به گوشی‌های چینی اعتماد کنیم یا نه؟

عصر کالا- بهترین گوشی‌های هوشمند چینی را برای معرفی انتخاب کردیم. شاید نام برند برخی از آن‌ها را تا به حال نشنیده باشید، اما آن‌ها جزو بهترین‌ها در رده خودشان هستند.

به گوشی‌های چینی اعتماد کنیم یا نه؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از روزنامه شهروند، بازار گوشی‌های هوشمند آمریکایی فضایی خسته‌کننده دارد. گوشی‌های اپل و سامسونگ در صدر فروش در آمریکا هستند، ال‌جی رده سوم را دارد و بعد از آن موتورولاست و شاید گزینه‌هایی مانند wildcard یا گوگل و OnePlus وجود داشته باشند که مجموعا کمتر از ١۰‌درصد بازار را در اختیار دارند.

    به گوشی‌های چینی اعتماد کنیم یا نه؟

    فکر کنید وارد فروشگاه تلفن همراه می‌شوید و تنها چند گوشی تکراری را می‌بینید که در دست همه وجود دارد. البته که شاید بگوییم آن‌ها بهترین گوشی‌های بازار موبایل در دنیا هستند و می‌توانند از تمام خدمات گوشی‌ها به بهترین شکل استفاده کنند، اما باید این را هم در نظر گرفت که اگر کسی بخواهد یک گوشی که شبیه گوشی‌های اپل و سامسونگ نیست و از آن‌ها ارزان‌تر است، داشته باشد، باید چه کند؟ فروشگاه‌های موبایل در ایران با فروشگاه‌های موبایل آمریکا کاملا متفاوت است.

    وارد هر مغازه‌ای که می‌شویم، گوشی‌هایی از برند‌ها و با قیمت‌های مختلف وجود دارند، گزینه‌های انتخاب زیاد است و شما تنها باید به بودجه‌تان فکر کنید. درست است که نمایندگی‌های رسمی گوشی‌های اپل را نداریم، اما به‌هرحال گوشی‌های موجود در ایران تنوع بالایی دارند.

    امسال کنگره جهانی موبایل به شکل گسترده‌ای دست به اعتراض زد و همین امر باعث شد تا بسیاری از کشور‌های اروپایی ممنوعیت ورود گوشی‌های چینی به کشورشان را بردارند و حالا در فروشگاه‌های موبایل کشور‌هایی مانند انگلستان، آلمان، فرانسه و ... تنوع گوشی‌های تلفن همراه بالا رفته و مردم حق انتخاب بیشتری دارند. گرچه هنوز هم برخی از این موبایل‌ها با شبکه تلفن همراه آن کشور‌ها سازگار نیستند.

    در سال گذشته یکی دیگر از اتفاقاتی که برای یکی از برند‌های چینی تلفن همراه افتاد، تحریم شرکت هوآوی توسط آمریکا بود که سروصدا‌ها و جنجال‌های زیادی داشت و هوآوی هنوز هم موفق نشده سایه این تحریم‌ها را از روی خود و محصولاتش بردارد، اما با وجود تمام این اتفاقات می‌توان گفت هوآوی توانسته بازار نسبتا موفقی در دنیا برای خود بسازد و مشتریان پروپاقرصی جذب کند و به جرأت باید گفت گوشی‌های تلفن همراه هوآوی یکی از بهترین گوشی‌های چینی در بازار هستند. البته یکی از مشکلاتی که گوشی‌های برند‌های چینی در بازار‌های بین‌المللی دارند، نبود نمایندگی‌های پس از فروش آنهاست. به‌عنوان مثال در بسیاری از شهر‌های انگلستان نمایندگی‌های اپل و سامسونگ وجود دارند، اما نمایندگی شیائومی نه.

    بازار گوشی‌های چینی چند دسته است؟

    تلفن‌های همراه چینی در بازار چند دسته دارند؛ تلفن‌هایی که برند‌های چینی آن‌ها را طراحی و تولید می‌کنند، مانند هوآوی و شیائومی و تلفن‌های همراهی که از روی مدل‌های اصلی ساخته می‌شوند و از نظر ظاهری کاملا شبیه به موبایل‌های شرکت‌هایی، چون اپل و سامسونگ هستند و رده‌های مختلفی از نظر کیفیت دارند. اما انصاف نیست این دو دسته را با هم مقایسه کنیم، برند‌هایی مانند شیائومی و هوآوی تلاش می‌کنند تا یک محصول جدید بسازند، از طراحی ظاهری گرفته تا محیط کاربری و دوربین‌های آن‌ها از ایده‌های خوشان پیروی می‌کنند، مهندسانی برای طراحی قاب، صفحه نمایش و ... دارند و البته که آن‌ها از نرم‌افزار اندروید استفاده می‌کنند.

    در سال ٢۰١٧ بیش از ٣٦‌درصد موبایل‌هایی که به نام سامسونگ در دنیا فروخته می‌شدند، فیک یا همان چینی بودند. البته در گزارشی که سایت بنچمارک در این سال منتشر کرده است، آماری از گوشی‌های فیک موجود در بازار از برند‌های شیائومی و هوآوی هم وجود دارد و این برند‌های چینی قربانی گوشی‌های فیکی شدند که به دست هموطنان‌شان ساخته می‌شود. البته در آمار این سایت کشور ایران در نظر گرفته نشده و باز هم باید بگوییم ما یکی از مشتریان پروپاقرص گوشی‌های چینی در کشور هستیم، حتی از نوع فیک برند‌های بزرگ.

    یکی از نکات جالب درباره مدل‌های فیک برند‌های بزرگ این است که قابل اعتماد نیستند، ممکن است ظرف مدت یک هفته کاملا بسوزند و از کار بیفتند و ممکن هم هست برای مدتی نسبتا طولانی برایتان کار کنند. اما به‌هرحال خرید آن‌ها ریسک بزرگی دارد، مخصوصا حالا با گران شدن قیمت همه چیز در کشور، قیمت این موبایل‌ها هم خیلی بالا رفته و به نظر دیگر خرید آن‌ها نمی‌صرفد. شما با مبلغی که می‌خواهید برای خرید آن‌ها هزینه کنید، می‌توانید یکی از موبایل‌های مدل‌های قدیمی‌تر برند‌های چینی را بخرید. حداقل در ایران می‌دانید که گارانتی دارند و حتی اگر هم گارانتی نداشته باشند و مشکلی برای آن‌ها پیش آید، قطعاتشان در بازار زیاد است و همه‌جا قابل تعمیرند.

    از دسته دوم که بگذریم، دسته اول برند‌هایی هستند که انصافا خوب کار کرده‌اند و خوب هم پیشرفت می‌کنند. مدل‌های گوشی‌های آن‌ها دست‌کمی از بهترین برند‌های موبایل‌سازی معروف در دنیا ندارد، بهترین دوربین‌ها را برای موبایل‌ها در نظر می‌گیرند، کیفیت صفحه نمایش آن‌ها بسیار بالاست، رابط کاربری حرفه‌ای دارند و بسیاری از آن‌ها ادعای رقابت با برند‌های بزرگی مثل سامسونگ و اپل را دارند و البته تا میزان زیادی موفق عمل کرده‌اند.

    معرفی بهترین گوشی‌های هوشمند چینی

    بهترین گوشی‌های هوشمند چینی را برای معرفی انتخاب کردیم. شاید نام برند برخی از آن‌ها را تا به حال نشنیده باشید، اما آن‌ها جزو بهترین‌ها در رده خودشان هستند. خوب است این نکته را هم بدانید که برند‌هایی مانند شیائومی و هوآوی امسال بهترین گوشی‌های تاشو را در نمایشگاه‌های بین‌المللی ارایه کردند و بسیاری را انگشت به دهان گذاشتند. البته که بهتر است قبل از معرفی گوشی‌های چینی چند نکته کلی درباره آن‌ها بگوییم:

    آن‌ها نسبت به مدل‌های مشابه برند‌های معروف قیمت بسیار پایین‌تری دارند و اگر برای شما کار با گوشی مهم است و نه برند آن می‌توانید به راحتی برند‌های بزرگ را کنار بگذارید و با خرید یک گوشی هوشمند چینی پول بیشتری ذخیره کنید.

    برخی از آن‌ها ضعف‌هایی دارند؛ مثلا ممکن است دوربین خیلی خوبی داشته باشند و عکس‌های باکیفیتی به شما بدهند، اما صفحه نمایش خوبی ندارند و درواقع شما عکس‌های خوبی که گرفته‌اید را نمی‌توانید خوب ببینید.

    خدمات پس از فروش خوبی ندارند و ممکن است این موضوع باعث نگرانیتان شود، اما این را هم در نظر بگیرید که اپل هم در ایران نمایندگی ندارد و گوشی‌های شما را تعمیرکاران معمولی مغازه‌ها درست می‌کنند که حتی در جایی مناسب هم آموزش ندیده‌اند؛ اما نکته مثبت گوشی‌های چینی این است که معمولا راحت تعمیر می‌شوند.

    XIAOMI MI ٩
    مدل‌های سری Mi شیائومی پرچمداران این برند هستند. معمولا طراحی بسیار معمولی دارند و البته با قیمت به نسبت پایینی هم به بازار آمدند. Mi ٩ نمایشگر ٦,٤ اینچی OLED دارد، پردازنده آن Snapdragon ٨٥٥ است، ١٢ گیگابایت رم، اسکنر اثر انگشت در صفحه نمایش و یک سیستم دوربین سه‌گانه با سه فاصله کانونی متفاوت دارد.

    تردیدی برای خرید در مورد Mi ٩ وجود ندارد، مگر این‌که به سرعت شارژر بی‌سیم خود اهمیت دهید. قیمت آن خیلی خوب است و تنها و با توجه به امکاناتی که دارد به راحتی می‌تواند با سامسونگ و اپل رقابت کند.

    XIAOMI MI MIX ٣
    Mi Mix ٣ طراحی بسیار جالبی دارد. یک گوشی کشویی که وقتی می‌خواهید از دوربین سلفی آن استفاده کنید باید کشو را پایین بکشید، اما استفاده از آن بسیار راحت است و کشوی بسیار روانی دارد و برایتان وقفه ایجاد نمی‌کند. این مدل هم یکی از سری مدل‌های Mi است و از مدل قبلی پیشرفته‌تر است. البته این مدل ضخیم‌تر از چیزی است که فکر می‌کند، اما باتری آن ٣٢۰۰ میلی‌آمپر است و اگر می‌خواهید باتری بزرگتر داشته باشید و نسخه ٥G آن را بخرید، از اردیبهشت امسال وارد بازار شده است. قیمت آن نیز نسبت به Mi ٩ تنها کمی بالاتر است و تا ١٢٨ گیگابایت حافظه هم دارد.

    HUAWEI MATE ٢۰ PRO
    شما نمی‌توانید فشار سیاسی که آمریکا به هوآوی آورده را نادیده بگیرید، اما به هر حال این فشار روی هوآوی فعلا وارد ایران نشده و اندروید هنوز روی هوآوی‌ها کار می‌کند. Mate ٢۰ Pro تقریبا بدون رقیب است. یک دوربین سه‌گانه قوی، یک صفحه نمایش خمیده OLED، هم اسکن ٣D و هم حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش و یک باتری عظیم دارد. اگر سخت‌افزار همه‌چیز بود Mate ٢۰ Pro می‌توانست ادعا کند بهترین گوشی در کل جهان است، اما متاسفانه این‌گونه نیست و نرم‌افزار EMUI هوآوی یکی از ضعیف‌ترین اندروید‌های چینی است؛ اما باز هم می‌تواند یکی از سرسخت‌ترین رقیبان گوشی‌های برند‌های معروف باشد و قیمتش به نسبت بسیار مناسب‌تر از آنهاست. اگر با نرم‌افزار آن مشکلی ندارید باید بگوییم این موبایل یک مدعی جدی است.

    HONOR VIEW ٢۰
    آخرین پرچمدار هوآوی با نام تجاری Honor هم نقص نرم‌افزاری EMUI را دارد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند از قیمت آن شکایتی داشته باشد. View ٢۰ دارای تراشه Kirin ٩٨۰ است. ال‌سی‌دی عالی دارد و یک دوربین ٤٨ مگاپیکسلی با فاصله کانونی متناوب. همچنین باتری آن ٤۰۰۰ میلی‌آمپری است و جک هدفون هم دارد. قیمت آن بسیار پایین است و با توجه به خدماتی که ارایه می‌دهد، تقریبا مفت است. البته که Mate ٢۰ Pro هم وجود دارد که مسلما بسیار بهتر از این مدل است، شارژر بی‌سیم، دوربین بهتر و صفحه نمایش OLED دارد. این تنها تلفن این لیست است که احتمال می‌دهیم درنهایت اجازه ورود به بازار در آمریکا را بگیرد.

    Xiaomi Pocophone F١
    باید به جرأت گفت نه‌تن‌ها Pocophone بهترین گوشی هوشمند چینی است، بلکه بهترین گوشی هوشمندی است که تا به حال وجود داشته است. با توجه به مواردی که در گوشی وجود دارد، مبلغ بسیار کمی باید برای خرید آن بپردازید.‌

    می‌توانید از بین مدل‌های آن انتخاب کنید، ٦ گیگابایت رم دارد و دو مدل ٦٤ و ١٢٨ گیگابایت حافظه دارد، صفحه نمایش عالی دارد و یک دوربین دوتایی پشت آن وجود دارد که لنز‌های قوی دارند و برای گرفتن عکس‌های پرتره بسیار خوب کار می‌کنند. البته که باز هم شاید بتوان از نرم‌افزار آن کمی ایراد گرفت، اما نه خیلی زیاد.

    Vivo Nex S
    Vivo Nex S با داشتن دوربین فوق‌العاده سلفی در جلوی حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش، یکی از بی‌نظیرترین تلفن‌های هوشمند بازار امروز است. Nex S صفحه نمایش فوق‌العاده Super AMOLED دارد و تلفنی تقریبا به اندازه گلکسی نوت ٩ است.

    پردازنده بسیار سریع Snapdragon ٨٤٥ یکی دیگر از نقاط قوت این موبایل است و ٨ گیگابایت رم دارد. تنها مشکلی که در این موبایل وجود دارد این است که از Google Play نمی‌توان اَپی دریافت کرد و برای داشتن اَپ‌ها باید نسخه APK آن‌ها را مستقیم دانلود و نصب کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر