرفته می‌شود را در این بخش جای داد. این ویژگی برای افرادی کاربرد دارد که با آیکون‌های کوچک گوشی مشکل دارند و همچنین ویژگی غیرهوشمندانه گوشی برایشان پراهمیت‌تر از ویژگی هوشمندانه آن است.
    در کل چه از نظر ظاهری و چه از نظر کارکرد رابط کاربری این گوشی دوست‌داشتنی است و در کمترین زمان می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.
    دوربین
    شیائومی از دوربین با سنسور 13 مگاپیکسلی در قاب پشتی استفاده کرده است. این دوربین امکاناتی دارد که از یک گوشی ارزان قیمت انتظارش نمی‌رود. ویژگی HDR یکی از این ویژگی‌هاست که با کمکش می‌توانید در زمان‌های نامناسب نوردهی عکس‌هایی با نور کافی و خوب تهیه کنید.
    سرعت باز شدن دوربین بسیار خوب است و در زمانی کمتر از 1 ثانیه باز و آماده‌به‌کار می‌شود. منوی دوربین باوجود سادگی در ظاهر بسیار کاربردی است. هر چیزی که برای عکاسی نیاز است در این منو قرار گرفته و نیاز کاربر به استفاده از منوی های دیگر را کم می‌کند. تنظیمات فلاش، تنظیمات HDR، افکت‌ها، سوییچ بین دو دوربین و کلید مخصوص فعال کردن فیلم‌برداری در این بخش قرار دارند. گزینه‌ای هم به نام مود در نظر گرفته شده که با وارد شدن به آن امکان انتخاب حالت‌های مختلف عکاسی پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. از این حالت‌های متنوع عکاسی می‌توان به حالت مات کردن یا انتخاب حالت‌های متفاوت سوژه‌ای را که برای عکاسی در نظر گرفته شده نام برد.
    کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین هم اگرچه خیلی خوب نیست اما برای گوشی‌ای ارزان قیمت مناسب است. جزئیات به‌خوبی در عکس‌ها ثبت می‌شوند و با زوم کردن روی یک تصویر می‌توان به ثبت خوب جزئیات پی برد. در مقابل رنج دینامیکی خوب نیست و طیف رنگی در عکس‌های گرفته شده چندان خوب ثبت نمی‌شوند. رنگ عکس‌ها بسیار خوب است و شباهت زیادی به واقعیت دارد. سرعت شاتر زیاد است و در نور شب این سرعت خوب شاتر به کمک دوربین می‌آید و عکس‌ها تار نمی‌شوند. در گرفتن عکس‌های ماکرو گوشی کمی ناتوان است و برای گرفتن عکس ماکرو از یک سوژه باید تلاش زیادی انجام داد به‌خصوص اگر سوژه شما در محیطی باشد که پس‌زمینه آن فضایی باز باشد این ناتوانی بیشتر آزار دهنده می‌شود.
    باتری
    برای گوشی‌ای با اندازه صفحه‌نمایش 5.5 اینچ استفاده از باتری‌ای با ظرفیت 4100 میلی‌آمپر بسیار خوب است. این باتری قرار نیست کار زیاد سختی انجام دهد زیرا کیفیت صفحه این گوشی هم فول اچ‌دی است و پردازنده‌اش چندان پرمصرف نیست. در تست‌هایی که ما انجام دادیم دو روز به‌راحتی می‌توان با گوشی کار کرد و نگران باتری نبود. برای شارژ این باتری هم زمانی در حدود 3 ساعت نیاز است.
    نتایج تست‌های تکی به شرح زیر است:
    در 30 دقیقه بازی آسفالت 8، کاهش شارژ باتری 10 درصد بود.
    در یک ساعت فیلم‌برداری درصد کاهش باتری 20 درصد بود.
    برای پخش مداوم ویدیوی فول اچ دی روی گوشی می توانید تا 16 ساعت به باتری گوشی اعتماد کنید.
    نظر نهایی
    اگر به دنبال خرید محصولی ارزان قیمت یا گوشی دوم هستید این شیائومی به‌راحتی می‌تواند در بالای لیست خریدتان قرار بگیرد. با پرداخت مبلغی حدود 700 هزار تومان گوشی با صفحه‌نمایش بزرگ، بدنه فلزی، پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان و درنهایت باتری پرقدرت دارید. در بازار رقبای زیادی نیستند که بتوانند با این گوشی رقابت کنند اما چند گوشی هستند که برابر Redmi Note 4 حرف‌هایی برای گفتن دارند. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به Samsung Galaxy J7، Huawei G8 و Meizu M3 Note اشاره کرد که باید در هنگام خرید این گوشی به آن‌ها هم نگاهی بیاندازید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر