۵ دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های شیائومی خوب نیستند!

عصر کالا- بسیاری کمپانی شیائومی را یکی از پدیده‌های دهه اخیر می‌دانند که با تولید محصولات متنوع در رنج‌های گوناگون، توانسته بازار خیلی خوبی را به‌دست بیاورد.

۵ دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های شیائومی خوب نیستند!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از شهرخبر ؛ این شرکت چینی که بیشترین تمرکز فروش خودش را در بازار بزرگ چین قرار داده، حتی زمانی موفق شد تا به رتبه نخست فروش در این کشور دست یابد، مقامی که پس از مدتی از دست داد. شیائومی در چند سال اخیر تلاش کرده تا فروش خودش را به خارج از مرزهای این کشور نیز گسترده کند و حتی در کشورمان با نمایندگی آسوشید تجارت وارد بازار شد.

    البته مهم‌ترین عامل در فروش شیائومی در ایران را می‌توان به حمایت بزرگ‌ترین اپراتور همراه کشورمان نسبت داد که باعث شد کاربران زیادی به‌واسطه طرح‌های فروش همراه اول، با آن آشنا شوند. محصولات این کمپانی بیشتر از همه به‌خاطر مقرون به صرفه بودن و به نوعی ارزش بالا در مقابل بهای پرداختی، به موفقیت دست یافتند، اما گوشی‌های شیائومی چندان هم خالی از اشکال نیستند و همیشه نباید تنها به واسطه قیمت و بر روی کاغذ اقدام به انتخاب کرد. در ادامه برای شما 5 دلیل می‌آوریم تا بدانید که گوشی‌های شیائومی، چندان هم خوب نیستند.

    1- هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست!
    وقتی یک گوشی شیائومی به‌خصوص در بخش بالا رده آن را در دست می‌گیرید، طراحی و جنس آن در نگاه اول شما را حسابی به خودش جذب می‌کند. در واقع سازنده کارش را خوب بلد است زیرا می‌داند اکثر مشتریان در همان لحظه نخست به‌دست گرفتن یک اسمارت‌فون، نظر قطعی‌شان را درباره خریدن آن می‌گیرند. اما پس از خرید و در طی مدت زمان استفاده، این شما هستید که باید تاوان بدهید! چه تاوانی؟ ضعیف بودن بدنه و خسارت دیدن بیش از حد آن در مقابل ضربات وارد شده! خوب به‌خاطر دارم که زمانی یکی از پرچم‌داران این کمپانی را برای مدتی به عنوان گوشی اصلی‌ام انتخاب کردم. در ابتدا، فرم خوش دست بدنه و ظاهر زیبای شیشه‌ای و فلزی‌اش حسابی برایم جذاب بود.

    با خودم فکر می‌کردم که چگونه ممکن است یک پرچم‌دار با چنین قیمت مناسبی عرضه شود. طبق عادت همیشگی، برای گوشی قاب و کاوری نگرفتم و برای همین چندباری گوشی از دستم و یا از روی میزی افتاد! پس از هر بار افتادن و وارسی گوشی، متوجه می‌شدم که ساختار بدنه در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف‌تر است. به سرعت دچار فرو رفتگی و آسیب می‌شود و حتی یک بار با ضربه‌ای نه چندان محکم، درب پشتی از بدنه جدا شد! در آنجا بود که فهمیدم هیچ ارزانی، بی‌دلیل نیست!

    2- نمایندگی‌ای که فقط گران می‌فروشد
    اگر شما بخواهید گوشی‌های شیائومی را در بازار ایران بخرید، با دو نکته منفی روبه‌رو می‌شوید. اولا زمان ورود رسمی محصولات این شرکت توسط نماینده‌اش بسیار با عرضه جهانی آن فاصله دارد و چه بسا زمانی که اخبار معرفی پرچم‌دار جدید شروع به درز شدن می‌کنند، تازه گوشی قبلی وارد بازار شود و دومین نکته، تفاوت قیمت نسبتا زیاد آن با محصولات بدون گارانتی است که رسما باعث می‌شود تا مزیت اصلی شیائومی در مقرون به‌صرفه بودن هم از بین برود! در واقع بسیاری اوقات این اختلاف به‌قدری نمود پیدا می‌کند که شما عطای گارانتی این شرکت که کارنامه چندان روشن و درخشانی هم ندارد، به لقایش بخشیده و نسخه بدون گارانتی آن را برمی‌گزینید.

    در مورد شرکت آسوشید تجارت همین بس که بدانید وقتی به سایتش سر بزنید، جدیدترین خبر قرار گرفته آن‌ها مربوط به 17 مهرماه سال گذشته است و در بخش محصولات، تنها 4 گوشی قدیمی قرار گرفته و حتی پرچم‌دار سال گذشته یعنی Mi 5 هم حضور ندارد (Mi 6 که پیشکش!). با این حساب به‌راحتی می‌توان متوجه شد از شرکتی که حتی یک اپراتور ساده برای آپدیت کردن سایتش نگذاشته، نباید انتظار خدمات و پشتیبانی خاصی را کشید، امری که در چند وقت اخیر و در بخش‌هایی چون روابط عمومی و فروش (به‌خصوص شهرستان‌ها) به‌خوبی ثابت کرده است.

    3- آپدیت‌های که دیر می‌آیند و یا هرگز نمی‌آیند!
    تقریبا تمام اسمارت‌فون‌های تولیدی شیائومی، از سیستم عامل محبوب اندروید یعنی گوگل استفاده می‌کنند. رابط کاربری اختصاصی شیائومی که طرفداران و البته منتقدان زیادی هم دارد بر رویش نصب شده و به کاربران عرضه می‌شود. اما ظاهرا وجود یک اینترفیس نسبتا سنگین باعث شده تا شیائومی آپدیت کردن را برای گوشی‌هایش فراموش کند. محصولات این شرکت معمولا به ندرت و تنها یک یا شاید دو بار به‌روزرسانی‌های اندروید را دریافت کنند و شما برای داشتن یک ورژن جدیدتر، مجبور هستید گوشی خودتان را به کناری نهاده و به سراغ یک محصول جدید بروید! آیا منطقی است که به‌جای دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزاری، مجبور به ارتقای سخت‌افزاری شوید؟

    4- محصولاتی که اصالت ندارند!
    بسیاری نیک می‌دانند که شیائومی، شرکتی است که در تعداد زیادی از محصولات خود تقلید را برای پیشرفت برگزیده و به‌جز برخی کالاهای خاص چون می‌میکس، راه پیشرفت و فروش بهتر را در بر این اصل استوار کرده که ببیند مردم چه چیزی را از سایر کمپانی‌ها پسندیده‌اند، همان را تقلید کند و بسازد! نمونه‌های بسیار زیادی در این بین وجود دارد، سری نوت این کمپانی و به‌خصوص گوشی می نوت 2 که پس از مشکلات گلکسی نوت 7 و نه تنها با اسمی شبیه بلکه با ظاهری مشابه چون وجود نمایشگر خمیده در دو طرف و سایز مشابه عرضه شد، خود به خوبی نشان می‌دهد که اصالت برای این شرکت واژه معنا داری نیست! در همان ابتدای ورود به بازار، بسیاری محصولات آن را به‌درستی به شبیه سازی از روی اپل متهم می‌کردند و حتی رابط کاربری‌اش را نزدیک به iOS می‌دانستند. جالب است بدانید این کمپانی در آخرین پرچم‌دار خودش یعنی Mi 6 با حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون، بار دیگر به‌خوبی نشان داد که اپل را به‌عنوان یک الگوی تقلید همیشه مدنظرش قرار می‌دهد! همچنین نام‌گذاری لپ‌تاپ‌های اولترابوکش با نام Air خود به‌وضوح نشان‌گر اصالت کالاهای این کمپانی است!

    5- قطعاتی که به مرور خراب می‌شوند

    به طور متوسط هر کاربر در کشور ما، در حدود 2 سال از یک گوشی استفاده می‌کند. در این بین به طور حتم انتظار وی از اسمارت فونش، این است که در طی این مدت زمان نه چندان بلند، به‌خوبی کار کند اما ای دل غافل که همیشه این گونه نیست! البته خرابی در بین تمام گوشی‌ها وجود دارد اما برای برخی از محصولات بیشتر است و همین نشان از کیفیت پایین‌تر آن دارد. به‌طور مثال مدلی از شیائومی که با آن کار می‌کردم، پس از مدتی دکمه‌های صدایش دچار ایراد شد و در زمان بالا بردن صدا، ناگهان گیر می‌کرد! و یا گوشی میان رده یکی دیگر از دوستانم، کلید پاور و همچنین ژیروسکوپش در عرض کم‌تر از 6 ماه از کار افتاده بود. البته به‌طور حتم هستند کسانی که گوشی شیائومی آن‌ها دچار مشکل نشده اما در حالت کلی، درصد خرابی و ایرادات این‌چنینی در محصولات شیائومی بیشتر است!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر