نجات صنعت تلفن همراه با گوشی های نسل پنجم

عصر کالا- هرچند اکنون شبکه‌های ۵G (اینترنت نسل پنجم) تنها در مناطق خاصی از جهان وجود دارند و تعداد کمی تلفن همراه مجهز به ۵G در دنیا فعال هستند ولی تازه‌ترین گزارش مؤسسه گارتنر نشان می‌دهد که نسل آینده ارتباطات در چند سال آینده تغییر جدی خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۳ نیمی از کاربران تلفن هوشمند یک گوشی ۵G خواهند داشت.

نجات صنعت تلفن همراه با گوشی های نسل پنجم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایران، طبق گزارش گارتنر(بزرگ‌ترین مؤسسه جهان که در صنایع آی تی پژوهش انجام می‌دهد)، گوشی‌های 5G درحال حاضر رشد بسیار کندی دارند به صورتی که سهم آنها از بازار تلفن‌های هوشمند جهان، در سال آینده میلادی(2020) درنهایت به 6درصد می‌رسد اما این بدان معنا نیست که گوشی‌های 5G به همین سهم کم بسنده می‌کنند چرا که در سال 2023 این گوشی‌ها سهم 51درصدی از بازار تلفن‌های هوشمند را ازآن خود خواهند کرد.

    درحال حاضر فقط چند مدل گوشی موجود در بازار، نسل پنجم اینترنت(5G) را حمایت می‌کنند که از آنها می‌توان به سامسونگ گلکسی اس 10 نسل پنجم، OPPO Reno نسل پنجم، شیائومی می‌میکس 3 نسل پنجم، ال جی V50 ThinQ نسل پنجم، موتورولا موتو Z3 و همچنین OnePlus 7 پرو نسل پنجم اشاره کرد. بجز شیائومی و موتورولا نسل پنجم که بهای 700 دلاری دارند، قیمت برندهای دیگر از هزار دلار بالاتر است و بیشتر کاربران توانایی مالی پرداخت این میزان هزینه را برای خرید یک گوشی ندارند.

    به همین دلیل هم تحلیلگران حوزه‌ آی تی معتقدند اگر تولیدکنندگان گوشی می‌خواهند تعداد بیشتری مشتری برای محصولات آینده خود پیدا کنند باید به فکر توسعه گوشی‌های میان رده نسل پنجم ارزان قیمت باشند تا کاربران را به خرید این محصولات ترغیب کنند. گفتنی است که این توصیه، مورد توجه جدی برخی تولیدکنندگان گوشی قرار گرفته و به‌عنوان مثال برند Honor از زیرمجموعه‌های هوآوی، سامسونگ و همچنین شیائومی Redmi کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و می‌خواهند با ارائه گوشی‌های نسل پنجم میان رده، در سال 2023 سهم مناسبی از بازار گوشی‌های نسل پنجم را به خود اختصاص دهند.

    کاهش رشد فروش محصولات دیجیتال

    البته درحالی آینده‌ای روشن برای 5G و گوشی‌های مجهز به این فناوری ترسیم می‌شود که عملاً بازار جهانی تلفن همراه و سایر محصولات دیجیتال، روندی رو به افول دارد. مؤسسه پژوهشی گارتنر تخمین می‌زند که میزان فروش لوازم دیجیتال(کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه) در جهان کاهش خواهد یافت و تا پایان سال 2019 میلادی، این میزان فروش درمجموع معادل 2.2میلیارد خواهد بود که روند کاهشی سالانه 3.3درصدی را نشان می‌دهد.

    طبق پیش‌بینی مؤسسه پژوهشی گارتنر، انتظار می‌رود این کاهش میزان فروش برای تلفن همراه بیشتر باشد و درواقع این محصولات، وضعیت نامناسب تری دارند. تحلیلگران این مؤسسه معتقدند در سال‌جاری میلادی، میزان فروش جهانی تلفن همراه تا 3.75درصد کاهش یافته و تعداد گوشی‌های به فروش رسیده، تا پایان سال‌جاری به 1.75میلیارد دستگاه می‌رسد درحالی که این رقم در سال گذشته میلادی 1.81میلیارد عدد بوده است. همچنین اگر بخواهیم این رقم را با سال 2015 مقایسه کنیم باید بگوییم که شاهد کاهش 10 درصدی فروش تلفن همراه تا پایان 2019 نسبت به سال 2015 خواهیم بود، چرا که در این سال 1.9میلیارد دستگاه تلفن همراه در جهان به فروش رسیده بود.

    موضوع دیگری که مؤسسه گارتنر به آن اشاره داشته، این است که با وجود توسعه 5G، فروش جهانی تلفن‌های هوشمند با 2.5درصد کاهش فروش، بدترین روزهای خود را می‌گذراند هرچند به گفته محققان، تولید گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت5G می‌تواند در آینده، این معادله را به هم بریزد.

    گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده است که گوشی‌های تاشدنی 5درصد از بازار گوشی‌ها را تا سال 2023 در اختیار خواهند داشت که به رقمی نزدیک به 30میلیون دستگاه می‌رسد. البته همه اینها در شرایطی است که مشکلات امروزی گوشی‌های هوشمند تاشدنی، حل شود و دیگر شاهد مشکلاتی همچون گوشی تاشدنی سامسونگ گلکسی نباشیم. در صورت حل این مشکل، حتی ممکن است شاهد رشد بیشتر این بخش از بازار تلفن همراه باشیم.

    البته باید گفت هرچند میزان فروش کامپیوترهای خانگی در سه ماهه چهارم سال 2018میلادی رشد سالانه 1.5درصدی داشته است اما تحلیلگران گارتنر تخمین می‌زنند که فروش کامپیوترهای خانگی هم با کاهش رشد فروش مواجه خواهند شد هرچند این رقم نسبت به تلفن همراه چندان زیاد نیست و این کاهش تنها به 1.04درصد می‌رسد. طبق گزارش گارتنر، پیش‌بینی می‌شود میزان فروش این کامپیوترها تا پایان سال 2019 میلادی به 257میلیون دستگاه برسد که نسبت به 259.7میلیون دستگاه سال گذشته کمتر است و بسیاری، وضعیت فعلی و کاهش میزان فروش را بی‌ارتباط با جنگ تجاری امریکا و چین نمی‌دانند.

    چرا ستاره بازار فروش تلفن همراه در جهان تا این حد کم فروغ شده است؟

    بسیاری تحلیلگران دلیل این موضوع را اشباع شدن بازار کشورهای پیشرفته می‌دانند ازسوی دیگر برخی معتقدند میزان نوآوری در محصولات آنقدر بالا نیست که کاربران تمایلی به عوض کردن مکرر گوشی خود داشته باشند.

    «رنجیت آتول» یکی از تحلیلگران ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره گفت: اگر تلفن‌های همراه ابزار و کارآیی جدیدی ارائه ندهند یا اینکه نتوانند تجربه جدید و نو را برای کاربران رقم بزنند کاربران، این وسایل دیجیتال را دیگر ارتقا نخواهند داد و نمونه‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند نباید امید چندانی به فروش بالا و مناسب داشته باشند چون عملاً طول عمر همان گوشی‌های قبلی افزایشی چشمگیر خواهد داشت و این موضوع باعث کاهش کلی فروش تلفن‌های همراه و رکود در بازار این محصولات دیجیتال خواهد شد.

    وی پیش‌بینی می‌کند که بخش عمده کاهش فروش تلفن همراه به افزایش طول عمر گوشی‌ها مربوط می‌شود. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، طول عمر گوشی‌هایی که در دست کاربران است از متوسط 2.6سال فعلی به 2.9 سال در 2023 خواهد رسید. بنابراین تولیدکنندگان تلفن همراه باید به فکر افزایش توانمندی‌های گوشی‌های جدید باشند و به اهمیت ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران پی ببرند. البته وی اعتقاد دارد که به موازات افزایش پوشش سرویس‌های 5G در جهان، قیمت تلفن‌های هوشمند پایین خواهد آمد و عملاً گوشی‌های 5G می‌توانند ناجی صنعت تلفن همراه شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر