بررسی روال افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل طی دهه اخیر

عصر کالا- اخیرا یک بررسی بر روی روند افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل انجام شده که نشان می‌دهد اندازه، تراکم پیکسلی و مخصوصا وضوح تصویر صفحه نمایش دستگاه‌ها دچار تحولاتی اساسی شده‌اند.

بررسی روال افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل طی دهه اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، از پرچمداری نسخه دارای ظرفیت داخلی 8 گیگابایت گوشی موبایل نوکیا ان 95، فقط ده سال می‌گذرد. صفحه نمایش این دستگاه 2.8 اینچ و رزولوشن آن 240 در 320 پیکسل بود. اگرچه 2.8 اینچ برای دستگاه‌های لمسی امروزی بسیار کوچک به نظر می‌رسد، اما در سال 2007، بزرگتر از متوسط ابعاد نمایشگر گوشی های موبایل محسوب می‌شد. وضوح تصویر QVGA آن نیز برای کاربران امروزی غیر قابل تحمل است.
    در آن سال، متوسط اندازه نمایشگر گوشی های موبایل 2.3 اینچ بود. همچنین آن‌ها به صورت متوسط کمتر از 84 هزار و پانصد و هشتاد و دو پیکسل داشته و تراکم پیکسلی‌شان حدود 171 پی‌پی‌آی بود.

    در این بررسی، سال 2007 به دلیل همزمانی با معرفی نخستین گوشی موبایل آیفون، به عنوان محصولی انقلابی در دنیای تکنولوژی، نقطه شروع انتخاب شد. در ادامه با جستجو در دیتابیس‌های متشکل از اطلاعات تمامی گوشی های موبایل، 50 مورد از محبوب‌ترین مدل‌ها در هر سال تا رسیدن به سال 2017 مورد بررسی قرار گرفتند تا روند افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل مشخص شود.

    نخستین آیفون به یک نمایشگر 3.5 اینچی مجهز شده بود که از متوسط اندازه صفحه‌های نمایش گوشی های موبایل در همان سال، حدود یک اینچ بزرگتر محسوب می‌شد. همچنین رزولوشن آن HVGA در نظر گرفته شده بود که به بیشترین رزولوشن موجود در نمایشگرهای محصولات آن زمان، بسیار نزدیک به شمار می‌آمد. در آن سال، تنها نمایشگرهای نوکیا ای 90 و نوکیا ان 800 دارای وضوح تصویر بیشتری بودند. بررسی روند پیشرفت نمایشگر گوشی های موبایل نشان داد به صورت کاملا طبیعی، در کنار رزولوشن، تراکم پیکسلی نیز افزایش پیدا کرده است.
    با ظهور تعداد بیشتری از دستگاه‌های دارای صفحه نمایش لمسی، ابعاد نمایشگرها و همچنین رزولوشن آن‌ها با سرعتی بیشتر افزایش پیدا کردند. در سال 2010، چندین محصول بسیار مهم در این زمینه معرفی شدند و باز هم سرعت این روند رو به جلو را افزایش دادند. به عنوان نمونه، اپل آیفون 4 مجهز به نمایشگر Retina و سامسونگ گلکسی اس دارای نمایشگر 4 اینچی و مجهز به رزولوشن WVGA را معرفی کرد.

    سال بعد، سامسونگ نخستین محصول سری Note را معرفی کرد که به یک صفحه نمایش فوق‌العاده بزرگ 5.3 اینچی مجهز شده بود و بیش از یک میلیون پیکسل در آن وجود داشت. در آن زمان، با افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل، متوسط این میزان به 3.6 اینچ رسیده بود و به همین دلیل نخستین آیفون، مجهز به نمایشگری کوچکتر از حد متوسط محسوب می‌شد.

    اگرچه اکنون داشتن یک گوشی دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی نیز بسیار عادی به نظر می‌رسد، اما در دست گرفت گلکسی نوت 5.3 اینچی در سال 2011 یک کار نامتعارف بود که احتمالا سبب خنده دیگران می‌شد!
    با توجه به معرفی یک دسته‌بندی جدید با عنوان فبلت، متوسط ابعاد نمایشگر از 3.6 اینچ در سال 2011، در سال 2014 به 5 اینچ رسید. اپل نیز مجبور شد از این روند افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل پیروی کند، به همین دلیل شاهد معرفی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در سال 2014 بودیم که اندازه نمایشگر آن‌ها به ترتیب 4.7 و 5.5 اینچ بود. در این مدت، وضح تصویر با سرعتی بیشتر در حال پیشرفت بود و نمایشگرهای Retina، از نظر تراکم پیکسلی متوسط محسوب می‌شدند.
    در سال 2015، پرچمداران اندرویدی به صفحه نمایش‌های دارای رزولوشن کیو اچ‌دی (2560 در 1440 پیکسل) مجهز شدند و در کنار آن، یک جهش بزرگ از نظر میزان تراکم پیکسلی رخ داد. در کنار این دو، متوسط ابعاد نمایشگر نیز به افزایش ادامه داد تا در این سال به 5.2 اینچ برسد.

    حرکت در جهت مخالف افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی
    تنها یک کاهش در جدول بالا وجود دارد که مربوط به متوسط رزولوشن و تراکم پیکسلی بین سال‌های 2015 تا 2016 است. در سال 2016، بازار محصولات میان‌رده به طور شگفت‌آوری محبوب شد و کاربران زیاد به سمت این دستگاه‌ها روی آوردند. به همین دلیل با وجود افزایش 0.1 اینچی متوسط ابعاد نمایشگر بین این دو سال، دو فاکتور دیگر روندی کاهشی را به خود دیدند.
    در سال 2017، که سال انقلاب طراحی بدون حاشیه گوشی های موبایل به شمار می‌آید، افزایش رزولوشن نمایشگر گوشی های موبایل دوباره به روال سابق بازگشته است. اکنون با پرچمدارانی همچون ال جی جی 6 و گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس رو به رو هستیم که به ترتیب دارای نمایشگرهایی 5.7، 5.8 و 6.2 اینچی بوده و به نسبت ابعاد تصویر عجیب 18:9 و 18.5:9 مجهز شده‌اند.

    در حال حاضر، متوسط ابعاد نمایشگرها 5.4 اینچ بوده و تراکم پیکسلی چیزی حدود 411 پی‌پی‌‌آی است. این آمار در حالی به دست آمده که به تازگی نیمه نخست سال 2017 را پشت سر گذاشته‌ایم. مطمئنا تا انتهای سال، متوسط اعداد این سه فاکتور از این نیز بیشتر خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر